VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Komunikace
komunikační styl se začíná přibližovat běžnému projevu
pro dospívajícího je velmi významné vykání – symbolická proměna
generačně specifický způsob oslovení (vole) může být stále užíván
Sociální role
v průběhu adolescence se stále víc přibližuje dosažení role dospělého
v rodině se adolescent zbavuje subjektivně degradující role dítěte
významnou proměnou procházejí i role směřující k profesnímu uplatnění
učni: rezignují na intelektuální rozvoj, zvolili si jednodušší cestu k dospělosti, chlapci neustále předvádějící svou tělesnou sílu nebo dívky demonstrující vlastní atraktivitu – identita založená jen na této kompetenci může být dost prázdná, stereotyp, který ztratí svůj význam; později je identita založená na minulosti (jak já bývala za mlada krásná, já jsem každého přepral); obsah jejich profesní role bývá pro učně málokd atraktivní; profesní role je chápána jako prostředek, jako nutné zlo; studenti- jsou sociálně konformnější, se svou rolí jsou více identifikováni než učni, mají vyšší soc. prestiž; jelikož hodnotový systém učňovské skupiny je převážně materiálně zaměřen; subjektivně, ale i sociálně, je jejich dospělost vymezena schopností samostatného výdělku, vztah ke škole lze interpretovat jako transformovaný vztah k celé společnosti
10.4.1 Vztah adolescentů k dospělým
Lorenz – adolescentní neofilie, potřeba nových postojů a způsobů chování – dospívající odmítají některé hodnoty a varianty řešení problémů jen proto, že se jim jeví zastaralé
Rodiče představují pro adolescenta model určitého způsobu života a dospělosti
Adolescent je kritický k hodnotám, názorům, chování a celkovému stylu života rodičů – porovnává je s ideálem, který si vytvořil¨
Kritika rodičů není pouhou negací všeho, co rodina představuje – je spíše jedním ze způsobů hledání
odmítají slabost a nerozhodnost dospělých
často neberou v úvahu potřeby svých rodičů – jejich bezohlednost vyplývá z adolescenčního egocentrismu
často hledají dospělého, který by jim imponoval, představoval přirozenou autoritu a bral je vážně
proces separace ze závislosti na rodině by měl být v adolescenci ukončen
nenaplněná potřeba emancipace se může projevovat různým způsobem – odchod z rodiny, setrvání v infantilní roli, zkratkové uzavření manželství, vymění maminku za manželku a očekává od ní totéž, sám se osamostatnit neumí
10.4.2 Vztahy adolescentů s vrstevníky
- ve vztazích s vrstevníky lze uspokojit i některé zákl. psychické potřeby:
1. potřeba stimulace – hudba a tanec na díze = ventil napětí, relaxační mechanismus, sport
2. potřeba orientace a smysluplného učení – učí se od nich potřebné soc. strategie
3. potřeba citové jistoty a bezpečí - jak se adolescent vyspělejším a jistějším, odpoutává se ze závislosti na vrstevnické skupině – spoléhá se na vlastní názor a dovede vyjádřit nesouhlas nejenom rodičům, ale i skupině kamarádů; jde o podporu jistoty na základě pocitu vzájemného pochopení a akceptace