Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • expanze do prostředí však není pro dítě jen záležitostí rozvoje pohybových schopností; závisí i na kognitivní úrovni, na určité předběžné informaci o tomto prostředí

  • lokomoce má také svůj sociální význam – je pojímána jako symbol úspěšného vývoje

  • generalizující anticipace – nechodící dítě je ve všech složkách posuzováno jako kojenec a rodiče nejsou nijak motivováni měnit svoje chování a očekávání, která k němu mají

  • motorický vývoj nějakým způsobem souvisí s potřebou aktivity, která je v tomto věku uspokojována především pohybem

  • snížení potřeby aktivity má vždycky nějaký význam

  • neuspokojená potřeba aktivity, tj.nečinnost, vyvolává napětí (záchvaty vzteku)

  • protože je potřeba činnosti spojena s potřebou stimulace, mívá takové chování dost často autostimulační charakter (např. dumlání prstů)

  • násilné omezování aktivity = neurotizační faktor

  • Rozvoj poznávacích procesů v batolecím věku

    • symbolickou expanzi do světa, která umožňuje uvolnění z vazby na konkrétní manipulaci s aktuálně poznávanými objekty

    • starší kojenec – uvědomění stálé existence světa

    • ke konci batolícího věku začíná být jistota fixována na znalost pravidel funkce okolního světa (je založena na postupném uvědomování řádu proměnlivosti okolního světa)

    • uvolňování z vazby na aktuální dění, o anticipaci budoucnosti a počátek prinikání do širšího časového rozmezí (přehnané lpění na stereotypech a rituálech = předpoklad jistoty a bezpečí

    • dochází k odpoutání z omezující vázanosti na aktuálně vnímané a manipulované objekty

    • Piaget – fáze symbolického či předpojmové myšlení (jednotlivá řešení, která je napadnou, existují nyní už jen na úrovni představ, tj, na vědomí – ne strategie pokusu a omylu)

    • Symbol (znak) lze chápat jako označování něčeho prostřednictvím jiného (představy, obrázky, gesta či slova)

    • Subjektivně typický způsob zpracování zkušenosti nebo představy ( kamínek je ve hře bonbonem)

    • Odložená nápodoba – dítě napodobuje nšjaké chování později, dávno potom, co takový projev u někoho vidělo či slyšelo (jiř ve 14 měs.)

    • Symbolizace = rozvoj řeči (hry „jen jako“)

    • dítě se učí řeči jako soustavě konvenčních znaků – značný význam nápodoba

    • důležitým předpokladem pro rozvoj symbolického myšlení je pochopení trvalosti objektu

    • poznatek trvalosti objektu je základem k vytváření předpojmu

    • příslušný slovní znak je zatím chápán jako označení právě tohoto objektu – nemá dosud obecnější platnost

    • dítě batolecího věku má již o světě dost informací; avšak tyto znalosti jsou útržkovité, chybí jim vzájemné projení

    • symbolické hry – emotivní hodnota, odreagování napětí

    • orientace v prostoru – diferenciace polohy nahoře a dole; učí se odhadovat i vztahy velikosti; odhad vzdálenosti je ovšem stále značně nepřesný¨

    • orientace v čase – obtížnější; minulost či budoucnost pro něj nemá význam; emoční preference přítomnosti

    • orientace v množství – teprve na počátku; pojem počtu až po druhém roce života; až na úroveň předpojmového myšlení a nezačnou užívat znaky jako slova a čísla; pochopení množství jem součástí komplexu chápání trvalosti objektu a jeho vlastností

    Témata, do kterých materiál patří