pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Členění metod vzdělávání podle obsahového zaměření:
Metody teoretické = vhodné pro předávání teoretických poznatků, objasnění pojmů, teorií, principů, přednáška, přednáška s diskusí, cvičení, seminář
Metody teoreticko-praktické
poskytují poznatky,ale zaměřují se i na získání předpokladů k jednání v praxi
diskusní metody
problémové metody
programované výuky
diagnostické a klasifikačnímetody
projektové metody
Metody praktické
postupy praktického zaučení- zácviku, zaměřené zejména na dovednosti a návyky
instruktáž, koučink, mentoring, counselling, rotace práce, stáž, exkurze
Podnikové vzdělávání- členění metod dle prostředí edukace:
Metody používané ke vzdělávání na pracovišti („on the job“)- jsou používány na pracovním místě, při vykonávání běžných pracovních úkolů
instruktáž při výkonu práce
koučink(coaching), mentoring, counselling, asistování, pověření úkolem, rotace práce (crosstraining), pracovní porady
Metody používané ke vzdělávání mimo pracoviště („off the job“)- jsou používány jak přímo v organizaci (podniku), tak mimo ni
přednáška, přednáška s diskusí, seminář, demonstrování, případová studie, workshop, hraní rolí (manažerské hry), exkurze, stáže, assessmentcentre, developmentcentre, brainstorming a jiné aktivizační metody, outdoortraining, vzdělávání pomocí počítačů (e-learning)
Didaktické prostředky I.
výrazně ovlivňují efektivitu a kvalitu edukačního procesu, učební pomůcky, didaktická technika, výukové prostory, vybavení výukových prostor
Didaktické prostředky II.
učební pomůcky = materiální prostředky napomáhající interpretaci edukačního obsahu (zprostředkování učební látky)
nejčastěji užívané:
originální předměty a reálné skutečnosti(přírodniny, výrobky, výtvory, zvuky)
zobrazení a znázornění předmětů a skutečností (modely, zobrazení, zvukové záznamy)
textové pomůcky (učebnice, pracovní materiály, doplňková a pomocná literatura)
speciální pomůcky
didaktická technika = veškeré technické přístroje, zařízení a systémy sloužící v průběhu edukačního procesu ke zprostředkování informací z učebních pomůcek
Organizační zabezpečení vzdělávací akce
znamená vytvořit jednak časový a místní plán celé akce, jednak vytvořit a prosadit finanční rozpočet
časový rozvrh = vychází z předem stanovených vzdělávacích cílů- zvolit vhodné načasování, kritická období (konec roku, letní prázdniny apod.), realistický a racionální časový harmonogram, musí být jasné, které úkoly a v jakém termínu mají být splněny a kdo je za jejich splnění zodpovědný
interní x externí zajištění (prostory, lektoři, studijní materiály …)
návrh rozpočtu vzdělávací akce
Výběr místa vzdělávací akce = je nutné brát v úvahu: