VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
dokáže zobecnit určité principy fungování okolního světa
pubescent je radikální, jeho nechuť je kompromisům a korekcím vyplývá z nejistoty
pubescentův postoj k těmto hypotetickým řešením a situacím není příliš diferenciovaný a neliší se od postoje ke skutečně existujícím variantám
9.4 Rozvoj identity pubescenta
fáze hledání a rozvoje vlastní identity
úsilí o hlubší sebepoznání
překračuje hranici aktuálního sebepojetí
průměrný pubescent se sám sebou zabývá ve zvýšené míře
zvýšená sebekritičnost pubescentů, spojená s emoční labilitou a nejistotou, sebepoznání komplikuje
nový způsob sebepoznání, kterým je introspekce – zaměření na vlastní pocity, prožitky a myšlenky – není objektivní
pubescent se charakterizuje jiným způsobem, než činily mladší děti, používá k tomu převážně sociální a psychologické kategorie, sebepojetí dospívajícího se stává komplexnějším a diferenciovanějším, než bylo dřív
důležitá je sebeúcta, která bývá v tomto období labilní a zranitelná, komplexem sebedůvěry a respektu k sobě samému, je do značné míry sociálně ovlivněna; jestliže má pubescent pochybnosti o sobě samém, bude mít spíše tendenci vykládat si veškeré reakce okolí ve svůj neprospěch, podezřívavě a přecitlivěle
přechodné stadium tzv. skupinové identity – podporuje tak jeho sebevědomí, potřeba konformity k jejím hodnotám a normám, snaha o viditelné vyjádření skupinové příslušnosti, sklon k uniformitě oblečení a úpravy, projevů chování,…
fantazijní představa sebe sama, určitý ideál, který si pubescent postupně vytváří a také jej často mění; rozpor mezi ideálem a skutečností se stává zdrojem mnoha frustrací
sebepojetí, které už není vázáno jen na příslušnost ke skupině – ego-identita – ideál, kterého si pubescent přeje dosáhnout, obsahuje i výkonové charakteristiky; dobrý výkon už není cílem, ale prostředkem
sociálně profesní role je důležitou součástí identity – dospívají ví, „co rozhodně nechce být“
čím vyšší je status rodičů, tím častěji má žák vyšší ambice; česká rodina klade větší důraz na konformitu k rodinnému (či jinému) společenství a mnohem méně oceňuje osobní aktivitu a zodpovědnost – omezující vliv socialistického společenského systému, rigidita společnosti
9.5 Socializace v období pubescence
ukončení povinné šk. docházky a volba další vzdělávací varianty
Sociální poznávání
pubescent by chtěl vědět, jací lidé jsou, resp. jací by mohl být
Sociální role
je ovlivněna zevnějškem a tendencí k emancipaci ze závislosti na rodině
pubescent odmítá podřízenou roli, resp. odmítá demonstrovanou formální nadřazenost autorit, jako jsou rodiče a učitelé
pubescent je k dospělým netolerantní
zvyšuje se význam a vliv vrstevnické skupiny
role, kterou dospívající získá ve vrstevnické skupině, má pro jeho identitu velký význam; rodiče mívají pocit nevděku
Komunikace
komunikace pubescenta s dospělými je typická vzájemným neporozuměním a zvýšeným napětím, resp. i konflikty
s vrstevníky si dospívající vytvářejí komunikační styl, který je typický užíváním určitých obratů, preferencí některých slov, specifických oslovení, jakousi šroubovaností a teatrálností – soustředění na vlastní skupinu, hihňání, hlučný projev, komunikační zkratky potvrzují vzájemný vztah a podporu