VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
11.11 Vývoj rodičovské role
mezník: nástup dítěte do školy – tím i svoji rodinu reprezentuje
rodiče prožívají úspěch dítěte, jelikož jsou s ním identifikováni
většina rodičů hodnotu vzdělání dítěti proklamuje – ačkoliv nemuseli být sami úspěšní ve škole
Osamělý rodič
musí zastávat univerzálnější roli – otcovské i mateřské chování
emočně náročnější, objektivně přetížen povinnostmi, v mnoha směrech frustrovaný – častěji osamělý, sociálně izolovaný, častěji finanční problémy, mocensky oslaben
sebehodnocení osamělého rodiče bývá ambivalentní: cítí se ponížen, zůstal sám; získá větší sebeúctu a pocit větší hodnoty
sebehodnocení závisí i na vztahu k bývalému manželovi: na míře vyrovnanosti s rozvodem, na míře akceptace, tolerance druhého rodiče na výchově
neodpovídající role dítěte ve vztahu k osam. rodičovi: role pseudopartnera, fixace v závislé a podřazené roli, prostředek o ovládání bývalého partnera
11.12 Identita mladé dospělosti
vědomí nově nabyté samostatnosti a nezávislosti, pocit svobody
změna myšlení se projeví i ve vztahu k vymezení vlastní identity
má potřebu změny, je motivován k přijetí nových rolí
zvládnutí profesní role funguje jako potvrzení vlastních kompetencí i statusu dospělosti – profese je důležitou složkou ID muže i ženy
další důležitou složkou ID je role, která potvrzuje kvalitu nových mezilidských vztahů + součást ID partner + manžel = podpora párové ID + rodičovská role
12. Období střední dospělosti: 35-45let
krize středního věku
C.G.Jung:“člověk, kterému se podařilo pevně zakotvit ve svém postoji, odhalil správný běh života, věčná platnost“
pocity tísně, až deprese, svých prožitků si všímá čím dál více častěji
tendence bilancovat přispívá vědomí předělu vlastního života a jeho budoucí časové omezenosti, s níž souvisí i určité zúžení vlastních možností
bilancování minulosti – srovnává svoji situaci s dřívějšími ideály a posuzuje míru jejich naplnění
představy o budoucnosti – hledá smysl života, pocity smutku, úzkost a strach z budoucnosti
stereotyp – pohodlnost, minimum nových podnětů, citové vyhasínání, zvyšuje riziko životní stagnace, protest proti rutině
řešení: potřeba změny existuje ale jen na symbolické úrovni, nakonec vede k nějakému jednání (projev moratoria stř. věku- člověk volí provizorium, kterým se zbaví zátěže omezujících vazeb a získá čas na přiměřenější řešení), potřeba změny se může projevit i pozitivním způsobem, negativním – syndrom vyhoření, projevy rezignace, autodestrukce, extrém – bilanční sebevražda
krize stř. věku mění postoj k mnoha hodnotám – větší důraz na individuální potřeby, na obsah – hledá skutečná smysl svého dalšího života, další rozvoj osobnosti, proces individuace – člověk se osvobozuje od různých vnějších tlaků, uvolňuje se z vazby na rodinu, k další vnitřní emancipaci od rodičovských vzorů
dochází i ke změně vlastní intimity a generativity – mění se potřeba intimity i způsob jejího naplnění, ke změně generativity – poslední šance, aby se stal tím, kým by chtěl skutečně být
opět ožívá problém vlastní ID – je třeba ji přehodnotit a nalézt její alternativu, kt. by byla přijatelná i pro období stárnutí – už není třeba přijmout adolescenční řešení nechat to na později, musí se řešit všechno právě teď
existenciální bilancování zahrnuje i přiznání chyb – ponaučení