VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
jeho osamostatnění je spojené se změnou vztahů s rodiči: jsou symetričtější a klidnější
osamostatnění
změna jeho vztahu k lidem, symetrické vztahy s vrstevníky – mladý dospělý je otevřený i novým kontaktům
dospělost je dobou sexuální zralosti – na významu nabývá i reprodukční složka
ekonomická samostatnost
větší soc. prestiž, je spojena s určitým soc. očekáváním
„sociální hodiny“ – obecně platný normativ, který vymezuje dobu, vhodnou k přijetí určitých, společensky důležitých rolí – mladý člověk se obvykle řídí jakýmsi sociálně žádoucím, normativním modelem života dospělého člověka, srovnává se se svou generační skupinou, která mu rovněž slouží jako vzor
Soc. očekávání se vztahuje především na chování směřující k postupnému zvýšení vazby na společnost
11.2 Charakteristika mladé dospělosti
od 20-35let
vývojové úkoly: profesní role, stabilní partnerství, rodičovství
předpokladem přijatelného rozvoje není jenom biologické zrání, ale i adekvátní zkušenost
rozhodnutí rané dospělosti mají své důsledky i pro následující vývojové fáze, protože nastartují změny, které mohou být nezvratné
dospělost je spojována se samostatností a nezávislostí, která je chápána jako výhoda; s ekonomickou soběstačností a s možností svobodně hospodařit se svými penězi; se svobodnou volbou autentických přátelských a partnerských vztahů
dilema rané dospělosti spočívá v rozporu potřeby svobody a nezávislosti s potřebou zkusit nové role
několik životních mezníků: volí si profesi, uzavírá manželství, stane se rodičem
11.3 Rozvoj poznávacích procesů v době mladé dospělosti
rozvoj myšlení ovlivňuje ve fázi mladé dospělosti především zkušenost – přehodnocuje význam situací a způsobu jejich řešení
postformální myšlení: bere v úvahu všechny složky problému, jeho mnohoznačnost i celkový kontext – kontextuální relativismus
je schopen kompromisu
postformální myšlení je typické změnou v přístupu řešení problémů i změnou v chápání samotného problému
dospělý člověk je sebekritický – je schopen akceptovat, že jeho uvažování nemuí být zcela přesné
smiřuje se s faktem, že různé problémy, kt. jsou součástí životní reality, bývají složité, nejednoznačné, v průběhu se měnící
akceptuje kognitivní nejistotu
je pragmatičtější
chápe své znalosti a kompetence jako prostředek k dosažení nějakého konkrétního cíle
myšlení bývá flexibilní a otevřené
ve větší míře se rozvíjejí i jiné složky inteligence, než je ta, na níž byla závislá úspěšnost ve škole
dochází ke stabilizaci sebehodnocení v oblasti vlastních kompetencí
11.4 Socializace v období mladé dospělosti
postformální způsob myšlení vztah k normám relativizuje
převažuje orientace na právo a pořádek, tj. orientace na společnost - ale zároveň je relativizuje
přechod od adolescenčního egocentrismu k altruismu a zodpovědnosti
zodpovědnost a péče o jiné, mnohdy i na úkor spokojení svých vlastních potřeb
tendence k harmonizaci vlastních potřeb s potřebami jiných
morální uvažování a vztah k normám ovlivňuje i aktuálně převažující společenské očekávání
společnost je k dospělému méně tolerantní, čeká od něho více zodpovědnosti
má odlišná čekávání ve vztahu k mužům a k ženám
od mužů se očekává nezávislost a dominance v rozhodování – rychlé a racionální řešení problému
od žen se čeká ohleduplnost a citlivost, počítá se s emocionálnějším přístupem
ženskou morálku lze chápat jako situačně senzitivní a flexibilní