pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
•skryté kurikulum= další souvislosti života školy –kvalita a klima školy, vzdělávací hodnoty, vztahy mezi učiteli a žáky, školou a rodiči, pravidla chování ve třídě …
•nulové „chybějící“ kurikulum = to, čemu se ve vyučování nevěnuje pozornost (např. dříve cenzura učebnic)
•metakurikulum= do kurikula určitého předmětu jsou zařazovány informace, jak se tomuto předmětu učit a řídit své učení
Dvojúrovňová koncepce kurikula
•národní kurikulum či rámcový vzdělávací program stanovují východisko
•školy si na jeho základě tvoří své školní kurikulum
•kurikulární tvorba dává odpověď na 7 základních otázek
–proč, koho, co, kdy, jak, za jakých podmínek, s jakými očekávanými efekty vzdělávat
Konkretizace učiva v pedagogických dokumentech
•pedagogický dokument
–materiál, který vymezuje, určuje práci ve škole, jak učitelům, ředitelům, tak žákům
–vztahuje se k veškerému dění ve škole, včetně přípravy a realizace výuky
•jeho funkce = koncepční, projektová, organizační, hodnotící, kontrolní, zpětnovazební
•dělíme na:
–teoretické PD –převažuje fce koncepční a projektová, hodnotící, kontrolní a zpětnovazebná
•koncepce školy, standardy, učební programy, učební plány, učební osnovy, učebnice, metodické příručky, časově-tematické plány
–praktické PD –tj. dokumentace; převažuje fce organizační, kontrolní, hodnotící a zpětnovazebná
•vnitřní řád školy, třídní kniha, katalogové listy žáků, žákovské knížky
Standardy
•lze označit jako základní učivo (minimum znalostí a dovedností
•definuje smysl a poslání předmětu a jeho cíle v daném studijním programu
•různé druhy standardů = vzdělávací, evaluační, cílové …
•cílové standardy
obecné= mají prostupovat všemi činnostmi žáků; mají se realizovat bez ohledu na dělení výuky
specifické= zaměřeny na 5 oblastí vzdělávání –dorozumívání, osobnost, přírodu a techniku, společnost, matematiku
Vzdělávací programy
•základní pedagogický dokument pro poskytování vzdělávání
•soubor závazných požadavků státu na obsah vzdělávacích programů
•vzdělání, které stát osvědčuje
•zjišťování výsledků vzdělávání
•dříve= obecná a občanská škola, základní škola, národní škola
Vzdělávací programy po roce 1989
•Standard základního vzdělávání (1995)
–formuloval cíle, dovednosti a kompetence absolventů ZV; kmenové učivo v 7 oblastech
–konkrétní vzdělávací programy
•Základní škola (1.9.1996), Obecná škola (1.9.1996), Národní škola (1.9.1997), Střední vzdělávání
–Standard vzdělávání ve čtyřletém gymnáziu (1996)
–Standard středoškolského odborného vzdělávání (1998)
•Národní program vzdělávání a RVP (2004)
–stanovuje konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání, jeho uspořádání, profesní profil, podmínky a průběh ukončení vzdělání, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami …