Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • dokáže zobecnit určité principy fungování okolního světa

  • pubescent je radikální, jeho nechuť je kompromisům a korekcím vyplývá z nejistoty

  • pubescentův postoj k těmto hypotetickým řešením a situacím není příliš diferenciovaný a neliší se od postoje ke skutečně existujícím variantám

9.4 Rozvoj identity pubescenta

  • fáze hledání a rozvoje vlastní identity

  • úsilí o hlubší sebepoznání

  • překračuje hranici aktuálního sebepojetí

  • průměrný pubescent se sám sebou zabývá ve zvýšené míře

  • zvýšená sebekritičnost pubescentů, spojená s emoční labilitou a nejistotou, sebepoznání komplikuje

  • nový způsob sebepoznání, kterým je introspekce – zaměření na vlastní pocity, prožitky a myšlenky – není objektivní

  • pubescent se charakterizuje jiným způsobem, než činily mladší děti, používá k tomu převážně sociální a psychologické kategorie, sebepojetí dospívajícího se stává komplexnějším a diferenciovanějším, než bylo dřív

  • důležitá je sebeúcta, která bývá v tomto období labilní a zranitelná, komplexem sebedůvěry a respektu k sobě samému, je do značné míry sociálně ovlivněna; jestliže má pubescent pochybnosti o sobě samém, bude mít spíše tendenci vykládat si veškeré reakce okolí ve svůj neprospěch, podezřívavě a přecitlivěle

  • přechodné stadium tzv. skupinové identity – podporuje tak jeho sebevědomí, potřeba konformity k jejím hodnotám a normám, snaha o viditelné vyjádření skupinové příslušnosti, sklon k uniformitě oblečení a úpravy, projevů chování,…

  • fantazijní představa sebe sama, určitý ideál, který si pubescent postupně vytváří a také jej často mění; rozpor mezi ideálem a skutečností se stává zdrojem mnoha frustrací

  • sebepojetí, které už není vázáno jen na příslušnost ke skupině – ego-identita – ideál, kterého si pubescent přeje dosáhnout, obsahuje i výkonové charakteristiky; dobrý výkon už není cílem, ale prostředkem

  • sociálně profesní role je důležitou součástí identity – dospívají ví, „co rozhodně nechce být“

  • čím vyšší je status rodičů, tím častěji má žák vyšší ambice; česká rodina klade větší důraz na konformitu k rodinnému (či jinému) společenství a mnohem méně oceňuje osobní aktivitu a zodpovědnost – omezující vliv socialistického společenského systému, rigidita společnosti

9.5 Socializace v období pubescence

  • ukončení povinné šk. docházky a volba další vzdělávací varianty

  1. Sociální poznávání

    • pubescent by chtěl vědět, jací lidé jsou, resp. jací by mohl být

  2. Sociální role

    • je ovlivněna zevnějškem a tendencí k emancipaci ze závislosti na rodině

    • pubescent odmítá podřízenou roli, resp. odmítá demonstrovanou formální nadřazenost autorit, jako jsou rodiče a učitelé

    • pubescent je k dospělým netolerantní

    • zvyšuje se význam a vliv vrstevnické skupiny

    • role, kterou dospívající získá ve vrstevnické skupině, má pro jeho identitu velký význam; rodiče mívají pocit nevděku

  3. Komunikace

    1. komunikace pubescenta s dospělými je typická vzájemným neporozuměním a zvýšeným napětím, resp. i konflikty

    2. s vrstevníky si dospívající vytvářejí komunikační styl, který je typický užíváním určitých obratů, preferencí některých slov, specifických oslovení, jakousi šroubovaností a teatrálností – soustředění na vlastní skupinu, hihňání, hlučný projev, komunikační zkratky potvrzují vzájemný vztah a podporu

Témata, do kterých materiál patří