VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- socializace ve vrstevnické skupině vede postupně k větší individualizaci: 1. začíná adaptací na skupinu – stále více diferenciovanou; 2. pokračuje přijetím skupinové identity; 3. dochází k postupnému osamostatňování – větší kritičnost ke skupině
- fáze socializačně diferencující: skupina mění svou strukturu, např. na základě školního prospěchu a budoucího školského začlenění
- potřeba přátelství je v období dospívání velmi silná
- vzájemnost znamená možnost sdílet různé vnitřní pocity, názory a životní zkušenosti
- intimita zahrnuje tři oblasti:
1. možnost svěřit se příteli
2. důvěrnost – určité tajemství
3. výlučnost – pubescent se chová k příteli jiným způsobem než k ostatním, má určitá privilegia
- pubescenti, kteří měli dobrého přítele, se lépe hodnotili, měli vyšší sebeúctu, považovali se za dostatečně kompetentní, byli sami se sebou spokojenější
- experimentování se sexuální rolí ve formě prvních lásek – může být výsledkem tlaku vrstevnických norem, projevem konformity ke skupinovým standardům; ryze sexuální zájem pubescenta se projevuje především zvídavostí, sexuální téma sice vyvolává příjemné vzrušení, ale je uspokojováno zejména v teoretické rovně nebo autosexuálními technikami, tj. masturbací –přirozená a normální
10 Adolescence
trvá přibližně od 15 do 20 let s určitou individuální variabilitou (zejména v oblasti psychické, sociální, vzácněji i somatické)
vstup do této fáze je biologicky ohraničen pohlavním dozráním – doba komplexnější psychosoc. proměny; mladý člověk získává nové role, vztahy s rodiči se stb……….
10.1 Vlastní tělo jako součást identity
narcistní zaměření
vlastní tělo je posuzováno ve vztahu k aktuálnímu standardu atraktivity
tělové schéma se může stát nejdůležitější součástí vlastní identity, vytváří oporu vlastního sebevědomí, podporuje pocity jistoty, je soc. akceptován, prestiž
zevnějšek je prostředek k dosažení soc. akceptace a prestiže – tendence k uniformitě, i působením médií, pozitivní hodnocení za cenu ztráty identity, ale jistota
atraktivita je předpokladem k dosažení dobré soc. pozice
výška postavy, která je nyní naprosto souměřitelná s výškou dospělého, mění opticky vztah s autoritou
fyzická síla je kompetencí, potvrzující soběstačnost a potlačující nejistotu, má větší význam u chlapců, zejména tehdy, není-li jiný způsob sebepotvrzení dosažitelný
10.2 Kompetence a výkon jako součást adolescentní identity
pro adolescenci je typická flexibilita a schopnost používat nové způsoby řešení
adolescenti preferují jednoznačná, zásadní a rychlá řešení, která vedou k jistotě, kompromis je chápán jako řešení obecně méně kvalitní a nepříliš žádoucí
vyšší soc. status a zejména dobré ekonomické postavení na kvalitě vzdělání v takové míře nezávisí
adolescent spíše taktizuje, než aby se snažil látku zvládnout; ovšem umí pracovat a dovedou se nadchnout pro nějakou činnost, která má pro ně větší subjektivní význam než škola
nezkušenost se projevuje nadšením, s jakým se adolescent snaží určený cíl dosáhnout
vlastní negativní zkušenost, kterou získá prakticky každý jedinec, má korektivní význam
v adolescenci se dotváří vztah k výkonu - jde o hodnoty, s nimiž se ztotožňuje¨
může z potřeby přizpůsobení a neangažovanosti vzniknout takové pojetí úspěšnosti, které představuje ocenění konformity – v době socialistické totality vedla právě tato strategie k soc. úspěšnosti a ekonomickým výhodám – souvisí s tím i takové pojetí úspěšnosti, které neoceňuje kvalitu výkonu, ale schopnost jej dobře sociálně prezentovat