VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4. Kojenecký věk
první rok, nepřesně pojmenovaný (dítě nemusí být kojeno tak dlouho)
rychlý vývoj, dětská osobnost, která je schopna základního osamostatnění, vytváří si vztah k nejbližšímu prostředí
projev individuálních rozdílů jednotlivých dětí v chování,prožívání a celkovém vývojovém trendu, charakteristické osobnostní rysy jsou dány:
dispoziční základy – aktivační úroveň, adaptabilita, intenzita citových prožitků, rychlostí jejich změn, převažujícím laděním atd.
ranou zkušeností
receptivní fáze – (podle E.Eriksona), receptivita znamená otevřenost okolnímu světu, jeho podnětům, každé dítě má jiný obraz – subjektivní, je spojen s různými citovými prožitky, které fungují jako primární autoregulační mechanismus
zkušenost, která ze stimulace vyplývá, mívá různý charakter; je potřebné, aby převažovala její pozitivní varianta, která by dítě od kontaktu s okolím neodrazovala, je potřeba získat základní důvěru ke světu, event. o potřebě potvrzení základní naděje
pro receptivitu prvního období jsou významné biologické potřeby
Freud považoval za nejpodstatnější část receptivity její orální variantu – sání, pak kousání – ústa jsou v kojeneckém věku důležitá i pro kontakt s okolím – dítě jimi poznává, objekt „skenuje“ pusou:D, věco bere do ruky, pak do pusy, považuje je pak za součást vlastní bytosti
primární potřeby stimulace a s ní související potřeby učení – podněty fungují jako informace, jejichž zpracování se projeví i v oblasti učení
význam stimulace lze stručně charakterizovat takto:
stimulace působí ve smyslu aktivace organismu – je to stav bdělosti, připravenosti k nějaké činosti, jedna z podmínek učení
stimulace je podmínkou rozvoje individuálních dispozic dítěte
stimulace je základem kontaktu s prostředím
nežádoucí varianty u stimulace:
dítě mlže být stimulováno málo – dochází k deprivaci – vývoj e deformuje a zpomaluje
pokud je stimulace nadměrná, dítě se přetežuje a je vyčerpáváno
jestliže je podnětů příliš mnoho a jsou chaoticky prezentovány, posiluje se nejistota dítěte ve vztahu k možnosti poznat okolní svět
obdobně se může fixovat pasivita a pocit malého významu vlastní aktivity
(chaotická stimulace – více hraček najednou; nebo třeba převaha manipulace jinou osobou-rodič dělá všechno za dítě, podává mu hračky, hraje si s nimi on před dítětem a dítě je jako pasivní příjemce)
Rozvoj poznávacích procesů v kojeneckém věku
J. Piaget označuje období primárního rozvoje poznávacích procesů jako fázi senzomotorické inteligence
rozvoj senzomotorické inteligence je určen interakcí vnějších a vnitřních podmínek, tj. je závislý na dostupnosti podnětů a schopnosti získávat z opakované situace zkušenosti
Rozvoj senzorických a motorických dovedností