Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Komunikace

    • komunikační styl se začíná přibližovat běžnému projevu

    • pro dospívajícího je velmi významné vykání – symbolická proměna

    • generačně specifický způsob oslovení (vole) může být stále užíván

  • Sociální role

    • v průběhu adolescence se stále víc přibližuje dosažení role dospělého

    1. v rodině se adolescent zbavuje subjektivně degradující role dítěte

    2. významnou proměnou procházejí i role směřující k profesnímu uplatnění

    • učni: rezignují na intelektuální rozvoj, zvolili si jednodušší cestu k dospělosti, chlapci neustále předvádějící svou tělesnou sílu nebo dívky demonstrující vlastní atraktivitu – identita založená jen na této kompetenci může být dost prázdná, stereotyp, který ztratí svůj význam; později je identita založená na minulosti (jak já bývala za mlada krásná, já jsem každého přepral); obsah jejich profesní role bývá pro učně málokd atraktivní; profesní role je chápána jako prostředek, jako nutné zlo; studenti- jsou sociálně konformnější, se svou rolí jsou více identifikováni než učni, mají vyšší soc. prestiž; jelikož hodnotový systém učňovské skupiny je převážně materiálně zaměřen; subjektivně, ale i sociálně, je jejich dospělost vymezena schopností samostatného výdělku, vztah ke škole lze interpretovat jako transformovaný vztah k celé společnosti

  • 10.4.1 Vztah adolescentů k dospělým

    • Lorenz – adolescentní neofilie, potřeba nových postojů a způsobů chování – dospívající odmítají některé hodnoty a varianty řešení problémů jen proto, že se jim jeví zastaralé

    • Rodiče představují pro adolescenta model určitého způsobu života a dospělosti

    • Adolescent je kritický k hodnotám, názorům, chování a celkovému stylu života rodičů – porovnává je s ideálem, který si vytvořil¨

    • Kritika rodičů není pouhou negací všeho, co rodina představuje – je spíše jedním ze způsobů hledání

    • odmítají slabost a nerozhodnost dospělých

    • často neberou v úvahu potřeby svých rodičů – jejich bezohlednost vyplývá z adolescenčního egocentrismu

    • často hledají dospělého, který by jim imponoval, představoval přirozenou autoritu a bral je vážně

    • proces separace ze závislosti na rodině by měl být v adolescenci ukončen

    • nenaplněná potřeba emancipace se může projevovat různým způsobem – odchod z rodiny, setrvání v infantilní roli, zkratkové uzavření manželství, vymění maminku za manželku a očekává od ní totéž, sám se osamostatnit neumí

    10.4.2 Vztahy adolescentů s vrstevníky

    - ve vztazích s vrstevníky lze uspokojit i některé zákl. psychické potřeby:

    1. potřeba stimulace – hudba a tanec na díze = ventil napětí, relaxační mechanismus, sport

    2. potřeba orientace a smysluplného učení – učí se od nich potřebné soc. strategie

    3. potřeba citové jistoty a bezpečí - jak se adolescent vyspělejším a jistějším, odpoutává se ze závislosti na vrstevnické skupině – spoléhá se na vlastní názor a dovede vyjádřit nesouhlas nejenom rodičům, ale i skupině kamarádů; jde o podporu jistoty na základě pocitu vzájemného pochopení a akceptace

    Témata, do kterých materiál patří