Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

10.3 Vývoj identity adolescenta

  • pokračuje proces osamostatňování a rozvoje identity:

  1. fáze postupné stabilizace – postupné vyrovnání vztahů s rodiči – nemá potřebu reagovat demonstrativními projevy, dospívající se necítí zralý na úplnou separaci, pomoci mechanismu kyvadla se vrací zpět do rodiny

  2. fáze psychického osamostatnění – vytvoření takové identity, která potvrzuje jedinečnost osobnosti a je alespoň přibližně realistická

    • ne každý jedinec je kreativní – vytváří se svoji identitu nápodobou vzorů, které znají a považují je za přijatelné

    • dívky se podle Carol Gillingové více definují prostřednictvím vztahů k lidem a méně vlastnostmi, které charakterizují samostatnou identitu – naplňují ji spíše kooperací než soupeřením, nejsou motivovány k experimentování, přechází k intimitě dříve (svatba, manželství)

    • chlapci považují za nejdůležitější svou individuální identitu danou kompetencemi, výkonem a dosaženou sociální pozicí – spíše soupeření než kooperace, více dominance než submise, dívky jsou více pod tlakem společnosti než chlapci

    • adolescentní egocentrismus vede k ignoranci všeho, co by vadilo v užívání svobod nové role

    • adolescenti preferují intenzivní prožitky a usilují o absolutní řešení, mají potřebu neodkladného uspokojení

    • adolescenti velmi často přijímají pouze svobodu, ale o zodpovědnost nestojí…pro mnohé není dospělost atraktivní, dostávají se do mezifáze adolescenčního moratoria:

    1. odklad přijetí definitivní varianty

    2. difúzní identita – dezorientace v sobě samém, která vede k různým obranám – ztráta motivace k veškeré aktivitě, neschopnost se soustředit a cokoliv systematicky dělat, marnost nějakého úsilí¨

    • volba negativní identity – nevyhovující rodinné zázemí, nízké sebehodnocení a pocit nedostatečných kompetencí

    • důležité sebehodnocení:

  1. adolescent dovede uvažovat logicky správně i o sobě, ale často se dopouští chyb, které vyplývají z jeho ukvapenosti a zbrklosti, činí závěry na základě okamžitého impulzu

  2. citové prožitky adolescentů jsou autentické ve smyslu jejich nefalšovanosti a intenzity – emoční prožitky přispívají k poznání individuální specifičnosti, důraz na citové hodnocení je pro adolescentní období typický

  3. významné je hodnocení vlastních kompetencí a na nich závislém výkonu

  4. k sebepoznání přispívá i hodnocení jiných lidí, které funguje jako zpětná vazba

    • pro adolescenta jsou názory ostatních lidí subjektivně velmi důležité, dosud přetrvává totiž nejistota a pochybnosti o své vlastní hodnotě

    • součástí identity je rovněž vztah k někomu jinému, k určitému člověku nebo ke skupině, resp. ztotožnění s nimi – člověk je definován i tím, ke komu patří

    • pro identitu adolescenta jsou významné partnerské vztahy; nástup dospělosti je definován schopností dosáhnout vztahové intimity; to je možné tehdy,jestliže je identita stabilizována a zralá

    • adolescent se definuje i svou příslušností k nějaké skupině – mnohdy určuje hranici toho, proti čemu se vymezuje negativně, odstraňuje pochybnosti

    • čím je rozdílnější vymezení cizí a vlastní identifikační skupiny, tím je pro jedince jednodušší definovat sebe sama

    • sebevymezení pomocí vnějších znaků demonstruje určitou skupinovou identitu

    • identifikace se skupinou představuje obvykle přechodnou fázi, které umožňuje překonat nejistotu osamostatňování a hledání individuální identity, pokud přetrvával důraz na skupinovou identitu, vývoj osobnosti dospívajícího by stagnoval – měl by se od skupiny postupně diferencovat

    • příslušnost ke skupině jako hlavní náplň identity je snadněji dosažitelná, ale je i ochuzující; jedinec se mlže cítit silnější, protože má oporu skupiny; nemusí se cítit zodpovědný za své jednání, protože skupina jej zbavuje

    • každá soc. skupina podporuje rozvoj určitých vlastností osobnosti a určitých projevů chování

    • adolescentní identitu spoluutváří i přijetí generačně specifických způsobů sebevyjádření, přijetí alternativní kultury

    1. rock – je symbol příslušnosti k určité generaci, se svým rytmem, hlasitostí stimuluje převážně pravou mozkovou hemisféru, uspokojuje potřebu svobody a alternativního způsobu života – je protiváhou racionálního stylu a tlaku establishmentu¨

    2. tvorba graffiti – důkaz jejich svobody a moci, odmítnutí norem společnosti, která je nutí k pouhému přizpůsobení, potřeba okamžitého vyjádření, je to symbolické sdělení o vlastní existenci a o svém vidění světa

    3. skejťáci – volnost a svoboda

Témata, do kterých materiál patří