Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

8.3 Střední školní věk

  • doba vyrovnané konsolidace, citová vyrovnanost (Erikson), Freud – fáze latence (klidový stav) – doba klidu a pohody; dítě se plynule rozvíjí; fáze přípravy na další, vývojově dynamičtější období dospívání ; je realista; extravertované, obrácené ke světu, optimista – má sklon interpretovat veškeré dění spíše pozitivním způsobem

8.3.1 Role žáka ve středním školním věku

- role žáka získává postupně jiný význam

- jeho názor je stabilnější a méně ovlivnitelný okamžitým výsledkem či situací

- jakmile se dítě adaptuje, mění se i jeho postoj k učiteli

8.3.2 Význam vrstevníků pro dítě středního školního věku

- nejvýznamnější potřeby kontaktu s vrstevníky

- identifikace s vrstevnickou skupinou je jedním z mezníků socializace

* vrstevníci uspokojují mnohé potřeby – potřeba citové jistoty a bezpečí

* potřeba učení, rozvoje určitých zkušeností a dovedností, učení ve skupině vrstevníků zahrnuje zejména různé sociální kompetence; dětská skupina si vytváří vlastní normy chování; důležitou normou je požadavek férovosti a spravedlnosti, která má až charakter nivelizace, kolem 10.roku přestávají děti žalovat, napomáhá i rozvoji poznávacích procesů

* potřeba seberealizace může být uspokojována lépe ve vrstevnické skupině než v asymetrických vztazích s dospělými

- vrstevnická skupina se obyčejně vytváří na základě snadnosti vzájemného kontaktu

1. děti kladou důraz na společně sdílené aktivity, ale i na schopnost vzájemné solidarity a pomoci

2. jsou preferovány stejně staré děti, které dosahují obdobné vývojové úrovně

3. potřeba identifikace se skupinou dětí stejného pohlaví – tato tendence souvisí s dalším rozvojem mužské a ženské role; chlapci a dívky si plně uvědomují svou mužskou či ženskou roli a všechny rozdíly, které z ní vyplývají nejen na biologické, ale i na soc. úrovni; dívčí a chlapecké skupiny se liší nejenom v zájmovém zaměření, ale i velikostí skupiny, typem převažujících vztahů a způsobem komunikace; objevuje se šikana; hlavním smyslem společné aktivity je potvrzení kompetencí a významu skupiny; skupina dětí středního šk. věku vyžaduje od svých členů konformitu a za to jim poskytuje pocit jistoty, sounáležitosti a prestiže

- děti středního šk. věku hodnotí svoje vrstevníky podle zjevných projevů, ve vztahu k očekávání, ale i podle toho, zda jsou jim jejich projevy příjemné, či nikoliv

- populární děti bývají sociálně zdatné; dovedou ostatním dětem imponovat svými schopnostmi a bez problémů stačí v běžných skupinových aktivitách

- nepopulárními se stávají děti, které jsou ostatním nějak nepříjemné, ruší je a nestačí jejich požadavkům – odlišný mentální vývoj, nedostatečná nebo odlišná zkušenost, citové problémy, zvýšená úzkostnost, reagovat strachem,…; snaží se získat přízeň kamarádů jakýmkoli způsobem – vnucování, uplácení,šaškování; podřadná role; zkreslování skutečnosti, hledají ochranu u autority

Témata, do kterých materiál patří