VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Změny tělesného vzhledu
vrásky, šediny, změny pigmentace kůže a proporcí těla, fyzicky neatraktivní – z bio hlediska logické, už ani nemá koho přitahovat, když už nemůže mít děti, úbytek prestiže ze sockulturního hlediska (mladá je krásná), rezignace na přijatelnou atraktivitu, z obranných reakci to je pak popření nutnosti poklesu atraktivity, realistickým postojem je úsilí o zvládnutí nepříznivých změn a nalezení nové přijatelné ID
Sexualita
frekvence i míra uspokojení může být velice variabilní
sex už nemůže být chápán jako oblast výkonová člověk jím nemůže potvrzovat své osobní kvality
sexuální apetence i kvalita uspokojení závisí ve větší míře než dřív na osobnosti partnera
změna v postoji k sexu – ne už jako samostatný zdroj tělesného uspokojení, ale jako součást komplexního partnerského vztahu
13.2 Poznávací procesy
dochází k selektivnímu rozvoji určitých schopností, dovedností a nahromadění zádoby informací
úroveň rozumových schopností ovlivňují různé, individuálně specifické faktory
rozvoj postformálního myšlení: lépe využívá infos, které má k dispozici, zkušenost, naučil své rozumové schopnosti nějak využívat, mění se postoj k různým problémům a jejích řešení
praktická inteligence, profesní schopnosti – výsledek učení
v 50 letech se ještě nemění schopnosti, ale výkon už pomalu ano
zhoršení kognitivních funkcích závisí na: celkovém zdraví, dosaženého vzdělání, životním stylu, dobrém rodinném zázemí, intelektuálně stimulujícím partnerovi, ochota akceptovat změnu, osobní spokojenost, vyrovnanost
vrozená intelektová kapacita – fluidní inteligence je zranitelnější, ubývá rychleji
krystalická inteligence – naučené způsoby a schopnost je uchovávat = trvanlivější, rozvíjí se
úbytek výkonu: snížená flexibilita, výkyvy pozornosti, pomalejší reakce, zhoršená efektivnost mechanického učení, ale učení novým znalostem je možný
hůře se sice učí, rychleji se unaví, obtížnější koncentrace
13.3 Profesní role
fáze postupného uzavírání profesní kariéry
je hodnocená tak, aby odpovídala celkovému pojetí života
akcentovaný postoj k práci – workholik; vyzrálý postoj – nadhled; vyhoření – ztráta důvěry ve své schopnosti a smysluplnosti své práce
profese, která závisí převážně na fyz. činnosti je v úpadku, ta intelektuální je na vrcholu
profesní role ovlivňuje celkový postoj k řešení problémů i sebehodnocení – potřeba stimulace a učení – starší zaměstnanci o nové podněty příliš nestojí; potřeba zázemí, jistoty, bezpečí – větší loajalita k pracovišti; potřeba seberealizace – posílení sebeúcty; potřeba otevřené budoucnosti
v postoji v prof.roli hraje důležitou roli kohoutová, generační zkušenost – alternativa jedné profese
pro stárnoucího člověka je představa jakékoli změny ohrožující
mění se zaměření i pojetí generativity – uvědomuj se pomíjivost úspěchů,záleží mu už více na skutečných hodnotách – projevuje se v profesi předáváním zkušeností, jako rodiče spočívá ve výchově další generace
obě alternativy mají své završení – člověk splnil svůj vývojový úkol, tím končí určitá vývojová fáze