Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

•skryté kurikulum= další souvislosti života školy –kvalita a klima školy, vzdělávací hodnoty, vztahy mezi učiteli a žáky, školou a rodiči, pravidla chování ve třídě …

•nulové „chybějící“ kurikulum = to, čemu se ve vyučování nevěnuje pozornost (např. dříve cenzura učebnic)

•metakurikulum= do kurikula určitého předmětu jsou zařazovány informace, jak se tomuto předmětu učit a řídit své učení

Dvojúrovňová koncepce kurikula

•národní kurikulum či rámcový vzdělávací program stanovují východisko

•školy si na jeho základě tvoří své školní kurikulum

•kurikulární tvorba dává odpověď na 7 základních otázek

–proč, koho, co, kdy, jak, za jakých podmínek, s jakými očekávanými efekty vzdělávat

Konkretizace učiva v pedagogických dokumentech

•pedagogický dokument

–materiál, který vymezuje, určuje práci ve škole, jak učitelům, ředitelům, tak žákům

–vztahuje se k veškerému dění ve škole, včetně přípravy a realizace výuky

•jeho funkce = koncepční, projektová, organizační, hodnotící, kontrolní, zpětnovazební

•dělíme na:

–teoretické PD –převažuje fce koncepční a projektová, hodnotící, kontrolní a zpětnovazebná

•koncepce školy, standardy, učební programy, učební plány, učební osnovy, učebnice, metodické příručky, časově-tematické plány

–praktické PD –tj. dokumentace; převažuje fce organizační, kontrolní, hodnotící a zpětnovazebná

•vnitřní řád školy, třídní kniha, katalogové listy žáků, žákovské knížky

Standardy

•lze označit jako základní učivo (minimum znalostí a dovedností

•definuje smysl a poslání předmětu a jeho cíle v daném studijním programu

•různé druhy standardů = vzdělávací, evaluační, cílové …

•cílové standardy

obecné= mají prostupovat všemi činnostmi žáků; mají se realizovat bez ohledu na dělení výuky

specifické= zaměřeny na 5 oblastí vzdělávání –dorozumívání, osobnost, přírodu a techniku, společnost, matematiku

Vzdělávací programy

•základní pedagogický dokument pro poskytování vzdělávání

•soubor závazných požadavků státu na obsah vzdělávacích programů

•vzdělání, které stát osvědčuje

•zjišťování výsledků vzdělávání

•dříve= obecná a občanská škola, základní škola, národní škola

Vzdělávací programy po roce 1989

•Standard základního vzdělávání (1995)

–formuloval cíle, dovednosti a kompetence absolventů ZV; kmenové učivo v 7 oblastech

–konkrétní vzdělávací programy

•Základní škola (1.9.1996), Obecná škola (1.9.1996), Národní škola (1.9.1997), Střední vzdělávání

–Standard vzdělávání ve čtyřletém gymnáziu (1996)

–Standard středoškolského odborného vzdělávání (1998)

•Národní program vzdělávání a RVP (2004)

–stanovuje konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání, jeho uspořádání, profesní profil, podmínky a průběh ukončení vzdělání, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami …

Témata, do kterých materiál patří