VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
expanze do prostředí však není pro dítě jen záležitostí rozvoje pohybových schopností; závisí i na kognitivní úrovni, na určité předběžné informaci o tomto prostředí
lokomoce má také svůj sociální význam – je pojímána jako symbol úspěšného vývoje
generalizující anticipace – nechodící dítě je ve všech složkách posuzováno jako kojenec a rodiče nejsou nijak motivováni měnit svoje chování a očekávání, která k němu mají
motorický vývoj nějakým způsobem souvisí s potřebou aktivity, která je v tomto věku uspokojována především pohybem
snížení potřeby aktivity má vždycky nějaký význam
neuspokojená potřeba aktivity, tj.nečinnost, vyvolává napětí (záchvaty vzteku)
protože je potřeba činnosti spojena s potřebou stimulace, mívá takové chování dost často autostimulační charakter (např. dumlání prstů)
násilné omezování aktivity = neurotizační faktor
Rozvoj poznávacích procesů v batolecím věku
symbolickou expanzi do světa, která umožňuje uvolnění z vazby na konkrétní manipulaci s aktuálně poznávanými objekty
starší kojenec – uvědomění stálé existence světa
ke konci batolícího věku začíná být jistota fixována na znalost pravidel funkce okolního světa (je založena na postupném uvědomování řádu proměnlivosti okolního světa)
uvolňování z vazby na aktuální dění, o anticipaci budoucnosti a počátek prinikání do širšího časového rozmezí (přehnané lpění na stereotypech a rituálech = předpoklad jistoty a bezpečí
dochází k odpoutání z omezující vázanosti na aktuálně vnímané a manipulované objekty
Piaget – fáze symbolického či předpojmové myšlení (jednotlivá řešení, která je napadnou, existují nyní už jen na úrovni představ, tj, na vědomí – ne strategie pokusu a omylu)
Symbol (znak) lze chápat jako označování něčeho prostřednictvím jiného (představy, obrázky, gesta či slova)
Subjektivně typický způsob zpracování zkušenosti nebo představy ( kamínek je ve hře bonbonem)
Odložená nápodoba – dítě napodobuje nšjaké chování později, dávno potom, co takový projev u někoho vidělo či slyšelo (jiř ve 14 měs.)
Symbolizace = rozvoj řeči (hry „jen jako“)
dítě se učí řeči jako soustavě konvenčních znaků – značný význam nápodoba
důležitým předpokladem pro rozvoj symbolického myšlení je pochopení trvalosti objektu
poznatek trvalosti objektu je základem k vytváření předpojmu
příslušný slovní znak je zatím chápán jako označení právě tohoto objektu – nemá dosud obecnější platnost
dítě batolecího věku má již o světě dost informací; avšak tyto znalosti jsou útržkovité, chybí jim vzájemné projení
symbolické hry – emotivní hodnota, odreagování napětí
orientace v prostoru – diferenciace polohy nahoře a dole; učí se odhadovat i vztahy velikosti; odhad vzdálenosti je ovšem stále značně nepřesný¨
orientace v čase – obtížnější; minulost či budoucnost pro něj nemá význam; emoční preference přítomnosti
orientace v množství – teprve na počátku; pojem počtu až po druhém roce života; až na úroveň předpojmového myšlení a nezačnou užívat znaky jako slova a čísla; pochopení množství jem součástí komplexu chápání trvalosti objektu a jeho vlastností