pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Varianty inscenačních metod (Maňák, Švec):
strukturovaná inscenace = se opírá o předem připravený scénář, jasně promyšleny a popsány role všech protagonistů
nestrukturovaná inscenace = nemá detailně zpracovaný scénář, pouze je u ní načrtnutá situace
Didaktická hra
dobrovolně volená aktivita, jejímž produktem je osvojení či upevnění učební látky, která aktivizuje žáky a rozvíjí jejich myšlení a poznávací funkce
převážně slouží k fixaci učební látky
Možná klasifikace didaktických her podle H. Meyer:
Interakční hry – jejich podstata spočívá v interakci s hračkami či hráči; například hry společenské, hry s pravidly, učební hry…
Simulační hry – podstatou je simulace situace, simulace prostředí z reálného světa – hraní rolí, řešení případů, ...
Scénické hry – jejich podstatou je návaznost na divadelní hry
Soutěžní hry
Metody heuristické, řešení problémů
heuristika = (z řeckého heuréka = objevil jsem, nalezl jsem) věda zkoumající tvůrčí myšlení, také heuristickou činnost, tj. způsob řešení problémů. (Maňák, Švec, 2003, s. 113)
Metody heuristické, řešení problémů
žáci jsou postaveni před určitou problémovou situaci, problémový úkol, jež mají za úkol vyřešit
učení cestou samostatného objevování = rozvoj tvořivosti, tvořivého a samostatného myšlení a aktivit u žáků
učitel = žákovým partnerem a rádcem → role „předavače poznatků“ je vystřídaná „rolí partnera, rádce“.
Problémová metoda
je nejpropracovanější z heuristických strategií
byla vytvořena otcem pragmatické pedagogiky J. Deweyem
podstata = nesdělování hotových poznatků žákům, vedení žáků k tomu, aby samostatně nebo s pomocí učitele odvodili nové poznatky vlastní myšlenkovou činností
Problémové úkoly
problémové úkoly jsou podstatou všech aktivizujících metod výuky!!!
Členění podle množství řešení, které problémové úlohy mají:
uzavřené problémové úlohy = mají jedno správné řešení (matematické a fyzikální úlohy)
otevřené problémové úlohy = mají více správných řešení
Problémová úloha by měla splňovat tyto zásady:
Měly by být stanovena v logické návaznosti s dosavadními poznatky žáků.
Měla by být přiměřená věku, vědomostem a dovednostem žáků.
Musí mít problémový obsah (tj. obtíž), který má povahu nového poznatku.
Měla by žáky upoutat a vzbudit v nich zájem a chuť poznávat.
Důležité je také, aby učitel řídil činnost žáků při jejich řešení.
4 fází tvůrčího procesu při řešení problémových úloh (Maňák, Švec):
Přípravná fáze = definuje problém a rozhoduje se, zda je efektivní ho řešit
Fáze logicko-operační = analýza problému
Inkubační fáze (intuitivní) = uvědomělé i neuvědomělé kombinaci různých řešení
Verifikační fáze (hodnoticí) = hodnotí a ověřují již vytvořené nápady