Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

8.3.3 Střední školní věk jako doba přípravy na partnerství a rodičovství

- souvislost rozvoje mužské či ženské role a počátečních projevů rodičovského chování

- první projevy chování, které lze označit jako rodičovské

- vrozená dispozice k rozvoji rodičovského, pečovatelského chování nestačí, je k němu třeba i specifické stimulace, pro přípravu na partnerskou i rodičovskou roli jsou důležité určité zkušenosti: kontakt s dětmi na nejrůznější vývojové úrovni, kontakty s dospělými, kteří jsou modelem pro různé role

8.3.4 Význam zvířat pro psychický vývoj dětí školního věku

- potřeba stimulace a učení – kontakt se zvířetem rozvíjí schopnost neverbální komunikace, ve vztahu se zvířaty se rozvíjí i empatie, přináší mu zkušenosti s přirozenými projevy života, jako je rození a umírání, potřeba pečovatelského chování

- potřeba sociálního kontaktu, zvíře se stává náhradním prostředkem či pomocníkem v uspokojení touhy po soc. kontaktu

- potřeba citové jistoty a bezpečí, potřeba být někým akceptován

- vlastnosti jsou pro děti jako lepší lidé, vlastnosti, které uváděly, jim právě chyběly u rodičů – pes jim poskytuje citové zázemí a podporu, kterou měli poskytnout rodiče, pes pro ně má vždycky čas, je rád, že je vidí, nemá nikdy špatnou náladu, bere je takové, jaké jsou, je spolehlivý, nekritizuje

- pes je uváděn jako jediná bytost, které je možné svěřit se bez rizika, že by dítě mohlo být potrestáno nebo zesměšněno, 74% dětí věří, že jim pes rozumí; má přínos v soc. oblasti, příchod zvířete do rodiny může vést ke zvýšení její koheze, ale není řešení už tak v rozpadlých rodinách

8.3.5 Identita dítěte středního školního věku

- identita je subjektivní obraz vlastní osobnosti

1. dětská identita vyplývá ze zkušenosti se sebou samým

2. je významným způsobem spoluurčována názory, postoji a hodnocením jiných lidí

a) emoční přijetí jako projev pozitivního citového vztahu – prožitek citové akceptace dodává dítěti sebedůvěru a podporuje jeho sebeúctu

b) racionální hodnocení

3. významnou informací jsou i znalosti o jiných lidech, s nimiž se dítě srovnává

- dětská identita je rovněž určena příslušností k nějaké soc. skupině:

a) nejvýznamnější je rodinná identita

b) nabývá na významu identita daná příslušností k nějaké vrstevnické skupině

- vědomí stability vlastní identity – 8leté dítě ví, že zůstane stále stejným člověkem i v budoucnosti, přestože se mnohé jeho vlastnosti a kompetence změní

- vědomí originality vlastní identity

- dítě se už dovede posuzovat z více hledisek, decentrovaně

- schopnost komplexního hodnocení se zatím vztahuje jen na zjevné vlastnosti a projevy

- potřeba dosáhnout pozitivního sebehodnocení a sebeúcty vede postupně k vytvoření jakési ideální identity, která by byla vysoce ceněna, a proto by bylo dobré, aby o ni dítě usilovalo

Témata, do kterých materiál patří