VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Význam sourozenců pro dítě školního věku
sourozenec je stabilní součástí života dítěte; soužití se sourozencem je specifickou socializační zkušeností
pořadí narození zvyšuje pravděpodobnost rozvoje určitých osobnostních rysů a způsobů chování: nejstarší dítě získá zpravidla dominantní pozici, nejmladší dítě má sice ke všem podřízené, ale jinak privilegované postavení
specifickou životní situaci je role jedináčka – nemusí potlačovat přirozené egocentrické tendence, může být v extrémní situaci – pozitivní a negativní – rodičovský pár má jedno dítě, protože o další nestál – menší citová vřelost; nebo mlže být privilegovaným dítětem s vysokou pozitivní hodnotou
z hlediska nároků na školní úspěšnost může mít každá sourozenecká role jiný význam a mohou s ní souviset odlišná rizika
rodiče dvou a více dětí mohou srovnávat
srovnávání je diferenciováno v závislosti na pohlaví dětí, jejich věku a pořadí
od nejstaršího dítěte se zpravidla očekává víc než od mladších, kteří toho zatím reálně méně umí
mladší dítě je automaticky srovnáváno se starším sourozencem a manipulováno do nějak komplementární pozice
mladší, event. nejmladší dítě, může být více tolerováno
ve skupině tří sourozenců – je prostřední dítě charakteristické svou nenápadností, nevyhraněností či nevýznamností
rodiče jedináčků mívají na dítě nepřiměřené nároky a mají tendenci je přetěžovat; úzkostné vedení a silný emoční vztah
8.2.3 Vliv médií
televize, film a video jsou především vizuální média – vizuálně presentovaný příběh se více podobá realitě a dítě jej také spíše jako skutečný vnímá; televize a film patří mezi konzumní, pasivní zábavy
čtení je jednoznačně aktivní způsob přijímání určité informace – příběh lze podle vlastních představ dotvářet; ve vztahu ke čtení se uplatňuje učení nápodobu, děti budou spíše volit takovou variantu, která je běžná v jejich rodině; socializační prostředky, protože prezentují určité modely chování
mediální příběhy mohou být odlišně vnímány a interpretovány:
dítě se identifikuje s postavami, které se mu nějakým způsobem podobají a připomínají mu jeho vlastní život
dítě se identifikuje s ideálem, což mu umožňuje alespoň symbolicky dosáhnout něčeho, co ve skutečnosti dostupné není
dítě může mít potřebu identifikace s negativně hodnocenou postavou, která přestupuje normy
pořady obsahující násilí jsou nejvíce ohrožující pro děti školního věku, tj. do 12let – nedovedou odlišit reálnou a symbolickou rovinu, zejména v příběhu, který reálně vypadá
modelovou agresí mediálních pořadů jsou snadněji ovlivněni chlapci
násilí bývá v médiích prezentováno jako integrální součást lidského života – že jde o běžnou a normální záležitost, co je časté, jeví se normální