VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4. adolescenti dozrávají k naplnění partnerského vztahu, zahrnujícího i sexualitu, vztah lásky lze chápat i jako projev potřeby poznání, resp. sebepoznání, na jiné úrovni
- většina adolescenčních lásek má charakter experimentace:
1. fáze zamilovanosti
2. fáze navázání vztahů, fáze romantické lásky – idealizace toho vztahu, může přinášet uspokojení i v oblasti seberealizace, potvrzují vlastní atraktivitu
- v adolescenci nabývá na významu sexualita, která tvoří důležitou součást partnerského vztahu: autoerotika , experimentace na homosexuální úrovni, první pohlavní styk symbolizuje jednoznačný přechod do dospělosti
- adolescence je definována jako polygamní stadium sexuálního vývoje – získávání zkušeností s různými partnery, s promiskuitou se počítá – stereotyp společenského postoje, který takové praktiky toleruje (ať si užijí, dokud to jde)
- sexuální promiskuitu lze chápat i jako projev potřeby psychosociálního moratoria – někteří pociťují až nechuť až odpor k trvalejší vázanosti, pro níž se necítí být zralí – promiskuita klesá kvůli nakažení AIDS – jsou více monogamní
- riziko otěhotnění – až gravidofobie
- manželství symbolizuje dospělost, a tím i osamostatnění, ale na druhé straně z něho vyplývají povinnosti a zodpovědnost
- situace manželství uzavřené pod vlivem těhotenství – motiv k uzavření k sňatku – adolescentní rodičovství je předčasné, nesaturuje již existující potřebu mít dítě, může ji v nejlepším případě nějakým způsobem stimulovat; adolescenti rodičovskou roli vždycky nezvládají a často ji ani vnitřně nepřijímají, komplikuje to i vztahy s vlastní rodinou
10.4.3 Nástup do zaměstnání
- nástup do zaměstnání je definitivní dosažení dospělosti – jistá ekonomická soběstačnost je mu příjemná
- konkrétní zaměstnání může být zdrojem problémů a zklamání – rozpor mezi skutečností a očekáváním
- adaptace na prostředí pracoviště i skupinu spoluzaměstnanců obtížná – Moh bych bejt tvůj táta, tak dělej
- přijetí určité profesní role představuje relativně definitivní řešení této oblasti identity
- odchod ze zaměstnání jako další varianta adolescenčního moratoria
- nový pracovník nebývá nikdy hodnocen podle toho, jak se učil ve škole, ale podle toho, co dělá nyní – školsky neúspěšní jedinci se přechodem do zaměstnání zbavili role outsidera a získávají novou šanci
III Dospělost
11. Období mladé dospělosti
11.1 Definice dospělosti
dospělost je určena biologicky; psychosoc. vymezení je složitější – probíhá u různých lidí v odlišnou dobu
znaky: samostatnost, svoboda vlastního rozhodování a chování, zodpovědnost ve vztahu k druhým lidem, za své činy
dosažení dospělosti je spojeno i s větší sebejistotou, sebedůvěrou
důkazem je schopnost a ochota přijmout zodpovědnost, která z role dospělého vyplývá
dospělost se projeví v mnoha oblastech: