Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. Školní věk

    • tři dílčí fáze:

  1. raný školní věk – 6-7 do 8-9 let

  2. střední školní věk – 8-9 do 11-12 let

  3. starší školní věk – do 15 let – pubescence

8.1 Rozvoj poznávacích procesů v mladším a středním školním věku

  • fáze konkrétních logických operací: respektování základních zákonů logiky a konkrétní reality

  • proto jim pomáhají názorné pomůcky a možnost ověřit si výklad učitele prakticky

  • kognitivní revoluce – začínají uvažovat logicky a respektují objektivní skutečnost

Decentrace

  • dítě není omezeno subjektivním pohledem, dovede posuzovat skutečnost podle více hledisek

  • klasifikace třídení – kostky podle 2 znal – tvar a barva

  • zahrnutí neboli inkluze – učí se rozlišovat nadřazenou třídu

  • žazení objektů podle nějakého kritéria, resp. více kritérií, tj. podle nějakého pravidla

Konzervace

  • trvalost podstaty určitého objektu či množiny objektů, přestože se jejich vnější vzhled mění

  • změna zjevných znaků neznamená změnu podstaty

  • konkrétní logické operace jsou charakteristické schopností akceptovat proměnlivost jako základní vlastnost reality – fáze postupného hledání a vytváření rovnováhy světa k chápání pohyblivé rovnováhy tohoto světa

  • tři způsoby argumentace:

  1. reverzibilita – voda ve sklenici odlišného tvaru dosahuje do jiné úrovně, dítě vám napoví, že můžeme vodu zase nalít zpátky a bude jí stejně jako předtím

  2. stejnost – dítě ví, že je to pořád stejná voda

  3. kompenzace – dítě argumentuje tím, že sklenička je širší, a proto voda dosahuje níž, než když byla v užší skleničce, kdy dosahovala výš

  • ještě nedovede přenést zkušenost z jedné oblasti do druhé – postupně se učí chápat trvalost různých dimenzí

Reverzibilita

  • významným znakem logického myšlení je pochopení vratnosti, tj. reverzibility různých proměn – když něčeho ubereme, situace se změní

  1. inverze – X - A = Y, pak Y + A = X

  2. reciprocita – jestliže je dům podstatné jméno, jako příklad podstatného jména můžeme uvést slovo dům

  • změna způsobu manipulace se znaky a symboly – umí členit slovo na hlásky a slabiky

  • schopnost manipulovat s číselnými pojmypochopení trvalosti počtu

  • Piaget – pojem čísla lze vysvětlit jako syntézu řazení a inkluze (pochopení skutečnosti, že vyšší číslo následuje po nižším a vždycky v sobě zahrnuje tato nižší čísla)

  • Schopnost užívat různé konkrétní logické operace pozitivně ovlivňuje chápání času – existence kalendáře, vědí, že je čas nevratný

  • úvahy o jiných lidech

  • dokáže odhadnout, jak se jeho chování jeví jiným lidem; změna představy o kauzalitě, panující v okolním světě; mají tendenci hledat za všech okolností nějakou, pokud možno jednoznačnou příčinu; náhoda pro ně znamená znehodnocení daných pravidel, a proto působí jako zdroj nejistoty

  • období střízlivého realimusu – dítě akceptuje skutečnost jako danost

  • logické operace se rozvíjejí učením, především v rámci výuky:

Témata, do kterých materiál patří