Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Formy a metody výuky

Organizační formy výuky

Definice: znamená uspořádání podmínek k funkční realizaci edukačního procesu, v jejímž rámci se používají různé výukové metody a didaktické prostředky.

  • neboli uspořádání vyučovacího procesu – prostředí a způsob organizace činnosti učitele i žáků při vyučování

  • sleduje se vztah mezi žákem, učitelem, obsahem vzdělávání i vzdělávacími prostředky

  • Ideál = propojení organizačních forem + metod + splnění cíle

Možné dělení forem výuky

  • charakteru výukového prostředí (výuka ve třídě, v dílně, v muzeu, …)

  • délky trvání (vyučovací hodina, speciální kurz, …)

  • vztahu k osobnosti žáka (výuka hromadná, individuální, …)

Jednotlivé výukové formy

  • individuální výuka, hromadná a frontální výuka

  • individualizovaná výuka, projektová výuka

  • diferencovaná výuka, skupinová a kooperativní výuka

  • týmová výuka, otevřené vyučování

Individuální výuka = nejstarší organizační formou výuky – od starověku

Solfronk (1991,s.20-21) ji charakterizuje:

  • žáci v jedné místnosti

  • různého věku, úrovně vědomostí i jejich počet je různý

  • učitel řídí činnost jednotlivých žáků

  • každý pracuje individuálně – navzájem nespolupracují

  • učivo je stanoveno pro každého žáka zvlášť; žádné společné učebnice ani výklad

  • doba vyučování je volná, není přesně stanovena

  • rozmístění žáků po třídě je libovolné

Hromadná = frontální výuka

  • používá se od přelomu 16. a 17.století dodnes

  • Všeobecně nejrozšířenější organizační formou výuky

  • J. A. Komenský = učit všechny všemu!

Předpoklady hromadného vyučování:

–skupina žáků přibližně stejné věkové a mentální úrovně – školní třída

–všichni plní ve stejnou dobu stejné úkoly – postupují jednotně = frontální výuka

–učitel řídí učební činnost všech žáků najednou

–žáci mimo průměr se musí přizpůsobit

–uspořádání učebny – středověké tradice, jako v kostele

–organizační rozčlenění – vyučovací hodiny (45min) + přestávky; vyučovací předměty, rozvrh hodin

–tzv. třídně hodinový a předmětový systém

Podle toho, která etapa ve vyučovací hodině převažuje, můžeme hodiny členit na:

  • hodiny přípravy žáků na osvojování nových vědomostí a dovedností (hodiny motivační)

  • hodiny osvojování nových vědomostí

  • hodiny opakování a upevňování vědomostí

  • hodiny vytváření a upevňování dovedností

  • hodiny použití vědomostí a dovedností v praktických činnostech

  • hodiny ověřování a hodnocení

  • hodiny kombinované (smíšené) – ideál!!!

Základní části kombinované hodiny

  • úvodní část (organizační zahájení hodiny, zápis do TK, motivace …)

  • opakování dříve probraného učiva, kontrola DÚ

  • výklad nového učiva

  • opakování a procvičování probraného učiva, jeho aplikace

  • shrnutí a utřídění nových poznatků

  • zadání a vysvětlení DÚ

  • klade zvýšené nároky na přípravu učitele a jeho zkušenost z výuky!!!

Témata, do kterých materiál patří