VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
tendence k identifikaci souvisí s potřebou malého dítěte neztratit vazbu s citově významnou osobou
ztotožněním s obdivovanou osobou, která má z jeho hlediska vysokou prestiž, se dítě určitým způsobem podílí na její významnosti
identifikační fáze následuje po uvolnění ze symbiotické vazby
specifickou podobou je obranná identifikace s osobou, které se dítě bojí
Role otce, sourozenců a vrstevníků
vztah s otcem se mlže stát alternativním zdrojem jistoty a bezpečí, ale i zdrojem stimulace
a) možnost diferencovat rozličné varianty vztahu a profitovat z jejich rozdílnosti
b) možnost získat větší pocit jistoty a bezpečí na základě vícečetné citové vazby
otcové slouží synům jako model mužského chování
chce, aby se mu Synci nejvíce podobal a aby splnil jeho ambice
fáze vzájemné identifikace otce a syna
matky i otcové se dovedou ke svým dětem chovat stejně kompetentně, ale otcové tak mnohem méně často činí¨
příčinou je sociální norma, která určuje, aby se dítětem v raném věku zabývala matka
otcové více stimulují kognitivní vývoj dětí a rozvoj jejich nezávislosti
matky více stimulují verbalizaci (klidné hry, knížky)
v tomto věku je významný i vliv sourozenců – mohou sloužit jako alternativní zdroj sociální stimulace
starší batolata se ke svým mladším sourozencům-kojencům chovají obdobně jako jejich rodiče
vztah k vrstevníkům bývá zpočátku diferencovaný
na počátku batolecího věku bývají vrstevníci akceptováni stejným způsobem jako hračky či jiné bjekty
Seifert a Hoffnung zdůrazňují význam kontaktů s vrstevníky jako další alternativní zkušeností, která usnadňuje emancipaci
Předškolní věk
předškolní období trvá od 3 přibližně do 6 let
přijatelná úroveň komunikace, na druhé straně je myšlení stále prelogické a egocentrické, vázané na subjektivní dojem a aktuální situační kontext
Vývoj poznávacích procesů v předškolním věku
typický způsob uvažování je názorné, intuitivní (Piaget) – málo flexibilní, nepřesné, prelogické
egocentrismus – příklad – dítě si zakrývá rukama oči, když chce, aby jej druzí neviděli
fenomenismus – důraz na určitou, zjevnou podobu světa, event. na takovou představu; odmítá např. sdělení, že velryba není ryba; přetrvávající vazba na přítomnost – prezentismus; když něco nějak vypadá, tak to podle jejich názoru také takové musí být – někdo se převlékne za čerta, budou si myslet, že se v něj proměnil – v 5 letech už konkrétního člověka i poznají
magičnost – fantazie
absolutismus – předsvědčení, že každé poznání musí mít definitivní a jednoznačnou platnost; dětská potřeba jistoty
dítě již dříve pochopilo trvalost existence objektů vnějšího světa, ale dosud si neuvědomuje, že jde o trvalost jejich podstatných znaků
proměna vnějších znaků vlastní bytosti je často chápána jako proměna identity; dítě se jinak cítí i odlišně chová např. v nějakém převlečení
příčinou odmítání nového odlišného oblečení, změny účesu apod. může být strach ze ztráty identity
předškolní dítě má sice vytvořen nějaký pojem trvalosti jednoho objektu v čase a prostoru, ale nemá vytvořen pojem trvalosti množiny předmětů
charakteristická neschopnost systematické aktivní explorace - neschopnost syntézy a analýzy
názorné myšlení mlže mít charakter manipulace se symboly ve vědomí; je to typ myšlení, který vychází z bezprostředního vztahu mezi vjemem a představou, případně jiným symbolem; protože je vázané na vlastní zkušenost subjektu, zůstává stále ještě do značné míry omezené
ulpívá na jednom pohledu subjektu (př.“Máš bratra?“dítě: „Ano, mám“tazatel:“Má tvůj bratr také bratra?“ Dítě: „Ne, nemá.“)
ulpívá na jednom stavu, event. jedné vlastnosti objektu (chlapec plakal, že táta ostříhal ovce, protože už to nejsou ovečky)
příčiny a následky mohou být občas zpřeházené, jednotlivé nezávislé události mohou být kauzálně spojovány, přestože mezi nimi není vůbec žádný vztah – způsob uvažování zvaný transdukce (Piaget)
dítě interpretuje realitu tak, aby pro ně byla srozumitelná a přijatelná
tento přístup se u předškoláků projevuje i formou nepravých lží, tzv. konfabulací, kdy dítě kombinuje reálné vzpomínky s fantazijními představami (ovlivněnými jak nezralostí, tak aktuálními potřebami a citovým laděním)
v předškolním věku lze jen velmi těžko oddělit ve vyprávění dítěte vzpomínky od fantazijní produkce
fantazie má v tomto období harmonizující význam – je nezbytná pro citovou a rozumovou rovnováhu
asimilace – pro dítě je zřejmě nejsnazší vyrovnat se s tlakem reality, s nedostatky vlastního myšlení i zkušenosti pomocí fantazie, která má relaxační, emocionálně příznivý účinek
dětská fantazie se projevuje i animismem, event. antropomorfismem, a arteficialismem
dítě světu lépe rozumí, když mu přičítá vlastnosti živých bytostí, popřípadě dokonce lidské (sluníčko jde po obloze); arteficialistický pohled vysvětluje vnější svět jednoduše: někdo jej udělal (hvězdy a měsíc někdo dal na oblohu)
typickým znakem myšlení předškolních dětí je jeho útržkovitost, nekoordinovanost a nepropojenost, chybí mu komplexní přístup
děti sice už dovedou správně vyřešit mnohé úkoly dílčího charakteru, avšak nedovedou od svých úvah zahrnout více aspektů, znalostí či různorodé pohledy; jejich uvažování je zúžené, zaměřené jen na jednu oblast
učení je efektivnější, když dospělý postaví problém tak, aby byl pro dítě řešitelný, byť s určitou pomocí
zóna proximálního vývoje (Vygotsky) – všechny kognitivní funkce se v vývoji objevují na dvou úrovních: