VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Role spolužáka a její socializační význam v mladším školním věku
adaptace na školu zahrnuje také zvládnutí role spolžáka
v této době mají spolužáci menší subjektivní význam než učitel, od středního školního věku je tomu naopak
Třída je referenční skupinou, která slouží ke srovnávání výkonu i ostatních dětských projevů – pochopit svou vlastní pozici ve třídě nedokáže i proto, že ještě dobře nechápe pojem řadové číslovky a stupňování adjektiv
třída je z pohledu malého školáka subjektivně příliš velkou skupinou dětí obého pohlaví, mezi nimiž zpočátku nediferencuje
zevnějšek – oblečení má důležitý soc. význam
chování dětí při vyučování a mimo ně je posuzováno podle jiných norem – pro dětskou skupinu jsou významnější projevy dítěte mimo vyučování
důležitý je názor učitele na jednotlivé spolužáky
třída je sociální skupinou, která významně ovlivňuje socializační vývoj školáka – procvičuje si různé formy soupeření, ale i způsoby spolupráce, diferenciace a hierarchizace rolí
8.2.2 Rodina
- příslušnost k rodině je součástí identity mladšího školáka
- otec i matka jsou naprosto samozřejmou součástí rodiny jako jedné z významných složek světa dítěte
- rodiče uspokojují celou řadu psychických potřeb školáka:
a) rodiče saturují potřebu smysluplného učení – „chci se stát takovým člověkem jako je můj otec nebo moje matka“ – jsou jednoznačná autorita, jejíž rozhodnutí dítě přijímá
b) rodiče se stali samozřejmým zdrojem jistoty a bezpečí
c) mohou významným způsobem ovlivnit uspokojování potřeby seberealizace
d) představují určitý model pro budoucnost
- mají ve své roli automaticky zakotvenu formální autoritu, kterou dítě v tomto věku ještě bez výhrad akceptuje
- v rodině školáka se zafixovala určitá konstelace rolí
- role žáka může změnit i jeho roli v rodině
- role žáka má pro rodinu obdobný význam: je to profesní role dětského věku
Matka – role matky neprochází žádnou výraznou změnou
Otec
tato role probíhá větší změnou
dítě se odpoutává od matky, otec představuje jinou alternativu bezpečného vztahu
může sloužit dětem jako zdroj informací a zkušeností, které jim matka neposkytne
představuje jinou autoritu než matka – bývají sváteční autoritou
je významným modelem mužské role – chlapec se učí na úrovni nápodoby, resp. pomocí identifikace s otcem, ale i v interakci s ním; pro další rozvoj vztahu otce a syna jsou důležité představy a očekávání, která má otec ke svému synovi; pokud matka otce akceptuje a pozitivně hodnotí, potvrzuje tím dítěti jeho hodnotu, resp. i obecnou hodnotu mužské role
interakce mezi otcem a matkou slouží dětem jako model vzájemného vztahu mezi mužem a ženou
Rozpadající se rodina
rozvodem ztrácejí děti jistotu existence rodinného zázemí; atmosféra otcovy nepřítomnosti; v rodině chybí model mužské role; rozpad rodiny se obyčejně projeví i ve vztahu ke škole