VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vztah pubescenta k otci a matce
Matka: odmítání nadměrného pečovatelství, vztah matky s dcerou má jiný charakter než vztah otce se synem – bývá ohrožen vzájemnou rivalitou, vyplývající z potřeby dívky zdůraznit svoji ženskou roli a tendenci matky ji potlačit; dcera od matky potřebuje podporu v rozvoji ženské role
Otec: významným symbolem proměny vztahů otce a syna je změna poměru jejich fyzických znaků a kompetencí; dospívající syn se potřebuje osamostatnit a už o společnost otce nestojí tolik jako dřív; na druhé straně není pravda, že by pro něho táta ztratil význam, stačí pouhé vědomí, že se na otce může spolehnout, kdyby ho potřeboval; potřebuje od něj podporu v rozvoji mužské role- aby mu poskytl takovou zpětnou vazbu, která by podpořila jeho sebevědomí a zároveň fungovala jako korekce; ve vztahu k dcerám funguje rovněž jako model mužské role
9.5.3 Vrstevníci pubescenta
- slouží jako opora stávající identity
- vrstevníci se stávají neformálními autoritami, které mohou mít za určitých okolností větší vliv než dospělá
- pubescenti ve skupině napodobují jeden druhého – napodobují hvězdu či vůdce party, kteří mají značnou neformální autoritu
- vrstev. skupina má referenční význam – základ pro porovnání zkušeností -> pubescent mlže porovnat vlastní chování, postoje a pocity s chováním a pocity vrstevníků, může srovnávat svoje zkušenosti s rodiči a s vymezením vlastní role v rodině
- potřeba vytvořit vlastní pravidla vyplývá z tendence osamostatnit se z vazby na skupinu dospělých
1. normativní působení vrstevnické skupiny se projevuje i ve formě stanovení určitých sociálních pravidel – jejich dosažení posiluje prestiž jedince ve skupině; snaha o odlišení od dětí i dospělých se projevuje nejenom vymezením vlastních pravidel, ale i určením požadovaných způsobů komunikace
2. vrstevnická skupina má své vlastní hodnoty, normy a ideály
-volbu identifikačního vzoru ovlivňuje i dosažená inteligence a sociokulturní zkušenost, která je dána celkovou úrovní rodiny, budoucí učňové jsou konkrétní „chci být jako Madonna“, budoucí studenti „umět dobře jeden jazyk“
- role, které pubescent získá mezi vrstevníky mají značný subjektivní význam, protože ve větší míře závisí na jeho osobnostních kvalitách a kompetencích, pubescent hledá skupinu, pro níž je přijatelný
- pozice ve třídě se rovněž stává významnou součástí osobní identity; v tomto směru představuje jakýsi precedens obecnější soc. úspěšnosti a sebeprosazení ve skupině; jedinec, kterému se podařilo uspět, bude mít více sebejistoty a pravděpodobně i lepší soc. kompetence
- dobrou pozici ve třídě lze získat na základě kompetencí, vlivu a oblíbenosti – oceňuje se inteligence, dříčové získávají podřadnou pozici, dobrý smysl pro humor, komunikace, tolerance, otevřenost, ochota pomáhat, pozitivní emoční ladění, důraz na solidaritu, pozitivní akceptace, sebevědomí a atraktivita, kdo ostatním potvrzuje jejich pozitivní hodnotu, přijímá je a lze se n ním snadno dorozumět, zavrhuje se: uzavřenost, zakřiknutost, podivnost, protivnost, urážlivost, domýšlivost a sklon k vytahování