Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




pedagogika celá

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (117.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • umožňuje usuzovat o celkové efektivitě studia a o edukativním potenciálu vzdělávacího zařízení

  • jejím výsledkem je určení hodnoty a efektivity vzdělávacího programu

při přípravě a realizaci kurzu:

  • evaluace formativní (průběžné)

  • evaluace sumativní (závěrečné)

Kirkpatrickův model evaluace

Umožňuje realizátorovi vzdělávací akce postupovat při evaluaci systematicky podle jednotlivých stupňů:

  • reakce →bezprostřední reakce účastníků (rozhovor, dotazník)

  • učení →zjištění vědomostí a dovedností (test, zkouška, prezentace …)

  • chování →zda účastníci převedli nově naučené do praxe, sleduje se změna chování a jednání (hraní rolí, manažerské hry, outdoorové aktivity …)

  • výsledky →změna efektivity organizace (ekonomické ukazatele –produktivita práce…)

Druhy evaluace

Z hlediska času - před začátkem vzdělávání, v průběhu vzdělávání, na konci vzdělávání, po skončení vzdělávání

Z hlediska cílů – formativní, sumativní

Z hlediska zadavatele – interní, externí

Kirkpatrickův přístup – reakce, učení, chování, výsledky

Nejčastěji využívané metody k zjišťování údajů pro evaluaci:

  • dotazník (anonymní, rychlý, časově nenáročný)

  • rozhovor (individuální či skupinový = časově, finančně a organizačně náročnější)

  • pozorování

  • peer review, inspekce, hospitace, supervize

Evaluace

  • poskytuje informace, jak vzdělávací program funguje

  • identifikuje silné a slabé stránky programu

  • říká, co je v programu třeba změnit nebo vylepšit

  • pomáhá určit, zda program splnil vytyčené cíle

Učivo

•studium obsahu vzdělávání, učiva a jeho organizace = jeden z pilířů didaktiky!!!

•prostřednictvím obsahu (učiva) = utváření obecných kompetencí žáka, rozvoj jeho myšlení a osobnosti

•současná školská politika= velký prostor pro dotváření a vytváření kurikula

•učitel= musí rozumět teoretickým východiskům analýzy a výběru učiva, konstrukce kurikula, hodnocení učebnic apod.

Vzdělávání

•každé rozhodování o výběru učiva a jeho organizaci do kurikula = vychází z určitého pojetí vzdělávání a jeho cílů

•vzdělávání= základní lidská potřeba

–nezbytné pro zapojení a identifikaci s danou společností (kulturou)

–prostředek pro uspokojování všech dalších základních potřeb (zajištění potravy, ubytování, zdraví …)

–dříve hlavně sociální učení

•Uchování lidské společnosti není možné bez systematického a organizovaného předávání kultury novým členům společnosti!!!

Cíle školního vzdělávání

•očekávání od školy

–uchování (konzervace) stávajícího řádu

–trvalé přizpůsobování se měnícím se situace ve společnosti

•škola zajišťuje přenesení(transmisi) osvědčeného i vnesení nového (inovaci)

–adaptační cíle = sledují přizpůsobení se minulosti, kultuře, její reprodukci

Témata, do kterých materiál patří