Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

11.5 Profesní role

  • mladý člověk přijme určitou variantu profesní role, která má trvalejší platnost

  • položen základ profesní kariéry

  • schopnost zvládnout přiměřeným způsobem profesní roli je jedním z psychosociálních kritérií dospělosti

  • profesní role mlže nějak uspokojovat různé základní psychické potřeby mladého člověka:

  1. potřeba změny, nových zkušeností a rozvoje nových kompetencí

  2. potřeba soc. kontaktu

  3. potřeba seberealizace – pro muže převažuje směřování k výkonu, úspěchu, pro ženy potvrzení smysluplnosti a užitečnosti jejich práce

  4. potřeba samostatnosti a nezávislosti

  5. potřeba otevřené budoucnosti – představa možností dalšího profesního rozvoje

    • zaměstnaní jako potřeba peněz, společenského úspěchu, osobního rozvoje, osobně atraktivní činnosti

    • profesní role se stává důležitou součástí identity bez ohledu na to, čím je primárně motivována

    • profil mladého pracovníka:

  1. nadšení, odvaha, event. až ochota riskovat

  2. optimismus

  3. pocit sebejistoty

  4. pružnost a adaptabilita

  5. netrpělivost

  6. odolnost, schopnost zvládat stres

  7. realismus a pragmatismus

  8. potřeba perspektivy a profesního vzestupu

  1. Fáze profesního startu

    • typická postupně stále silnější potřeba změny

    • způsob zvládnutí profesního startu: osobnost mladého člověka, různé soc. vlivy

    • šok z reality – výsledek rozporu mezi představami nezkušeného pracovníka a skutečností

    • studenti: přechodná fáze dočasných profesních rolí (brigády) – navazuje fáze profesního moratoria, tj. dalšího odkladu definitivní volby

  2. Fáze profesní konsolidace

    • typická značným zaujetím pracovní činností a úsilím o rozvoj kariéry, mladý dospělý už má jasnou představu o své budoucnosti a konkrétní cíl – fáze stabilizace

    • kolem 30.roku se opět objevuje tendence bilancovat a hledat novou alternativu pro další život – ve 30 letech je cílem bilancování zlepšení životního programu, mladý člověk zatím není ve svém plánování významněji časově omezen

    • zodpovědnost 30letého dospělého spočívá ve schopnosti zvolit takový kompromis, který by respektoval povinnosti plynoucí z jeho rodinných rolí

11.5.1 Ženská profesní role

- profesní role vesměs funguje jako další soc.zhodnocení ženy, potvrzení jejích kompetencí

- postoj žen k profesi a chování:

1. zaměstnání je chápáno jako méně významný doplněk role manželky a matky

2. profesní role je stejně významná jako role manželky a matky – problém koordinace dvou rolí

3. je významnější než role manželky a matky

- dilema volby mezi rolí matky a profesní kariérou vede k bilancování dosavadních výsledků, k racionálnímu i emočnímu hodnocení obou rolí, i k anticipaci vlastní budoucnosti ve vztahu k těmto rolím

- role matky má značnou prestiž, ale komplementární role ženy v domácnosti má naopak prestiž velmi nízkou

- rozhodování mezi rodinou a profesí závisí i na osobnosti ženy: orientace na rodinu zdůrazňuje typicky ženské vlastnosti; profesní role je obecně spojena s vlastnostmi, které jsou považovány za typicky mužské – dominance, asertivita

Témata, do kterých materiál patří