Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Význam sourozenců pro dítě školního věku

  • sourozenec je stabilní součástí života dítěte; soužití se sourozencem je specifickou socializační zkušeností

  • pořadí narození zvyšuje pravděpodobnost rozvoje určitých osobnostních rysů a způsobů chování: nejstarší dítě získá zpravidla dominantní pozici, nejmladší dítě má sice ke všem podřízené, ale jinak privilegované postavení

  • specifickou životní situaci je role jedináčka – nemusí potlačovat přirozené egocentrické tendence, může být v extrémní situaci – pozitivní a negativní – rodičovský pár má jedno dítě, protože o další nestál – menší citová vřelost; nebo mlže být privilegovaným dítětem s vysokou pozitivní hodnotou

  • z hlediska nároků na školní úspěšnost může mít každá sourozenecká role jiný význam a mohou s ní souviset odlišná rizika

  • rodiče dvou a více dětí mohou srovnávat

  • srovnávání je diferenciováno v závislosti na pohlaví dětí, jejich věku a pořadí

  • od nejstaršího dítěte se zpravidla očekává víc než od mladších, kteří toho zatím reálně méně umí

  • mladší dítě je automaticky srovnáváno se starším sourozencem a manipulováno do nějak komplementární pozice

  • mladší, event. nejmladší dítě, může být více tolerováno

  • ve skupině tří sourozenců – je prostřední dítě charakteristické svou nenápadností, nevyhraněností či nevýznamností

  • rodiče jedináčků mívají na dítě nepřiměřené nároky a mají tendenci je přetěžovat; úzkostné vedení a silný emoční vztah

8.2.3 Vliv médií

  • televize, film a video jsou především vizuální média – vizuálně presentovaný příběh se více podobá realitě a dítě jej také spíše jako skutečný vnímá; televize a film patří mezi konzumní, pasivní zábavy

  • čtení je jednoznačně aktivní způsob přijímání určité informace – příběh lze podle vlastních představ dotvářet; ve vztahu ke čtení se uplatňuje učení nápodobu, děti budou spíše volit takovou variantu, která je běžná v jejich rodině; socializační prostředky, protože prezentují určité modely chování

  • mediální příběhy mohou být odlišně vnímány a interpretovány:

  1. dítě se identifikuje s postavami, které se mu nějakým způsobem podobají a připomínají mu jeho vlastní život

  2. dítě se identifikuje s ideálem, což mu umožňuje alespoň symbolicky dosáhnout něčeho, co ve skutečnosti dostupné není

  3. dítě může mít potřebu identifikace s negativně hodnocenou postavou, která přestupuje normy

    • pořady obsahující násilí jsou nejvíce ohrožující pro děti školního věku, tj. do 12let – nedovedou odlišit reálnou a symbolickou rovinu, zejména v příběhu, který reálně vypadá

    • modelovou agresí mediálních pořadů jsou snadněji ovlivněni chlapci

    • násilí bývá v médiích prezentováno jako integrální součást lidského života – že jde o běžnou a normální záležitost, co je časté, jeví se normální

Témata, do kterých materiál patří