Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vztah pubescenta k otci a matce

  • Matka: odmítání nadměrného pečovatelství, vztah matky s dcerou má jiný charakter než vztah otce se synem – bývá ohrožen vzájemnou rivalitou, vyplývající z potřeby dívky zdůraznit svoji ženskou roli a tendenci matky ji potlačit; dcera od matky potřebuje podporu v rozvoji ženské role

  • Otec: významným symbolem proměny vztahů otce a syna je změna poměru jejich fyzických znaků a kompetencí; dospívající syn se potřebuje osamostatnit a už o společnost otce nestojí tolik jako dřív; na druhé straně není pravda, že by pro něho táta ztratil význam, stačí pouhé vědomí, že se na otce může spolehnout, kdyby ho potřeboval; potřebuje od něj podporu v rozvoji mužské role- aby mu poskytl takovou zpětnou vazbu, která by podpořila jeho sebevědomí a zároveň fungovala jako korekce; ve vztahu k dcerám funguje rovněž jako model mužské role

9.5.3 Vrstevníci pubescenta

- slouží jako opora stávající identity

- vrstevníci se stávají neformálními autoritami, které mohou mít za určitých okolností větší vliv než dospělá

- pubescenti ve skupině napodobují jeden druhého – napodobují hvězdu či vůdce party, kteří mají značnou neformální autoritu

- vrstev. skupina má referenční význam – základ pro porovnání zkušeností -> pubescent mlže porovnat vlastní chování, postoje a pocity s chováním a pocity vrstevníků, může srovnávat svoje zkušenosti s rodiči a s vymezením vlastní role v rodině

- potřeba vytvořit vlastní pravidla vyplývá z tendence osamostatnit se z vazby na skupinu dospělých

1. normativní působení vrstevnické skupiny se projevuje i ve formě stanovení určitých sociálních pravidel – jejich dosažení posiluje prestiž jedince ve skupině; snaha o odlišení od dětí i dospělých se projevuje nejenom vymezením vlastních pravidel, ale i určením požadovaných způsobů komunikace

2. vrstevnická skupina má své vlastní hodnoty, normy a ideály

-volbu identifikačního vzoru ovlivňuje i dosažená inteligence a sociokulturní zkušenost, která je dána celkovou úrovní rodiny, budoucí učňové jsou konkrétní „chci být jako Madonna“, budoucí studenti „umět dobře jeden jazyk“

- role, které pubescent získá mezi vrstevníky mají značný subjektivní význam, protože ve větší míře závisí na jeho osobnostních kvalitách a kompetencích, pubescent hledá skupinu, pro níž je přijatelný

- pozice ve třídě se rovněž stává významnou součástí osobní identity; v tomto směru představuje jakýsi precedens obecnější soc. úspěšnosti a sebeprosazení ve skupině; jedinec, kterému se podařilo uspět, bude mít více sebejistoty a pravděpodobně i lepší soc. kompetence

- dobrou pozici ve třídě lze získat na základě kompetencí, vlivu a oblíbenosti – oceňuje se inteligence, dříčové získávají podřadnou pozici, dobrý smysl pro humor, komunikace, tolerance, otevřenost, ochota pomáhat, pozitivní emoční ladění, důraz na solidaritu, pozitivní akceptace, sebevědomí a atraktivita, kdo ostatním potvrzuje jejich pozitivní hodnotu, přijímá je a lze se n ním snadno dorozumět, zavrhuje se: uzavřenost, zakřiknutost, podivnost, protivnost, urážlivost, domýšlivost a sklon k vytahování

Témata, do kterých materiál patří