Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

6.3.4 vrstevnické vztahy a role

  • v předšk. věku se uvolňuje vázanost na rodinu a postupně i vázanost na dospělé

  • vztahy s vrstevníky se liší od vztahu s dospělými:

  • jde o symterický vztah – partneři jsou si rovni

  • vztah s vrstevníkem poskytuje mnohem méně jistoty než vztah s dospělým

Vztahy se sourozenci

  • sourozenecké vztahy jsou ovlivněny věkem a vývojovou úrovní dětí, v předšk .věku mají dost často ambivalentní charakter

  • vzájemný vztah sourozenců závisí ve značné míře na postoji rodičů

Vztahy ke kamarádům

  • trend „volby dvojníka“ – shoda v oblasti vnějších znaků a projevů, dítě má potřebu sdílení činnosti

  • významný kritériem volby kamaráda je pohlaví

  • zevnějšek dítěte – co je hezké je i dobré /důkaz rigidity myšlení/

  • soc. atraktivitu zvyšuje vlastnictví zajímavého předmětu – jedinec nenaučí, že lze vlastní prestiž zvýšit prostřednictvím vlastnictvím něčeho žádoucího, co jiní nemají

  • chování – populárnější děti jsou lépe naladění, soc. zdatnější, respektují pravidla hry, kamarádství je příjemné

  • kamarádství jsou značně povrchní a proměnlivá

  • důležité je sebeprosazení – kdy se dítě prosazuje jen ve skupině vrstevníků

  • ve vrstevnické skupině postupně dochází k diferenciaci a specifikaci soc. rolí

  • v dětské skupině se rozvíjí schopnost soupeřit i spolupracovat

  • význam soupeřivé role jako způsob soc. únosné transformace agresivity (Říčan)

  • role soupeře je snazší a atraktivnější; role spolupracovníka je obtížnější, vyžaduje spoluúčast zralejších mechanismů

  • pro děti se syndromem hyperaktivity, kt. nerozlišují různé soc.role a chovají se všude stejně: familiárně a vlezle – negativní diferenciování role

6.3.5 Komunikace v předškolním veku

  • přibližně od 4 let začínají být děti schopné diferencovat způsob komunikace s ohledem na možnosti svého komunikačního partnera

  • v komunikaci s dospělými např. používají zdvořilejší způsob vyjádření nebo se vyhýbají nežádoucím slovním výrazům

  • ve vztahu s vrstevníky se děti vyjadřují přímo

  • v komunikaci je zřejmý egocentrismus – v popisu věcí se nezmíní o různých detailech, o kterých předpokládá, že je posluchač musí vědět

  • konverzace je typická obtížemi v koordinaci všech dílčích dovedností, kt. jsou pro komunikaci potřebné – dovednost věnovat pozornost sdělení druhé osoby, brát v úvahu její pohled na věc a její úroveň znalostí či přizpůsobit vlastní sdělení situaci

  • formální nedostatky – patlavost, nezralost motoriky v oblasti mluvidel

  1. Nástup do školy

    • nástup do školy je důležitým soc. mezníkem

    • role žáka není výběrová – jenom dosažení věku a odpovídající vývojové úrovně – obecně chápána jako potvrzení normality dítěte

    • role žáka zatím přesnější náplň nemá – jen na symbolické úrovni

    • role žáka je teprve ve stadiu očekávání, lokalizovaného do budoucnosti, a proto nemá větší subjektivní význam

    • hodnota role žáka závisí na názorech a postojích rodičů

    • rodiče chápou školu především jako místo učení, resp. výkonu, kt. potvrzuje pozitivní efekt učení – Erikson: období aktivity a sebeprosazení

    • škola dítě rozvíjí i v oblasti socializace

    • ve věku 6-7let dochází k různým vývojovým změnám

    • Kompetence k přijatelnému zvládnutí šk. požadavků – školní zralost, školní připravenost

Témata, do kterých materiál patří