Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • s potřebou najít odpověď na existenciální otázky se v adolescenci mění vztah k víře – podle E.O.Wilsona má člověk vrozený sklon k víře, i když jej samozřejmě nemají všichni lidé stejně silný; Remeš – tendence k prožitkům posvátna a neempirickému zakotvení lidského myšlení; členství v určité skupině je oporou jeho identity

  • mezi existenciální motivy patří: hledání smyslu života, hledání absolutně platných, trvalých hodnot, potřeba přesahu vlastního života

  • někteří adolescenti, zklamáni svými rodiči, vrstevníky a nakonec i hodnotami společnosti, hledají opravdové ideály a hodnoty, stávají se členy náboženských sekt – potřeba silné autority, „jediná a absolutní pravda“, „záchrana před špatností a zkažeností světa“ nebo „záchrana světa před zkázou“ – jsou výlučné, saturují potřebu intimity, nahrazují podobně fungující přátelské či partnerské vztahy; vyžadují naprosté respektování jejích norem a hodnot, toto je odměňováno skupinovou identitou, která je považována za privilegium, ze subjektivního hlediska by mohlo být členství v sektě výrazem potřeby psychosociálního moratoria

  • členství v sektě za přitažlivé proto, že jedince zbavuje zodpovědnosti

10.4 Socializace v období adolescence

  • adolescence je obdobím přechodu do dospělosti – jedinec je čím dál víc akceptován jako dospělý a zároveň se od něho očekává odpovídající chování – období je typické diferenciací a kvalitativní proměnou soc. rolí

  1. Normy a pravidla chování

    • Erikson – autoidentifikace – adolescenti si sami vybírají hodnoty a normy, k nimž chtějí být loajální a nepřijímají automaticky to, co jim rodiče či společnost nabízejí

    • Kohlberg – postkonvenční morálka, která závisí na vnitřních normativních principech – adolescentní morálka už není vymezena na pouhé mechanické respektování jednotlivých pravidel, nebývá generalizována na všechny životní situace

    • Morální vývoj v adolescenčním věku je typický:

    1. tendence uvažovat o morálních principech a zaujímat k nim vlastní stanovisko

    2. tendence k absolutizujícím a akcentovaným závěrům

    3. tendence vyžadovat dodržování uznávaných principů, opět až v absolutní a nekompromisní míře

    • proto jsou adolescenti a mladí dospělí často ti, kteří se dají snadno přesvědčit o ideálu nějaké „čisté a spravedlivé společnosti“

    • antiidentifikace s platným společenským řádem = všichni adolescenti nepřijímají běžné hodnoty a sociální normy

    • každý člověk potřebuje být akceptován, sebeláska a sebeúcta ke transformovaný postoj jiného člověka, jeho zvnitřnění

    • když nemůže získat pohlazení, provokuje, aby dostalo aspoň pohlavek; jestliže adolescentovi nepřinesla pozitivní strategie žádný zisk, uchyluje se k negativní variantě, lidé jsou mu lhostejní, nulová empatie, necítí žádný rozdíl mezi věcmi a živými bytostmi, je zaměřen na své aktuální uspokojení převážně materiálních potřeb¨

    • potřeba citového prožívání ovšem existuje i u takových jedinců- agresivita, k navození žádoucího emočního stavu náhradní prostředky: alkohol či drogy

Témata, do kterých materiál patří