VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
11.5 Profesní role
mladý člověk přijme určitou variantu profesní role, která má trvalejší platnost
položen základ profesní kariéry
schopnost zvládnout přiměřeným způsobem profesní roli je jedním z psychosociálních kritérií dospělosti
profesní role mlže nějak uspokojovat různé základní psychické potřeby mladého člověka:
potřeba změny, nových zkušeností a rozvoje nových kompetencí
potřeba soc. kontaktu
potřeba seberealizace – pro muže převažuje směřování k výkonu, úspěchu, pro ženy potvrzení smysluplnosti a užitečnosti jejich práce
potřeba samostatnosti a nezávislosti
potřeba otevřené budoucnosti – představa možností dalšího profesního rozvoje
zaměstnaní jako potřeba peněz, společenského úspěchu, osobního rozvoje, osobně atraktivní činnosti
profesní role se stává důležitou součástí identity bez ohledu na to, čím je primárně motivována
profil mladého pracovníka:
nadšení, odvaha, event. až ochota riskovat
optimismus
pocit sebejistoty
pružnost a adaptabilita
netrpělivost
odolnost, schopnost zvládat stres
realismus a pragmatismus
potřeba perspektivy a profesního vzestupu
Fáze profesního startu
typická postupně stále silnější potřeba změny
způsob zvládnutí profesního startu: osobnost mladého člověka, různé soc. vlivy
šok z reality – výsledek rozporu mezi představami nezkušeného pracovníka a skutečností
studenti: přechodná fáze dočasných profesních rolí (brigády) – navazuje fáze profesního moratoria, tj. dalšího odkladu definitivní volby
Fáze profesní konsolidace
typická značným zaujetím pracovní činností a úsilím o rozvoj kariéry, mladý dospělý už má jasnou představu o své budoucnosti a konkrétní cíl – fáze stabilizace
kolem 30.roku se opět objevuje tendence bilancovat a hledat novou alternativu pro další život – ve 30 letech je cílem bilancování zlepšení životního programu, mladý člověk zatím není ve svém plánování významněji časově omezen
zodpovědnost 30letého dospělého spočívá ve schopnosti zvolit takový kompromis, který by respektoval povinnosti plynoucí z jeho rodinných rolí
11.5.1 Ženská profesní role
- profesní role vesměs funguje jako další soc.zhodnocení ženy, potvrzení jejích kompetencí
- postoj žen k profesi a chování:
1. zaměstnání je chápáno jako méně významný doplněk role manželky a matky
2. profesní role je stejně významná jako role manželky a matky – problém koordinace dvou rolí
3. je významnější než role manželky a matky
- dilema volby mezi rolí matky a profesní kariérou vede k bilancování dosavadních výsledků, k racionálnímu i emočnímu hodnocení obou rolí, i k anticipaci vlastní budoucnosti ve vztahu k těmto rolím
- role matky má značnou prestiž, ale komplementární role ženy v domácnosti má naopak prestiž velmi nízkou
- rozhodování mezi rodinou a profesí závisí i na osobnosti ženy: orientace na rodinu zdůrazňuje typicky ženské vlastnosti; profesní role je obecně spojena s vlastnostmi, které jsou považovány za typicky mužské – dominance, asertivita