Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. nejprve jako výsledek interakce s jinými lidmi, od nichž se dítě tento způsob uvažování učí

  2. na základě toho později jako naučená a zvnitřněná funkce

    • dospělí mohou různým způsobem usměrňovat a regulovat dětské učení, ale nejefektivnější může být jejich působení v té oblasti, kde je dítě připraveno na specifické vedení pozitivně reagovat

    • předškolní dítě vyjadřuje svůj názor na svět v kresbě, vyprávění nebo ve hře, v nichž se plně projeví typické znaky dětského myšlení i emočního prožívání; skutečnost je zde zjednodušená; v této podobě uspokojuje dětskou potřebu jednoznačnosti světa, který má požadovanou strukturu a platí v něm jasná pravidla. Takový svět se dítěti jeví bezpečný, lze se v něm snadno orientovat a lze se na něj spolehnout

    • kresba je jednou ze symbolických funkcí, v níž se projeví tendence zobrazit realitu tak, jak ji dítě chápe

    • protože je kresba pojímána spíše jako vyjádření postoje dítěte k zobrazovanému objektu, mohou v ní převažovat subjektivně důležité rysy nad jeho reálnou podobou; na konci předškolního věku se kresbu stále více podobají skutečnosti – fáze reprezentativní

    • hra a vyprávění jsou dalším způsobem vyjádření vlastní interpretace reality a postoje k světu – hra slouží jako prostředek k vyrovnání s realitou, která je pro ně nějak problematická, symbolicky uspokojuje přání; postavy v pohádce jsou buď zlé nebo hodné, zlo je potrestáno, happy end

Chápání prostoru, času a počtu v předškolním věku

Prostor

  • egocentrická perspektiva je charakteristická i pro vnímání prostoru – přeceňuje velikost nejbližších objektů, zdají se mu velké, podceňuje vzdálenější, poloha nahoře a dole je již správná, vpravo a vlevo nevyzrálé

Čas

  • pojem času se rozvíjí pomalu – dítě měří čas prostřednictvím určitých událostí a opakujících se jevů (v závislosti na egocentrismu a názorovém konkretismu poznávacích procesů) při subjektivním významu

  • koncentrace na přítomnost, dítě nespěchá, čas jej obtěžuje, budoucnost neřeší

Počet

  • naučí se chápat počet jako jedno z možných klasifikačních kritérií – zná názvy čísel, nechápe podstatu číselného pojmu

  • děti sei nejprve osvojují obecný pojem změny množství, resp. počtu – 3leté dítě – kartička s jedním zvířátkem a druhá 5 nebo 6 zvířtátek – percepčně odhadne změnu množství, ale nerozezná 5 od 6; 4leté dítě – zvládá

  • pochopení významu jednotlivých čísel určitou dobu trvá

  • počítání je ovlivněno fenomismem, tj. vázaností na aktuální stav situace

  • počet je pro pouze jedním aspektem reality – ve svých úvahách respektuje spíše jinou, vizuálně nápadnější/atraktivnější vlastnost; chápe číslo jako vlastnost objektu či množiny objektů

  • základem je porozumění pořadí – pochopení pojmů méně a více dítě je schopné pochopit, že číslo, které je v číselné řadě dříve, je menší než to, které následuje později (4-5leté dítě)

Témata, do kterých materiál patří