VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
6.3.4 vrstevnické vztahy a role
v předšk. věku se uvolňuje vázanost na rodinu a postupně i vázanost na dospělé
vztahy s vrstevníky se liší od vztahu s dospělými:
jde o symterický vztah – partneři jsou si rovni
vztah s vrstevníkem poskytuje mnohem méně jistoty než vztah s dospělým
Vztahy se sourozenci
sourozenecké vztahy jsou ovlivněny věkem a vývojovou úrovní dětí, v předšk .věku mají dost často ambivalentní charakter
vzájemný vztah sourozenců závisí ve značné míře na postoji rodičů
Vztahy ke kamarádům
trend „volby dvojníka“ – shoda v oblasti vnějších znaků a projevů, dítě má potřebu sdílení činnosti
významný kritériem volby kamaráda je pohlaví
zevnějšek dítěte – co je hezké je i dobré /důkaz rigidity myšlení/
soc. atraktivitu zvyšuje vlastnictví zajímavého předmětu – jedinec nenaučí, že lze vlastní prestiž zvýšit prostřednictvím vlastnictvím něčeho žádoucího, co jiní nemají
chování – populárnější děti jsou lépe naladění, soc. zdatnější, respektují pravidla hry, kamarádství je příjemné
kamarádství jsou značně povrchní a proměnlivá
důležité je sebeprosazení – kdy se dítě prosazuje jen ve skupině vrstevníků
ve vrstevnické skupině postupně dochází k diferenciaci a specifikaci soc. rolí
v dětské skupině se rozvíjí schopnost soupeřit i spolupracovat
význam soupeřivé role jako způsob soc. únosné transformace agresivity (Říčan)
role soupeře je snazší a atraktivnější; role spolupracovníka je obtížnější, vyžaduje spoluúčast zralejších mechanismů
pro děti se syndromem hyperaktivity, kt. nerozlišují různé soc.role a chovají se všude stejně: familiárně a vlezle – negativní diferenciování role
6.3.5 Komunikace v předškolním veku
přibližně od 4 let začínají být děti schopné diferencovat způsob komunikace s ohledem na možnosti svého komunikačního partnera
v komunikaci s dospělými např. používají zdvořilejší způsob vyjádření nebo se vyhýbají nežádoucím slovním výrazům
ve vztahu s vrstevníky se děti vyjadřují přímo
v komunikaci je zřejmý egocentrismus – v popisu věcí se nezmíní o různých detailech, o kterých předpokládá, že je posluchač musí vědět
konverzace je typická obtížemi v koordinaci všech dílčích dovedností, kt. jsou pro komunikaci potřebné – dovednost věnovat pozornost sdělení druhé osoby, brát v úvahu její pohled na věc a její úroveň znalostí či přizpůsobit vlastní sdělení situaci
formální nedostatky – patlavost, nezralost motoriky v oblasti mluvidel
Nástup do školy
nástup do školy je důležitým soc. mezníkem
role žáka není výběrová – jenom dosažení věku a odpovídající vývojové úrovně – obecně chápána jako potvrzení normality dítěte
role žáka zatím přesnější náplň nemá – jen na symbolické úrovni
role žáka je teprve ve stadiu očekávání, lokalizovaného do budoucnosti, a proto nemá větší subjektivní význam
hodnota role žáka závisí na názorech a postojích rodičů
rodiče chápou školu především jako místo učení, resp. výkonu, kt. potvrzuje pozitivní efekt učení – Erikson: období aktivity a sebeprosazení
škola dítě rozvíjí i v oblasti socializace
ve věku 6-7let dochází k různým vývojovým změnám
Kompetence k přijatelnému zvládnutí šk. požadavků – školní zralost, školní připravenost