VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Rozvoj řeči v batolecím věku
Já to cukrovám, gumím, štětkuju, lod jsem jel po mořovi, teta mluvila spisovatelně,dědeček bumá na bubínek, král má královnu a dudák dudovnu, válec to utvrdoval, peškem se peskuje a Broučci se modlili k Pámbuchovi.
řeč je základním nástrojem sociálního přizpůsobení a velmi citlivým ukazatelem kvality výchovného působení rodiny
oblíbenou aktivitou batolat je hra s řečí
v této době je řečová aktivita cílem i prostředkem zároveň
dítě začne samo tvořit věty
Sémantický vývoj
jazyk je znakový systém, který slouží jako prostředkem poznávání, resp. zpracování a uchování informací
tendence učit se názvy objektů je v tomto věku spojena s rozvojem pochopení trvalosti těchto objektů
v batolecím věku se velmi rychle rozvíjí sémantická složka řeči, tj. slovník dítěte
pasivní slovník
aktivní slovník
Rozvoj aktivního řečového projevu
ve 14-15 mes.: jeden slovní výraz – př.“ham“ (jídlo i pití)
ve 2 letech: dvouslovná sdělení – primární věty
daný řečový projev je nazýván telegrafický
většina prvních sdělení zachycuje zkušenost z pozorování světa
pokus orientovat se v něm a porozumět mu rostřednictvím verbálního popisu (atribute – Velký pes; činnost – Mimi hajá.; majetnictví – Mámy čepice)
první řečové projevy jsou agramatické
děti se mohou lišit ve způsobu užívání řeči, v důrazu na různé jazykové funkce
základní jazykové styly:
kognitivní, referenční styl – popis reality
expresivní, emotivně-regulační styl – vyjádření pocitů, vztahu, příkázů,…
Rozvoj osobnosti batolete
rovnováha mezi potřebou emancipace, osamostatňování a potřebou stability, jistoty a bezpečí
Erikson – typická konflikt batolecího věku mezi potřebou emancipace a pocity pochybnosti a studu, které mohou vzniknout jako reakce na nezvládnutí samostatnosti
Jestliže má dítě s počátečními pokusy o autonomii nepříjemné zkušenosti, ztrácí sebedůvěru
Vznik obecné důvěry ve svět je záležitostí kojeneckého věku
Základní důvěru v sebe a své schopnosti by mělo dítě dosáhnout v batolecím věku
Zvládnutí základního vývojového konfliktu je závislé na mnoha faktorech
Důležitým předpokladem je odpoutání z předchozí symbiotické vazby s mateřskou osobou
Schopnost připustit separaci je podporována rozvojem poznávacích procesů
Podle Mahlerové dochází v prvních batolecího věku k tzv.praktikující subfázi separačně individuačního procesu (ale potřebuje se ujistit, že je matka stále dosažitelná)
fáze znovusbližování může být jako regrese, ale spíše jde o potvrzení jistoty vztahu s matkou
moratorium batolecího věku – dítě se ještě vrací a potřebuje po určitou dobu setrvat v nějaké, i když už zřejmě odlišné, formě symbiózy (platný mechanismus kyvadla – znovu chtít krmit, vozit v kočárku,…)