VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Školní věk
tři dílčí fáze:
raný školní věk – 6-7 do 8-9 let
střední školní věk – 8-9 do 11-12 let
starší školní věk – do 15 let – pubescence
8.1 Rozvoj poznávacích procesů v mladším a středním školním věku
fáze konkrétních logických operací: respektování základních zákonů logiky a konkrétní reality
proto jim pomáhají názorné pomůcky a možnost ověřit si výklad učitele prakticky
kognitivní revoluce – začínají uvažovat logicky a respektují objektivní skutečnost
Decentrace
dítě není omezeno subjektivním pohledem, dovede posuzovat skutečnost podle více hledisek
klasifikace třídení – kostky podle 2 znal – tvar a barva
zahrnutí neboli inkluze – učí se rozlišovat nadřazenou třídu
žazení objektů podle nějakého kritéria, resp. více kritérií, tj. podle nějakého pravidla
Konzervace
trvalost podstaty určitého objektu či množiny objektů, přestože se jejich vnější vzhled mění
změna zjevných znaků neznamená změnu podstaty
konkrétní logické operace jsou charakteristické schopností akceptovat proměnlivost jako základní vlastnost reality – fáze postupného hledání a vytváření rovnováhy světa k chápání pohyblivé rovnováhy tohoto světa
tři způsoby argumentace:
reverzibilita – voda ve sklenici odlišného tvaru dosahuje do jiné úrovně, dítě vám napoví, že můžeme vodu zase nalít zpátky a bude jí stejně jako předtím
stejnost – dítě ví, že je to pořád stejná voda
kompenzace – dítě argumentuje tím, že sklenička je širší, a proto voda dosahuje níž, než když byla v užší skleničce, kdy dosahovala výš
ještě nedovede přenést zkušenost z jedné oblasti do druhé – postupně se učí chápat trvalost různých dimenzí
Reverzibilita
významným znakem logického myšlení je pochopení vratnosti, tj. reverzibility různých proměn – když něčeho ubereme, situace se změní
inverze – X - A = Y, pak Y + A = X
reciprocita – jestliže je dům podstatné jméno, jako příklad podstatného jména můžeme uvést slovo dům
změna způsobu manipulace se znaky a symboly – umí členit slovo na hlásky a slabiky
schopnost manipulovat s číselnými pojmy – pochopení trvalosti počtu
Piaget – pojem čísla lze vysvětlit jako syntézu řazení a inkluze (pochopení skutečnosti, že vyšší číslo následuje po nižším a vždycky v sobě zahrnuje tato nižší čísla)
Schopnost užívat různé konkrétní logické operace pozitivně ovlivňuje chápání času – existence kalendáře, vědí, že je čas nevratný
úvahy o jiných lidech
dokáže odhadnout, jak se jeho chování jeví jiným lidem; změna představy o kauzalitě, panující v okolním světě; mají tendenci hledat za všech okolností nějakou, pokud možno jednoznačnou příčinu; náhoda pro ně znamená znehodnocení daných pravidel, a proto působí jako zdroj nejistoty
období střízlivého realimusu – dítě akceptuje skutečnost jako danost
logické operace se rozvíjejí učením, především v rámci výuky: