pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
počet účastníků akce
délku vzdělávací akce (celodenní, vícedenní x několikahodinové)
použité formy a metody výuky (přednášky, skupinové vyučování, outdoor)
potřebné materiální didaktické prostředky
omezení daná rozpočtem akce
Výběr lektorů = Primárně závisí na:
stanovených cílech
obsahu a didaktických metodách
časovém harmonogramu
finančním rozpočtu celé akce
Interní lektoři- výhoda= znalost prostředí organizace, její kultury, stylu práce a komunikace, pracovních vztahů …; nižší finanční náklady
Externí lektoři- výhoda= odbornost a šíře nabídky; realizace i méně obvyklých nebo náročných metod= větší atraktivita, efektivita i účinnost vzdělávací akce, nevýhoda= malá znalost organizace, vyšší finanční náročnost
V oblasti profesního a podnikového vzdělávání - 4 skupiny lektorů:
lektoři –zaměstnanci (pracovníci organizací)
lektoři –podnikatelé (na živnostenské oprávnění)
lektoři –odborníci (součást pracovní náplně nebo souběžně s ní)
lektoři –dobrovolníci (členové či zaměstnanci neziskových organizací)
Návrh evaluace a hodnocení vzdělávací akce
posouzení toho, co se účastníci ve vzdělávacím kurzu naučili (nově nabyté znalosti, dovednosti, postoje …)
zpětná vazba pro učícího se i pro lektora
základní funkce hodnocení ve VD:- motivace, získání informace (zpětná vazba o pokrocích), regulace(usměrnění vzdělávání), diferenciace a prognostika (dlouhodobější hodnocení –plánování dalšího vzdělávání)
Správné hodnocení má být – objektivní, spravedlivé, systematické, přiměřeně náročné, individuální, citlivé, bezprostřední, ekonomické
V praxi rozlišujeme několik druhů hodnocení:
Z hlediska cílů- formativní (průběžné), kumulativní (závěrečné)
Z hlediska výkonu účastníka-vztažené k normě, vztažené k rozvoji jedince,vztažené ke kritériu
Z hlediska formy-známkové, slovní hodnocení
Z hlediska přípravy účastníků-formální, neformální
Z hlediska přístupnosti závěrů-otevřené, uzavřené
Z hlediska motivace účastníků- pozitivní, negativní
Z hlediska předmětu hodnocení-hodnocení průběhu činnosti, hodnocení výsledků činnosti
Z hlediska zdroje hodnocení-vnitřní (autonomní), vnější (heteronomní)
Nejčastěji používané techniky hodnocení - testy a zkoušky, pozorování, rozhovor, analýza výsledků činnosti účastníků
Specifika hodnocení ve VD:
dospělí = silná potřeba dobrého hodnocení
větší obava z neúspěchu
individuální hodnocení (spíše slovní)
začít pochvalou (přesné vymezení toho, co je třeba zlepšit, znovu nastudovat)
hodnocení písemné práce –neopravovat, dát návrhy , jak opravit
atmosféra zkoušky –klidná, důstojná, nestresující
hodnotitel by měl ocenit zlepšení a potenciál účastníka
Evaluace - systematické zkoumání kvality nebo hodnoty vzdělávacího programu nebo jeho jednotlivých částí