VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
10.3 Vývoj identity adolescenta
pokračuje proces osamostatňování a rozvoje identity:
fáze postupné stabilizace – postupné vyrovnání vztahů s rodiči – nemá potřebu reagovat demonstrativními projevy, dospívající se necítí zralý na úplnou separaci, pomoci mechanismu kyvadla se vrací zpět do rodiny
fáze psychického osamostatnění – vytvoření takové identity, která potvrzuje jedinečnost osobnosti a je alespoň přibližně realistická
ne každý jedinec je kreativní – vytváří se svoji identitu nápodobou vzorů, které znají a považují je za přijatelné
dívky se podle Carol Gillingové více definují prostřednictvím vztahů k lidem a méně vlastnostmi, které charakterizují samostatnou identitu – naplňují ji spíše kooperací než soupeřením, nejsou motivovány k experimentování, přechází k intimitě dříve (svatba, manželství)
chlapci považují za nejdůležitější svou individuální identitu danou kompetencemi, výkonem a dosaženou sociální pozicí – spíše soupeření než kooperace, více dominance než submise, dívky jsou více pod tlakem společnosti než chlapci
adolescentní egocentrismus vede k ignoranci všeho, co by vadilo v užívání svobod nové role
adolescenti preferují intenzivní prožitky a usilují o absolutní řešení, mají potřebu neodkladného uspokojení
adolescenti velmi často přijímají pouze svobodu, ale o zodpovědnost nestojí…pro mnohé není dospělost atraktivní, dostávají se do mezifáze adolescenčního moratoria:
odklad přijetí definitivní varianty
difúzní identita – dezorientace v sobě samém, která vede k různým obranám – ztráta motivace k veškeré aktivitě, neschopnost se soustředit a cokoliv systematicky dělat, marnost nějakého úsilí¨
volba negativní identity – nevyhovující rodinné zázemí, nízké sebehodnocení a pocit nedostatečných kompetencí
důležité sebehodnocení:
adolescent dovede uvažovat logicky správně i o sobě, ale často se dopouští chyb, které vyplývají z jeho ukvapenosti a zbrklosti, činí závěry na základě okamžitého impulzu
citové prožitky adolescentů jsou autentické ve smyslu jejich nefalšovanosti a intenzity – emoční prožitky přispívají k poznání individuální specifičnosti, důraz na citové hodnocení je pro adolescentní období typický
významné je hodnocení vlastních kompetencí a na nich závislém výkonu
k sebepoznání přispívá i hodnocení jiných lidí, které funguje jako zpětná vazba
pro adolescenta jsou názory ostatních lidí subjektivně velmi důležité, dosud přetrvává totiž nejistota a pochybnosti o své vlastní hodnotě
součástí identity je rovněž vztah k někomu jinému, k určitému člověku nebo ke skupině, resp. ztotožnění s nimi – člověk je definován i tím, ke komu patří
pro identitu adolescenta jsou významné partnerské vztahy; nástup dospělosti je definován schopností dosáhnout vztahové intimity; to je možné tehdy,jestliže je identita stabilizována a zralá
adolescent se definuje i svou příslušností k nějaké skupině – mnohdy určuje hranici toho, proti čemu se vymezuje negativně, odstraňuje pochybnosti
čím je rozdílnější vymezení cizí a vlastní identifikační skupiny, tím je pro jedince jednodušší definovat sebe sama
sebevymezení pomocí vnějších znaků demonstruje určitou skupinovou identitu
identifikace se skupinou představuje obvykle přechodnou fázi, které umožňuje překonat nejistotu osamostatňování a hledání individuální identity, pokud přetrvával důraz na skupinovou identitu, vývoj osobnosti dospívajícího by stagnoval – měl by se od skupiny postupně diferencovat
příslušnost ke skupině jako hlavní náplň identity je snadněji dosažitelná, ale je i ochuzující; jedinec se mlže cítit silnější, protože má oporu skupiny; nemusí se cítit zodpovědný za své jednání, protože skupina jej zbavuje
každá soc. skupina podporuje rozvoj určitých vlastností osobnosti a určitých projevů chování
adolescentní identitu spoluutváří i přijetí generačně specifických způsobů sebevyjádření, přijetí alternativní kultury
rock – je symbol příslušnosti k určité generaci, se svým rytmem, hlasitostí stimuluje převážně pravou mozkovou hemisféru, uspokojuje potřebu svobody a alternativního způsobu života – je protiváhou racionálního stylu a tlaku establishmentu¨
tvorba graffiti – důkaz jejich svobody a moci, odmítnutí norem společnosti, která je nutí k pouhému přizpůsobení, potřeba okamžitého vyjádření, je to symbolické sdělení o vlastní existenci a o svém vidění světa
skejťáci – volnost a svoboda