Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. jeho osamostatnění je spojené se změnou vztahů s rodiči: jsou symetričtější a klidnější

  2. osamostatnění

  3. změna jeho vztahu k lidem, symetrické vztahy s vrstevníky – mladý dospělý je otevřený i novým kontaktům

  4. dospělost je dobou sexuální zralosti – na významu nabývá i reprodukční složka

  5. ekonomická samostatnost

    • větší soc. prestiž, je spojena s určitým soc. očekáváním

    • „sociální hodiny“ – obecně platný normativ, který vymezuje dobu, vhodnou k přijetí určitých, společensky důležitých rolí – mladý člověk se obvykle řídí jakýmsi sociálně žádoucím, normativním modelem života dospělého člověka, srovnává se se svou generační skupinou, která mu rovněž slouží jako vzor

    • Soc. očekávání se vztahuje především na chování směřující k postupnému zvýšení vazby na společnost

11.2 Charakteristika mladé dospělosti

  • od 20-35let

  • vývojové úkoly: profesní role, stabilní partnerství, rodičovství

  • předpokladem přijatelného rozvoje není jenom biologické zrání, ale i adekvátní zkušenost

  • rozhodnutí rané dospělosti mají své důsledky i pro následující vývojové fáze, protože nastartují změny, které mohou být nezvratné

  • dospělost je spojována se samostatností a nezávislostí, která je chápána jako výhoda; s ekonomickou soběstačností a s možností svobodně hospodařit se svými penězi; se svobodnou volbou autentických přátelských a partnerských vztahů

  • dilema rané dospělosti spočívá v rozporu potřeby svobody a nezávislosti s potřebou zkusit nové role

  • několik životních mezníků: volí si profesi, uzavírá manželství, stane se rodičem

11.3 Rozvoj poznávacích procesů v době mladé dospělosti

  • rozvoj myšlení ovlivňuje ve fázi mladé dospělosti především zkušenost – přehodnocuje význam situací a způsobu jejich řešení

  • postformální myšlení: bere v úvahu všechny složky problému, jeho mnohoznačnost i celkový kontext – kontextuální relativismus

  • je schopen kompromisu

  • postformální myšlení je typické změnou v přístupu řešení problémů i změnou v chápání samotného problému

  • dospělý člověk je sebekritický – je schopen akceptovat, že jeho uvažování nemuí být zcela přesné

  • smiřuje se s faktem, že různé problémy, kt. jsou součástí životní reality, bývají složité, nejednoznačné, v průběhu se měnící

  • akceptuje kognitivní nejistotu

  • je pragmatičtější

  • chápe své znalosti a kompetence jako prostředek k dosažení nějakého konkrétního cíle

  • myšlení bývá flexibilní a otevřené

  • ve větší míře se rozvíjejí i jiné složky inteligence, než je ta, na níž byla závislá úspěšnost ve škole

  • dochází ke stabilizaci sebehodnocení v oblasti vlastních kompetencí

11.4 Socializace v období mladé dospělosti

  • postformální způsob myšlení vztah k normám relativizuje

  • převažuje orientace na právo a pořádek, tj. orientace na společnost - ale zároveň je relativizuje

  • přechod od adolescenčního egocentrismu k altruismu a zodpovědnosti

  • zodpovědnost a péče o jiné, mnohdy i na úkor spokojení svých vlastních potřeb

  • tendence k harmonizaci vlastních potřeb s potřebami jiných

  • morální uvažování a vztah k normám ovlivňuje i aktuálně převažující společenské očekávání

  • společnost je k dospělému méně tolerantní, čeká od něho více zodpovědnosti

  • má odlišná čekávání ve vztahu k mužům a k ženám

  • od mužů se očekává nezávislost a dominance v rozhodování – rychlé a racionální řešení problému

  • od žen se čeká ohleduplnost a citlivost, počítá se s emocionálnějším přístupem

  • ženskou morálku lze chápat jako situačně senzitivní a flexibilní

Témata, do kterých materiál patří