Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. výuka se zaměřuje na chápání souvislostí a vztahů;

  2. na schopnost volit určitý způsob řešení problémů a používat určitá pravidla – strategické uvažování

    1. do vedou se soustředit na detaily a na jejich vzájemné vztahy

    2. dovedou si potřebné informace opakovat

    3. při řešení problému využívá myšlenkových operací, hledá základní princip úlohy, kterou má řešit

    • typy učení:

    1. učení pokusem a omylem

    2. logické odvození, usuzování na správné řešení na základě předchozí zkušenosti (tj. dedukce)

    3. učení nápodobou

    • rozvíjí se určitý kognitivní styl, určitý způsob uvažování: konvergentní myšlení hledá jednu správnou odpověď na daný problém a divergentní myšlení lze použít v případě problému, který má více, resp. neomezený počet, možných řešení (toto myšlení není školou moc posilováno)

    • osobní kognitivní styl, v němž rozlišujeme tempo a přednost řešení – reflektivní styl (pomalejší, přesnější), impulzivní styl (rychlejší, méně přesný)

    • metagonice – schopnost uvažovat o vlastním poznávání – vedomost o vlastním poznávání, má dvě složky:

    1. sebeocenění a zhodnocení svých vlastních znalostí a kompetencí

    2. ocenění vhodnosti určité strategie pro řešení určitého problému

8.2 Socializace dítěte školního věku

  1. Role

    • role školáka není výběrová, dítě ji získá automaticky, bez ohledu na vlastní přání – každé dítě zaujímá svůj specifický postoj, který je dán mírou identifikace s touto rolí a mírou soc. prestiže

    • role žáka zahrnuje dvě dílčí role:

    1. podřízená role žáka – významná zkušenost, která ovlivní rozvoj sebehodnocení dítěte a volbu jeho dalších životních cílů; společnost si vytváří určitou normu žáka

    2. souřadná role spolužáka – ovlivní budoucí strategie chování a neformální soc. vztahy

  2. Komunikace

    • schopnost diferenciace komunikačního stylu vyplývá ze sociální zkušenosti

    1. stále se vyhraňuje specifický způsob komunikace dětské skupiny

    2. komunikace žáka s učitelem má přesně stanovená pravidla

  3. Normy a pravidla chování

    • dítě si musí osvojit pravidla, která určují jeho chování ve škole

    • jsou schopné diferencovat různé normativní systémy a vzhledem k tomu se v různých situacích i jinak chovat

    • rovnostářský fanatismus – naprostá nivelizace (vyrovnání) nároků

    • ve středním školním věku si dětská skupina vytvoří svoje vlastní normy

8.2.1 Škola

- role žáka přináší dítěti vyšší sociální prestiž – přináší také různé zátěžové situace

Nástup do školy je spojen s nutností osamostatnění, přijetí zopodvědnosti za vlastní jednání a jeho následky – musí se vzdát egocentrismu

  • vazba na učitele posiluje pocit jistoty a bezpečí

  • motivace k plnění norem, které potlačují individuální potřeby, zůstává individuálně emocionální, je spojena s osobním vztahem k učiteli

  • hodnocení rodiny – je nejvýznamnější, ale bývá méně kritická a více emocionální

  • hodnocení ve škole a v dětské skupině je kritičtější a často také tvrdší

  • škola spoluurčuje další vývoj školáka nabídkou určité perspektivy

  • Erikson – školní období je fází píle a snaživosti

  • Dítě potřebuje dosáhnout společenského uznání, potřebuje být druhými akceptováno i oceňováno

  • Vzrůstá potřeba ověřit si svoje schopnosti a možnosti

  • Z hlediska dlouhodobé perspektivy se stává základem sebehodnocení

  • Subjektivní pocity zátěže, je užitečný, neboť u dítěte stimuluje rozvoj strategií, jak se s problémy vyrovnávat

  • Ocenění dospělých se vztahuje k různým dětským potřebám: potřeba citové jistoty jako důkaz emoční akceptace, potřeba pozitivního hodnocení – ocenění dobrého výkonu, úspěch posiluje sebedůvěru; potřeba orientace

  • Jestliže dobrý výkon není oceňován nebo chybí citově vyznaná osoba, která by jej ocenila, nebude mít žádný význam ani pro dítě samé

Témata, do kterých materiál patří