VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Socializace v batolecím věku
sociální role, které dítě získá, vyjadřují zároveň jeho hodnocení, ale i očekávání a požadavky jiných lidí
Rozvoj komunikace
schopnost verbálně komunikovat je jedním z obecných předpokladů emancipace
schopnost verbální komunikace je podmínkou vzniku diferencovanějších sociálních kontaktů
potřeba komunikace stimuluje vznik a rozvoj řečových dovedností
verbální komunikaci charakterizují:
schopnost něco vyjádřit i sdělit způsobem, který je obecně platný (lidé v okolí mu lépe rozumějí, a poskytují mu tudíž i četnější a diferencovanější zpětnou vazbu)
schopnost přijímat informace od někoho jiného – dítě, které je schopné přijatelně komunikovat, bývá snadněji akceptováno a lépe hodnoceno; to se projeví i posílením jeho pocitu jistoty
verbální komunikace má dva aspekty:
komunikace je interakcí s někým jiným
komunikace je řečí o něčem
Normy chování
o sociálních normách získá dítě informace na dvou úrovních:
dítě pozoruje skutečné chování lidí
děti získavají informace o vhodném chování především pomocí verbálního sdělení (rodič zároveň vysvětluje, proč se něco musí nebo nesmí
děti si postupně uvědomují vztah norem k vlastnímu chování a též k chování jiných lidí
a) stanovení pravidel vyhovuje dětské potřebě orientace ve světě
b) pravidla dítěti umožňují lépe diferencovat, jaké chování bude pozitivně akceptováni, a jaké nikoliv
zvládnutí potřebných norem signalizuje reakce dítěte na jejich porušení: takové dítě za svůj čin stydí
v rámci batolecího osamostatňování se mění i způsob regulace vlastního chování
osvojení základních norem a schopnost ovládat svoje chování jsou spojeny s pokračující emancipací
Učení nápodobou a identifikací
nápodoba jako opakování nějakého pozorovaného projevu je jednou z forem učení
Piaget: instinkt konformity, tendence podobat se jiným lidem
Rozvoj napodobivého chování shoduje s nástupem symbolického myšlení
Receptivně-motorická identifikace – dítě kývne hlavou, protože se kýve lampa
Nápodoba je výběrovým, diferencovaným procesem
Často bývají napodobování rodiče
Učení nápodobou umožňuje přejmout hotový vzorec chování
Nápodoba je projevem určité závislosti na okolí, tendence očekávat řešení od někoho jiného a přejímat je
Nápodoba je pro děti v batolecím věku jedním z dostupných způsobů orientace a adaptace na prostředí
Určitým problémem je v batolecím věku generalizace a diferenciace napodobovaného chování
Regresivní nápodoba – kdy dítě dělá to, co jeho mladší sourozenec
vliv modelu na rozvoj určitých způsobů chování se projevuje nejenom osvojením těchto variant, ale zejména ve způsobu, jak jsou uplatňovány
specifickou variantou napodobování je identifikace = ztotožnění s někým, potřeby být jako on, a tudíž se chovat stejně jako on