Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Role spolužáka a její socializační význam v mladším školním věku

  • adaptace na školu zahrnuje také zvládnutí role spolžáka

  • v této době mají spolužáci menší subjektivní význam než učitel, od středního školního věku je tomu naopak

  • Třída je referenční skupinou, která slouží ke srovnávání výkonu i ostatních dětských projevů – pochopit svou vlastní pozici ve třídě nedokáže i proto, že ještě dobře nechápe pojem řadové číslovky a stupňování adjektiv

  • třída je z pohledu malého školáka subjektivně příliš velkou skupinou dětí obého pohlaví, mezi nimiž zpočátku nediferencuje

  • zevnějšek – oblečení má důležitý soc. význam

  • chování dětí při vyučování a mimo ně je posuzováno podle jiných norem – pro dětskou skupinu jsou významnější projevy dítěte mimo vyučování

  • důležitý je názor učitele na jednotlivé spolužáky

  • třída je sociální skupinou, která významně ovlivňuje socializační vývoj školáka – procvičuje si různé formy soupeření, ale i způsoby spolupráce, diferenciace a hierarchizace rolí

8.2.2 Rodina

- příslušnost k rodině je součástí identity mladšího školáka

- otec i matka jsou naprosto samozřejmou součástí rodiny jako jedné z významných složek světa dítěte

- rodiče uspokojují celou řadu psychických potřeb školáka:

a) rodiče saturují potřebu smysluplného učení – „chci se stát takovým člověkem jako je můj otec nebo moje matka“ – jsou jednoznačná autorita, jejíž rozhodnutí dítě přijímá

b) rodiče se stali samozřejmým zdrojem jistoty a bezpečí

c) mohou významným způsobem ovlivnit uspokojování potřeby seberealizace

d) představují určitý model pro budoucnost

- mají ve své roli automaticky zakotvenu formální autoritu, kterou dítě v tomto věku ještě bez výhrad akceptuje

- v rodině školáka se zafixovala určitá konstelace rolí

- role žáka může změnit i jeho roli v rodině

- role žáka má pro rodinu obdobný význam: je to profesní role dětského věku

Matka – role matky neprochází žádnou výraznou změnou

Otec

  • tato role probíhá větší změnou

  • dítě se odpoutává od matky, otec představuje jinou alternativu bezpečného vztahu

  1. může sloužit dětem jako zdroj informací a zkušeností, které jim matka neposkytne

  2. představuje jinou autoritu než matka – bývají sváteční autoritou

  3. je významným modelem mužské role – chlapec se učí na úrovni nápodoby, resp. pomocí identifikace s otcem, ale i v interakci s ním; pro další rozvoj vztahu otce a syna jsou důležité představy a očekávání, která má otec ke svému synovi; pokud matka otce akceptuje a pozitivně hodnotí, potvrzuje tím dítěti jeho hodnotu, resp. i obecnou hodnotu mužské role

  4. interakce mezi otcem a matkou slouží dětem jako model vzájemného vztahu mezi mužem a ženou

Rozpadající se rodina

  • rozvodem ztrácejí děti jistotu existence rodinného zázemí; atmosféra otcovy nepřítomnosti; v rodině chybí model mužské role; rozpad rodiny se obyčejně projeví i ve vztahu ke škole

Témata, do kterých materiál patří