pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
dialogické metody (rozhovor, diskuse, dramatizace),
metody práce s učebnicí, knihou.
Metody názorně demonstrační
pozorování předmětů a jevů,
předvádění (předmětů, modelů, pokusů, činností),
demonstrace obrazů statických,
projekce statická a dynamická.
Metody praktické
nácvik pohybových a pracovních dovedností,
žákovské laborování, pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku), grafické a výtvarné činnosti.
Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků –aspekt psychologický
Metody sdělovací.
Metody samostatné práce žáků.
Metody badatelské a výzkumné.
Charakteristika metod z hlediska myšlenkových operací –aspekt logický
Postup srovnávací.
Postup induktivní.
Postup deduktivní.
Postup analyticko-syntetický.
Varianty metod z hlediska fází výuky
Metody motivační. I
Metody expoziční.
Metody fixační.
Metody diagnostické (rozpoznávací).
Metody aplikační.
Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků –aspekt organizační
Kombinace metod s vyučovacími formami.
Kombinace metod s vyučovacími pomůckami.
Aktivizující metody
Diskuzní metody
Situační metody
Inscenační metody
Specifické metody
Přehled výukových metod (Maňák, Švec)
Klasické výukové metody
metody slovní
vyprávění, vysvětlování, přednáška, práce s textem, rozhovor
metody názorně-demonstrační
předvádění a pozorování, práce s obrazem, instruktáž
metody dovednostně-praktické
napodobování, manipulování, laborování a experimentování, vytváření dovedností, produkční metody
Aktivizující metody
metody diskusní, heuristické, situační, inscenační, didaktické hry
Komplexní výukové metody
frontální výuka, skupinová a kooperativní, partnerská, individuální a individualizovaná, samostatná práce žáků, kritické myšlení, brainstorming, projektová, výuka dramatem, otevřené učení, učení v životních situacích, televizní výuka, výuka podporovaná počítačem, sugestopedie a superlearning či hypnopedie
Metody slovní – monologické
vysvětlování, přednáška, vyprávění, instruktáž, popis, výklad
Slovní metody dialogické
Při realizaci těchto metod je nutné počítat s těmito faktory dialogu:
dialog je zaměřen na zcela konkrétní cíl
v dialogu dochází k vzájemnému ovlivňování účastníků
v dialogickém dění se na jedné straně vytvářejí a přetvářejí vzájemné vztahy mezi účastníky, a na druhé straně se v něm vzájemné vztahy mezi účastníky dotvářejí
Dovednosti při vedení dialogu se žáky
naslouchání, odrážení (téměř doslovné opakování), vyjasňování, tázání se, hledání příkladů
Jak užívat otázky efektivně?
tažte se otázkou s otevřeným koncem (Jak se cítíš?)
ptejte se vždy jen jednou otázkou
poskytněte žákovi možnost odpovědět na otázku
ověřte si žákovi odpovědi
dejte žákovi oddechový čas
zakončete v pozitivním tónu