pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ve schopnosti analyzovat danou problematiku
ve vyhledávání informací potřebných k jejímu vyřešení
v rozhodování o volbě dalšího postupu
význam SM = žáci navrhují řešení pro danou situaci a v diskusi vybírají nejlepší z nich
Situačních metod existuje několik variant
Metoda rozboru situace = založena na pečlivém samostudiu materiálů o dané situaci a poté následuje diskuse ve třídě pod vedením učitele (Maňák, Švec, 2003).
Řešení konfliktní situace = seznámení žáků s rozporuplným, zajímavým případem formou krátké zprávy podané ústní formou.
Poté se od účastníků požadují návrhy na řešení dané problémové situace, která má těžiště v osobních vztazích, které se mohou týkat názorů, postojů, hodnot. I přestože se někdy nenajde jedno jediné řešení, je tato metoda přínosná, protože připravuje na rozhodování v časové tísni při znalosti jen několika málo potřebných údajů (Maňák, Švec).
Problémová situace bývá studentům předložena v několika podobách (Kotrba, Lacina):
textová ukázka (příběh, popis konkrétní situace, úryvek z knihy);
auditivní ukázka (nahrávka rozhovoru, analýza hudební skladby, ukázka poezie, namluvený příběh, popis konkrétní situace);
video ukázka (profesionální, odborně zaměřené filmy, hrané scény z firemního prostředí, divadelní ukázky, reklamy, firemní prezentace);
počítačová podpora (situaci lze zprostředkovat pomocí webových stránek, které mohou obsahovat text, fotografie, krátká videa nebo zvukové nahrávky, powerpointové prezentace, výukové programy, případně formu e-learningu).
Fáze řešení problémové situace takto (Maňák):
volba tématu (téma musí být zvoleno v souladu s cílem výuky a musí být přiměřené schopnostem a dovednostem žáků);
seznámení s materiály (žáci musí mít přístup k důležitým faktům, která jsou pro řešení případu nezbytná – tj. dokumenty, písemnosti, obrazy, nahrávky apod.);
vlastní studium případu (učitel žáky uvede do problematiky, vytyčuje cíle, poskytuje rady a pokyny);
návrhy řešení, diskuse (žáci sdělují své názory, návrhy, závěry, nejlepší řešení je to nejpropracovanější a nejvěrohodnější).
Metody inscenační
podstata = sociální učení žáků na modelových problémových situacích, simulacích nějaké události, v nichž se kombinuje hraní rolí s řešením problémů (Maňák, Švec, 2003, s. 123).
byly používány již ve starém Římu ke školení rétorů
mezi jejich velké stoupence patřil také J. A. Komenský či jezuité (Pecina, 2008).
Přínos inscenačních metod:
žáci si fixují osvojené učivo
vysvětlují příčiny lidského jednání
učí se schopnosti vcítit se do druhého jedince a to prostřednictvím vlastního jednání a prožívání
žákům také přináší možnost vyzkoušet si na vlastní kůži, jaké to je ocitnout se v nějaké situaci, a nacvičit si vhodné jednání, vhodné řešení této situace.