VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Normy a pravidla chování
emancipace znamená i odpoutání od hodnotového systému rodiny, alespoň na proklamativní úrovni
v období dospívání mají velký význam normy stanovené vrstevníky
9.5.1 Škola
- zkušenost s určitým hodnocením vlastního výkonu, a z toho vyplývající realitní pozicí ve třídě, vede ke stabilizaci individuálních norem, tzv. osobního standartu
- tendence příliš se nenamáhat, pokud to není nezbytně nutné; nejde mu o to, aby se naučil, obohatil svoje znalosti a dovednosti
- větší nápor nejasného a nesrozumitelného učiva je odmítán, protože posiluje osobní nejistotu
- často zpochybňují význam mnoha školních znalostí, které považují za samoúčelné – nesrozumitelné učivo pro ně znamená nutní zlo¨
- úspěšnost ve škole má v pubertě vazbu k osobní perspektivě, přestává být cílem a stává se prostředkem
- nadřazená role učitele přestává být tabuizována
- smysl role učitele je z pohledu pubescenta dán především jeho vztahem k výuce
- pubescenti oceňují učitele, který zdůrazňuje svou nadřazenost a autoritu – oceňují dobrou náladu, smysl pro humor, pochopení pro žáky a ochotu vyslechnout jejich názor, náladový a nervózní učitel vyvolává v dětech napětí
9.5.2
Proměna rodinných vztahů v období pubescence
emancipace od rodiny nevede ke zrušení citové vazby k rodičům, ale k jejich proměně
pocit jistoty a bezpečí, který vazba na rodinu poskytovala, se transformuje do symbolické roviny
proces individuace:
fáze diferenciace
deintifikace ve vztahu k rodičům, chce se odlišit
zpochybnění rodičovských hodnot a norem – i ty, které považuje v zásadě za dobré
je do jisté míry rodiči zklamán
fáze experimentace
trvá přibližně dva roky, do konce puberty¨
experimentace s vlastní emancipací – odmítá úplnou závislost na rodině a postupně ji stále více nahrazuje vázaností na vrstevníky
povinnosti nabývají, ale práva ne
dochází ke zdánlivému konfliktu potřeb rodičů a dospívajících – potřeba uvolnit se ze závislosti a rodinné zázemí považují za samozřejmost
potřeba citové jistoty nabývá jen v situaci nějakého subjektivního ohrožení
u svých rodičů si nejvíce váží upřímnosti a statečnosti
rodiče ztrácejí výsadní postavení – kteří často zdůrazňují formální stránku, která nemá žádný přijatelný obsah (musíš nás poslouchat, protože jsme tvoji rodiče)
potřeby rodičů a pubescentů jsou zdánlivě protikladné: rodiče si potřebují uchovat autoritu, i kdyby jen formální; pubescent chápe jako úspěch jakékoliv omezení podřízenosti a dětské role – že větší toleranci musí projevit rodiče, kteří jsou zralejší
jestliže je rodina příliš autoritativní, dítě se může komplementárně rozvinout jako pasivní, submisivní jedinec
za určitých okolností může být dítě reálně neschopné dosáhnout přiměřeného osamostatnění