pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Druhy slovních metod dialogických
rozhovor, diskuse, dramatizace, sokratovská metoda, heuristická metoda
Další metody výuky
metoda práce s učebnicí (knihou)
metody názorně-demonstrační
didaktické hry
participační metody
situační (případové) metody
inscenační metody (hraní rolí)
brainstormingové metody (burza dobrých nápadů)
vrstevnické vyučování – učení vyučováním
Aktivizační metody
postupy, které jsou založeny na řešení problémových situací ve vyučování, problémových úkolů a otázek (Pecina, Zormanová, 2008).
Dělení aktivizačních metod podle Maňáka a Švece
diskusní metody
metody heuristické, řešení problémů
metody situační
metody inscenační
didaktické hry
Diskusní metody
podstatou je komunikace mezi učitelem a žáky i žáky navzájem = vzájemná výměna názorů, argumentů, zkušeností – žáci nalézají řešení daného problému.
charakteristika = vzájemné kladení otázek a podávání odpovědí mezi všemi členy skupiny → rozprava, při které dochází k výměně názorů, zkušeností a informací
Přínos diskuse:
myšlení nad učební látkou u žáků
rozvíjejí žákových komunikační schopnosti
vyjadřování vlastních názorů
schopnost argumentace
schopnost tolerovat názor jiného
Diskuse může mít několik variant:
Diskuse ve spojení s přednáškou (motivace, udržení pozornosti studentů, zpětná vazba pro učitele, procvičení)
Diskuse na základě tezí (prostudování tezí, dobré k procvičování)
Diskuse panelová = účastní se žáci i přizvaní odborníci na dané téma. Na začátku diskuse vyjádří každý odborník své stanovisko k danému tématu pomocí krátké prezentace a po vystoupení všech odborníků následuje diskuse (Maňák, 1997).
Diskuse řetězová = učitel nastolí problémovou otázku a vyřkne k ní své stanovisko. Další účastník představený názor shrne a přidá vlastní argument. Třetí člen řetězové diskuse opět shrne a naváže, čímž dále diskusi rozvine. Cílem je zejména schopnost naslouchat a formulovat stanovisko!
Jak efektivně vést diskusi?
Oponent není nepřítel. Cílem diskuse je hledání pravdy, nikoliv intelektuální soutěž.
Snaž se druhému porozumět. Pokud nepochopíš oponenta, nemůžeš mu tvrzení vyvracet ani uznávat.
Tvrzení bez věcných důkazů nevydávej za argument. Jde jen o názor.
Neutíkej od tématu, neuhýbej nepříjemným otázkám.
Nesnaž se mít za každou cenu poslední slovo. Množství slov nenahradí argument.
Nesnižuj osobní důstojnost oponenta. Kdo napadá osobu protivníka, ztrácí právo účastnit se dialogu.
Nezapomínej, že diskuse a dialog vyžaduje disciplínu. Kdo není schopen ovládat své vášně a city, není schopen účastnit se dialogu.
Nezaměňuj dialog s monologem. Všichni mají stejné právo vyjádřit se.
Metody situační
učí žáky řešit konkrétní reálné situace ze života při zachování požadavků učebních osnov (ŠVP), často překračují akademický rámec školy (Maňák, Švec, 2003)
podstata = hledání postupů vedoucích k vyřešení nějaké konkrétní situace, problémového případu, který je žákům prezentován a předložen k řešení
vznik situační metody = spojován s harvardskou vysokou obchodní školou – tato metoda byla uplatňována již od 20. let 20. století v právních disciplínách a ekonomických oborech (Pecina, 2008)
výchovný moment SM