Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

7.promyšlení výukových prostředků

8.promyšlení motivačního rámce vyučovací hodiny

9.výchovné využití tématu

Učebnice

•konkretizace projektu didaktického systému dané vyučovacího předmětu

•základní vyučovací a učební prostředek, který konkretizuje výchovné a vzdělávací cíle, vymezuje rozsah a obsah učiva a poskytuje podklady pro vypěstování intelektuálních a praktických dovedností stanovených učebními osnovami

•obecný model scénáře vyučovacího procesu

•funkce učebnice:

–prezentační = soubor informací

–didaktické (řízení učení a vyučování)= zprostředkování informací a jejich osvojení žáky (vědomosti, dovednosti) pomocí dílčích úkolů

–organizační (orientační)= pokyny, rejstříky, obsah

•typy učebnic:

–učebnice = v užším slova smyslu, osvojování učiva; výkladový text, doplňující text a vysvětlující text

–cvičebnice= pracovní sešity; k procvičování učiva či samostatné práci žáků

–čítanky

Jak vytvářet dovednosti žáků -práce s textem

1.četba a jeho prostá reprodukce

2.četba a zodpovídání otázek na jeho obsah

3.četba textu a vyhledávání hlavních myšlenek

4.četba dvou různě koncipovaných textů o téže věci a jejich srovnání

5.vysvětlení závěrů obsažených v textu

6.strukturní analýza a systemizace faktů obsažených v textu

7.vlastní stanoviska k danému obsahu, srovnání a hodnocení

8.samostatné závěry, kritický přístup, rozvinutí myšlenek, které text přináší

Měření didaktické vybavenosti učebnic

•36 komponent (vyjádřené verbálně či obrazově)

I.Aparát prezentace učiva (14 komponent)

II.Aparát řídící učení (18 komponent)

III.Aparát orientační (4 komponenty)

•U dané učebnice zkuste zjistit její didaktickou vybavenost?

objektivní vlastnost, která je dána specifickými charakteristikami

•vzorec obtížnosti didaktického textu (Švéd C.H.Björnsson, 1968)

•lexikální a syntaktický faktor = LIX = Lm+ Lo

–Lm = průměrná délka věty v počtu slov v souboru 200 vět

–Lo= průměrná délka slov o počtu více než 6 písmen v souboru 2000 slov

–LIX = 20 –30 bodů ………..velmi snadný text

–LIX = 31 –40 bodů ………..středně obtížné texty

–LIX = 41 –50 bodů ………..velmi obtížné texty

–LIX = 51 –60 bodů ………..extrémně obtížné texty

Mistríkův vzorec obtížnosti (1968)

•3 parametry textu

–V –průměrná délka vět (složitost vyjadřovaných myšlenek)

–S –průměrná délka slov v počtu slabik (pojmové zatížení textu)

–I –index opakování slov (lexikální variabilita textu)

•hodnoty 0 –50 (nejsnazší texty 40 –50; nejtěžší 0 –10)

Výukové cíle

Vyučovací proces (edukace)

  • představuje specifický druh lidské činnosti, který spočívá ve vzájemné součinnosti učitele a žáka, která směřuje k určitým cílům.

Dělí se na části (komponenty):

Témata, do kterých materiál patří