VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
výuka se zaměřuje na chápání souvislostí a vztahů;
na schopnost volit určitý způsob řešení problémů a používat určitá pravidla – strategické uvažování
do vedou se soustředit na detaily a na jejich vzájemné vztahy
dovedou si potřebné informace opakovat
při řešení problému využívá myšlenkových operací, hledá základní princip úlohy, kterou má řešit
typy učení:
učení pokusem a omylem
logické odvození, usuzování na správné řešení na základě předchozí zkušenosti (tj. dedukce)
učení nápodobou
rozvíjí se určitý kognitivní styl, určitý způsob uvažování: konvergentní myšlení hledá jednu správnou odpověď na daný problém a divergentní myšlení lze použít v případě problému, který má více, resp. neomezený počet, možných řešení (toto myšlení není školou moc posilováno)
osobní kognitivní styl, v němž rozlišujeme tempo a přednost řešení – reflektivní styl (pomalejší, přesnější), impulzivní styl (rychlejší, méně přesný)
metagonice – schopnost uvažovat o vlastním poznávání – vedomost o vlastním poznávání, má dvě složky:
sebeocenění a zhodnocení svých vlastních znalostí a kompetencí
ocenění vhodnosti určité strategie pro řešení určitého problému
8.2 Socializace dítěte školního věku
Role
role školáka není výběrová, dítě ji získá automaticky, bez ohledu na vlastní přání – každé dítě zaujímá svůj specifický postoj, který je dán mírou identifikace s touto rolí a mírou soc. prestiže
role žáka zahrnuje dvě dílčí role:
podřízená role žáka – významná zkušenost, která ovlivní rozvoj sebehodnocení dítěte a volbu jeho dalších životních cílů; společnost si vytváří určitou normu žáka
souřadná role spolužáka – ovlivní budoucí strategie chování a neformální soc. vztahy
Komunikace
schopnost diferenciace komunikačního stylu vyplývá ze sociální zkušenosti
stále se vyhraňuje specifický způsob komunikace dětské skupiny
komunikace žáka s učitelem má přesně stanovená pravidla
Normy a pravidla chování
dítě si musí osvojit pravidla, která určují jeho chování ve škole
jsou schopné diferencovat různé normativní systémy a vzhledem k tomu se v různých situacích i jinak chovat
rovnostářský fanatismus – naprostá nivelizace (vyrovnání) nároků
ve středním školním věku si dětská skupina vytvoří svoje vlastní normy
8.2.1 Škola
- role žáka přináší dítěti vyšší sociální prestiž – přináší také různé zátěžové situace
Nástup do školy je spojen s nutností osamostatnění, přijetí zopodvědnosti za vlastní jednání a jeho následky – musí se vzdát egocentrismu
vazba na učitele posiluje pocit jistoty a bezpečí
motivace k plnění norem, které potlačují individuální potřeby, zůstává individuálně emocionální, je spojena s osobním vztahem k učiteli
hodnocení rodiny – je nejvýznamnější, ale bývá méně kritická a více emocionální
hodnocení ve škole a v dětské skupině je kritičtější a často také tvrdší
škola spoluurčuje další vývoj školáka nabídkou určité perspektivy
Erikson – školní období je fází píle a snaživosti
Dítě potřebuje dosáhnout společenského uznání, potřebuje být druhými akceptováno i oceňováno
Vzrůstá potřeba ověřit si svoje schopnosti a možnosti
Z hlediska dlouhodobé perspektivy se stává základem sebehodnocení
Subjektivní pocity zátěže, je užitečný, neboť u dítěte stimuluje rozvoj strategií, jak se s problémy vyrovnávat
Ocenění dospělých se vztahuje k různým dětským potřebám: potřeba citové jistoty jako důkaz emoční akceptace, potřeba pozitivního hodnocení – ocenění dobrého výkonu, úspěch posiluje sebedůvěru; potřeba orientace
Jestliže dobrý výkon není oceňován nebo chybí citově vyznaná osoba, která by jej ocenila, nebude mít žádný význam ani pro dítě samé