pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
umožňuje usuzovat o celkové efektivitě studia a o edukativním potenciálu vzdělávacího zařízení
jejím výsledkem je určení hodnoty a efektivity vzdělávacího programu
při přípravě a realizaci kurzu:
evaluace formativní (průběžné)
evaluace sumativní (závěrečné)
Kirkpatrickův model evaluace
Umožňuje realizátorovi vzdělávací akce postupovat při evaluaci systematicky podle jednotlivých stupňů:
reakce →bezprostřední reakce účastníků (rozhovor, dotazník)
učení →zjištění vědomostí a dovedností (test, zkouška, prezentace …)
chování →zda účastníci převedli nově naučené do praxe, sleduje se změna chování a jednání (hraní rolí, manažerské hry, outdoorové aktivity …)
výsledky →změna efektivity organizace (ekonomické ukazatele –produktivita práce…)
Druhy evaluace
Z hlediska času - před začátkem vzdělávání, v průběhu vzdělávání, na konci vzdělávání, po skončení vzdělávání
Z hlediska cílů – formativní, sumativní
Z hlediska zadavatele – interní, externí
Kirkpatrickův přístup – reakce, učení, chování, výsledky
Nejčastěji využívané metody k zjišťování údajů pro evaluaci:
dotazník (anonymní, rychlý, časově nenáročný)
rozhovor (individuální či skupinový = časově, finančně a organizačně náročnější)
pozorování
peer review, inspekce, hospitace, supervize
Evaluace
poskytuje informace, jak vzdělávací program funguje
identifikuje silné a slabé stránky programu
říká, co je v programu třeba změnit nebo vylepšit
pomáhá určit, zda program splnil vytyčené cíle
Učivo
•studium obsahu vzdělávání, učiva a jeho organizace = jeden z pilířů didaktiky!!!
•prostřednictvím obsahu (učiva) = utváření obecných kompetencí žáka, rozvoj jeho myšlení a osobnosti
•současná školská politika= velký prostor pro dotváření a vytváření kurikula
•učitel= musí rozumět teoretickým východiskům analýzy a výběru učiva, konstrukce kurikula, hodnocení učebnic apod.
Vzdělávání
•každé rozhodování o výběru učiva a jeho organizaci do kurikula = vychází z určitého pojetí vzdělávání a jeho cílů
•vzdělávání= základní lidská potřeba
–nezbytné pro zapojení a identifikaci s danou společností (kulturou)
–prostředek pro uspokojování všech dalších základních potřeb (zajištění potravy, ubytování, zdraví …)
–dříve hlavně sociální učení
•Uchování lidské společnosti není možné bez systematického a organizovaného předávání kultury novým členům společnosti!!!
Cíle školního vzdělávání
•očekávání od školy
–uchování (konzervace) stávajícího řádu
–trvalé přizpůsobování se měnícím se situace ve společnosti
•škola zajišťuje přenesení(transmisi) osvědčeného i vnesení nového (inovaci)
–adaptační cíle = sledují přizpůsobení se minulosti, kultuře, její reprodukci