Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Normy a pravidla chování

    • emancipace znamená i odpoutání od hodnotového systému rodiny, alespoň na proklamativní úrovni

    • v období dospívání mají velký význam normy stanovené vrstevníky

  • 9.5.1 Škola

    - zkušenost s určitým hodnocením vlastního výkonu, a z toho vyplývající realitní pozicí ve třídě, vede ke stabilizaci individuálních norem, tzv. osobního standartu

    - tendence příliš se nenamáhat, pokud to není nezbytně nutné; nejde mu o to, aby se naučil, obohatil svoje znalosti a dovednosti

    - větší nápor nejasného a nesrozumitelného učiva je odmítán, protože posiluje osobní nejistotu

    - často zpochybňují význam mnoha školních znalostí, které považují za samoúčelné – nesrozumitelné učivo pro ně znamená nutní zlo¨

    - úspěšnost ve škole má v pubertě vazbu k osobní perspektivě, přestává být cílem a stává se prostředkem

    - nadřazená role učitele přestává být tabuizována

    - smysl role učitele je z pohledu pubescenta dán především jeho vztahem k výuce

    - pubescenti oceňují učitele, který zdůrazňuje svou nadřazenost a autoritu – oceňují dobrou náladu, smysl pro humor, pochopení pro žáky a ochotu vyslechnout jejich názor, náladový a nervózní učitel vyvolává v dětech napětí

    9.5.2

    Proměna rodinných vztahů v období pubescence

    • emancipace od rodiny nevede ke zrušení citové vazby k rodičům, ale k jejich proměně

    • pocit jistoty a bezpečí, který vazba na rodinu poskytovala, se transformuje do symbolické roviny

    • proces individuace:

    1. fáze diferenciace

      • deintifikace ve vztahu k rodičům, chce se odlišit

      • zpochybnění rodičovských hodnot a norem – i ty, které považuje v zásadě za dobré

      • je do jisté míry rodiči zklamán

    2. fáze experimentace

      • trvá přibližně dva roky, do konce puberty¨

      • experimentace s vlastní emancipací – odmítá úplnou závislost na rodině a postupně ji stále více nahrazuje vázaností na vrstevníky

      • povinnosti nabývají, ale práva ne

      • dochází ke zdánlivému konfliktu potřeb rodičů a dospívajících – potřeba uvolnit se ze závislosti a rodinné zázemí považují za samozřejmost

      • potřeba citové jistoty nabývá jen v situaci nějakého subjektivního ohrožení

      • u svých rodičů si nejvíce váží upřímnosti a statečnosti

      • rodiče ztrácejí výsadní postavení – kteří často zdůrazňují formální stránku, která nemá žádný přijatelný obsah (musíš nás poslouchat, protože jsme tvoji rodiče)

      • potřeby rodičů a pubescentů jsou zdánlivě protikladné: rodiče si potřebují uchovat autoritu, i kdyby jen formální; pubescent chápe jako úspěch jakékoliv omezení podřízenosti a dětské role – že větší toleranci musí projevit rodiče, kteří jsou zralejší

      • jestliže je rodina příliš autoritativní, dítě se může komplementárně rozvinout jako pasivní, submisivní jedinec

      • za určitých okolností může být dítě reálně neschopné dosáhnout přiměřeného osamostatnění

    Témata, do kterých materiál patří