Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Rozvoj řeči v batolecím věku

Já to cukrovám, gumím, štětkuju, lod jsem jel po mořovi, teta mluvila spisovatelně,dědeček bumá na bubínek, král má královnu a dudák dudovnu, válec to utvrdoval, peškem se peskuje a Broučci se modlili k Pámbuchovi.

  • řeč je základním nástrojem sociálního přizpůsobení a velmi citlivým ukazatelem kvality výchovného působení rodiny

  • oblíbenou aktivitou batolat je hra s řečí

  • v této době je řečová aktivita cílem i prostředkem zároveň

  • dítě začne samo tvořit věty

Sémantický vývoj

  • jazyk je znakový systém, který slouží jako prostředkem poznávání, resp. zpracování a uchování informací

  • tendence učit se názvy objektů je v tomto věku spojena s rozvojem pochopení trvalosti těchto objektů

  • v batolecím věku se velmi rychle rozvíjí sémantická složka řeči, tj. slovník dítěte

  1. pasivní slovník

  2. aktivní slovník

Rozvoj aktivního řečového projevu

  • ve 14-15 mes.: jeden slovní výraz – př.“ham“ (jídlo i pití)

  • ve 2 letech: dvouslovná sdělení – primární věty

  • daný řečový projev je nazýván telegrafický

  • většina prvních sdělení zachycuje zkušenost z pozorování světa

  • pokus orientovat se v něm a porozumět mu rostřednictvím verbálního popisu (atribute – Velký pes; činnost – Mimi hajá.; majetnictví – Mámy čepice)

  • první řečové projevy jsou agramatické

  • děti se mohou lišit ve způsobu užívání řeči, v důrazu na různé jazykové funkce

  • základní jazykové styly:

  1. kognitivní, referenční styl – popis reality

  2. expresivní, emotivně-regulační styl – vyjádření pocitů, vztahu, příkázů,…

Rozvoj osobnosti batolete

  • rovnováha mezi potřebou emancipace, osamostatňování a potřebou stability, jistoty a bezpečí

  • Erikson – typická konflikt batolecího věku mezi potřebou emancipace a pocity pochybnosti a studu, které mohou vzniknout jako reakce na nezvládnutí samostatnosti

  • Jestliže má dítě s počátečními pokusy o autonomii nepříjemné zkušenosti, ztrácí sebedůvěru

  • Vznik obecné důvěry ve svět je záležitostí kojeneckého věku

  • Základní důvěru v sebe a své schopnosti by mělo dítě dosáhnout v batolecím věku

  • Zvládnutí základního vývojového konfliktu je závislé na mnoha faktorech

  • Důležitým předpokladem je odpoutání z předchozí symbiotické vazby s mateřskou osobou

  • Schopnost připustit separaci je podporována rozvojem poznávacích procesů

  • Podle Mahlerové dochází v prvních batolecího věku k tzv.praktikující subfázi separačně individuačního procesu (ale potřebuje se ujistit, že je matka stále dosažitelná)

  • fáze znovusbližování může být jako regrese, ale spíše jde o potvrzení jistoty vztahu s matkou

  • moratorium batolecího věku – dítě se ještě vrací a potřebuje po určitou dobu setrvat v nějaké, i když už zřejmě odlišné, formě symbiózy (platný mechanismus kyvadla – znovu chtít krmit, vozit v kočárku,…)

Témata, do kterých materiál patří