Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Socializace v batolecím věku

  • sociální role, které dítě získá, vyjadřují zároveň jeho hodnocení, ale i očekávání a požadavky jiných lidí

Rozvoj komunikace

  1. schopnost verbálně komunikovat je jedním z obecných předpokladů emancipace

  2. schopnost verbální komunikace je podmínkou vzniku diferencovanějších sociálních kontaktů

  • potřeba komunikace stimuluje vznik a rozvoj řečových dovedností

  • verbální komunikaci charakterizují:

  1. schopnost něco vyjádřit i sdělit způsobem, který je obecně platný (lidé v okolí mu lépe rozumějí, a poskytují mu tudíž i četnější a diferencovanější zpětnou vazbu)

  2. schopnost přijímat informace od někoho jiného – dítě, které je schopné přijatelně komunikovat, bývá snadněji akceptováno a lépe hodnoceno; to se projeví i posílením jeho pocitu jistoty

    • verbální komunikace má dva aspekty:

    • komunikace je interakcí s někým jiným

    • komunikace je řečí o něčem

Normy chování

  • o sociálních normách získá dítě informace na dvou úrovních:

  1. dítě pozoruje skutečné chování lidí

  2. děti získavají informace o vhodném chování především pomocí verbálního sdělení (rodič zároveň vysvětluje, proč se něco musí nebo nesmí

    • děti si postupně uvědomují vztah norem k vlastnímu chování a též k chování jiných lidí

    • a) stanovení pravidel vyhovuje dětské potřebě orientace ve světě

    • b) pravidla dítěti umožňují lépe diferencovat, jaké chování bude pozitivně akceptováni, a jaké nikoliv

    • zvládnutí potřebných norem signalizuje reakce dítěte na jejich porušení: takové dítě za svůj čin stydí

    • v rámci batolecího osamostatňování se mění i způsob regulace vlastního chování

    • osvojení základních norem a schopnost ovládat svoje chování jsou spojeny s pokračující emancipací

Učení nápodobou a identifikací

  • nápodoba jako opakování nějakého pozorovaného projevu je jednou z forem učení

  • Piaget: instinkt konformity, tendence podobat se jiným lidem

  • Rozvoj napodobivého chování shoduje s nástupem symbolického myšlení

  • Receptivně-motorická identifikace – dítě kývne hlavou, protože se kýve lampa

  • Nápodoba je výběrovým, diferencovaným procesem

  • Často bývají napodobování rodiče

  • Učení nápodobou umožňuje přejmout hotový vzorec chování

  • Nápodoba je projevem určité závislosti na okolí, tendence očekávat řešení od někoho jiného a přejímat je

  • Nápodoba je pro děti v batolecím věku jedním z dostupných způsobů orientace a adaptace na prostředí

  • Určitým problémem je v batolecím věku generalizace a diferenciace napodobovaného chování

  • Regresivní nápodoba – kdy dítě dělá to, co jeho mladší sourozenec

  • vliv modelu na rozvoj určitých způsobů chování se projevuje nejenom osvojením těchto variant, ale zejména ve způsobu, jak jsou uplatňovány

  • specifickou variantou napodobování je identifikace = ztotožnění s někým, potřeby být jako on, a tudíž se chovat stejně jako on

Témata, do kterých materiál patří