Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

dialogické metody (rozhovor, diskuse, dramatizace),

metody práce s učebnicí, knihou.

  1. Metody názorně demonstrační

pozorování předmětů a jevů,

předvádění (předmětů, modelů, pokusů, činností),

demonstrace obrazů statických,

projekce statická a dynamická.

  1. Metody praktické

nácvik pohybových a pracovních dovedností,

žákovské laborování, pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku), grafické a výtvarné činnosti.

  1. Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků –aspekt psychologický

  1. Metody sdělovací.

  2. Metody samostatné práce žáků.

  3. Metody badatelské a výzkumné.

  1. Charakteristika metod z hlediska myšlenkových operací –aspekt logický

  1. Postup srovnávací.

  2. Postup induktivní.

  3. Postup deduktivní.

  4. Postup analyticko-syntetický.

  1. Varianty metod z hlediska fází výuky

  1. Metody motivační. I

  2. Metody expoziční.

  3. Metody fixační.

  4. Metody diagnostické (rozpoznávací).

  5. Metody aplikační.

  1. Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků –aspekt organizační

  1. Kombinace metod s vyučovacími formami.

  2. Kombinace metod s vyučovacími pomůckami.

  1. Aktivizující metody

  1. Diskuzní metody

  2. Situační metody

  3. Inscenační metody

  4. Specifické metody

Přehled výukových metod (Maňák, Švec)

  1. Klasické výukové metody

  • metody slovní

vyprávění, vysvětlování, přednáška, práce s textem, rozhovor

  • metody názorně-demonstrační

předvádění a pozorování, práce s obrazem, instruktáž

  • metody dovednostně-praktické

napodobování, manipulování, laborování a experimentování, vytváření dovedností, produkční metody

  1. Aktivizující metody

  • metody diskusní, heuristické, situační, inscenační, didaktické hry

  1. Komplexní výukové metody

  • frontální výuka, skupinová a kooperativní, partnerská, individuální a individualizovaná, samostatná práce žáků, kritické myšlení, brainstorming, projektová, výuka dramatem, otevřené učení, učení v životních situacích, televizní výuka, výuka podporovaná počítačem, sugestopedie a superlearning či hypnopedie

Metody slovní – monologické

  • vysvětlování, přednáška, vyprávění, instruktáž, popis, výklad

Slovní metody dialogické

Při realizaci těchto metod je nutné počítat s těmito faktory dialogu:

  • dialog je zaměřen na zcela konkrétní cíl

  • v dialogu dochází k vzájemnému ovlivňování účastníků

  • v dialogickém dění se na jedné straně vytvářejí a přetvářejí vzájemné vztahy mezi účastníky, a na druhé straně se v něm vzájemné vztahy mezi účastníky dotvářejí

Dovednosti při vedení dialogu se žáky

  • naslouchání, odrážení (téměř doslovné opakování), vyjasňování, tázání se, hledání příkladů

Jak užívat otázky efektivně?

  • tažte se otázkou s otevřeným koncem (Jak se cítíš?)

  • ptejte se vždy jen jednou otázkou

  • poskytněte žákovi možnost odpovědět na otázku

  • ověřte si žákovi odpovědi

  • dejte žákovi oddechový čas

  • zakončete v pozitivním tónu

Témata, do kterých materiál patří