Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Změny tělesného vzhledu

  • vrásky, šediny, změny pigmentace kůže a proporcí těla, fyzicky neatraktivní – z bio hlediska logické, už ani nemá koho přitahovat, když už nemůže mít děti, úbytek prestiže ze sockulturního hlediska (mladá je krásná), rezignace na přijatelnou atraktivitu, z obranných reakci to je pak popření nutnosti poklesu atraktivity, realistickým postojem je úsilí o zvládnutí nepříznivých změn a nalezení nové přijatelné ID

Sexualita

  • frekvence i míra uspokojení může být velice variabilní

  • sex už nemůže být chápán jako oblast výkonová člověk jím nemůže potvrzovat své osobní kvality

  • sexuální apetence i kvalita uspokojení závisí ve větší míře než dřív na osobnosti partnera

  • změna v postoji k sexu – ne už jako samostatný zdroj tělesného uspokojení, ale jako součást komplexního partnerského vztahu

13.2 Poznávací procesy

  • dochází k selektivnímu rozvoji určitých schopností, dovedností a nahromadění zádoby informací

  • úroveň rozumových schopností ovlivňují různé, individuálně specifické faktory

  • rozvoj postformálního myšlení: lépe využívá infos, které má k dispozici, zkušenost, naučil své rozumové schopnosti nějak využívat, mění se postoj k různým problémům a jejích řešení

  • praktická inteligence, profesní schopnosti – výsledek učení

  • v 50 letech se ještě nemění schopnosti, ale výkon už pomalu ano

  • zhoršení kognitivních funkcích závisí na: celkovém zdraví, dosaženého vzdělání, životním stylu, dobrém rodinném zázemí, intelektuálně stimulujícím partnerovi, ochota akceptovat změnu, osobní spokojenost, vyrovnanost

  • vrozená intelektová kapacita – fluidní inteligence je zranitelnější, ubývá rychleji

  • krystalická inteligence – naučené způsoby a schopnost je uchovávat = trvanlivější, rozvíjí se

  • úbytek výkonu: snížená flexibilita, výkyvy pozornosti, pomalejší reakce, zhoršená efektivnost mechanického učení, ale učení novým znalostem je možný

  • hůře se sice učí, rychleji se unaví, obtížnější koncentrace

13.3 Profesní role

  • fáze postupného uzavírání profesní kariéry

  • je hodnocená tak, aby odpovídala celkovému pojetí života

  • akcentovaný postoj k práci – workholik; vyzrálý postoj – nadhled; vyhoření – ztráta důvěry ve své schopnosti a smysluplnosti své práce

  • profese, která závisí převážně na fyz. činnosti je v úpadku, ta intelektuální je na vrcholu

  • profesní role ovlivňuje celkový postoj k řešení problémů i sebehodnocení – potřeba stimulace a učení – starší zaměstnanci o nové podněty příliš nestojí; potřeba zázemí, jistoty, bezpečí – větší loajalita k pracovišti; potřeba seberealizace – posílení sebeúcty; potřeba otevřené budoucnosti

  • v postoji v prof.roli hraje důležitou roli kohoutová, generační zkušenost – alternativa jedné profese

  • pro stárnoucího člověka je představa jakékoli změny ohrožující

  • mění se zaměření i pojetí generativity – uvědomuj se pomíjivost úspěchů,záleží mu už více na skutečných hodnotách – projevuje se v profesi předáváním zkušeností, jako rodiče spočívá ve výchově další generace

  • obě alternativy mají své završení – člověk splnil svůj vývojový úkol, tím končí určitá vývojová fáze

Témata, do kterých materiál patří