Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Socializace dítěte předškolního věku

  • období předškolního věku je označováno jako věk iniciativy, jehož hlavní potřebou je aktivita

  • nové regulační kompetence – dítě už není ovládáno aktuálními podněty

Normy chování

  • prezentováno uznávanými autoritami, přijme jakékoli normy, kt. není schopné kritizovat = fáze heteronomné

  • Piagetova teroie:

  1. způsob osvojování norem, interpretace jejich významu a jejich vliv na dětské chování závisí na úrovni poznávacích procesů

  2. dítě je k dodržování norem motivováno systémem odměn a trestů, tj. pozitivním a negativním hodnocením = fáze premortální

  • normy usnadňují orientaci v soc. prostředí – důležité pro rozvoj vlastní ID

  • další vývojový stupeň – pocit viny dítěte za nežádoucí chování = tzn. dítě začíná akceptovat určitá omezení jako bezvýhradně platná a samo pociťuje jejich porušení jako nepříjemné (počátek rozvoje dětského svědomí)

  • podle Eriksona je pro vývoj předškl. dítěte významný potenciální konflikt mezi vlastní aktivitou a pocity viny

  • Říčan mluví o zvýšené citlivosti svědomí předškl. dětí

  • Charakteristiky svědomí předškl. dítěte (autoregulační mechanismus):

  1. typická vazba na konkrétní situací, na určitý čin

  2. chápe normy poněkud stereotypně a rigidně

  3. chápe normy egocentricky – interpretuje je individuálně specifickým způsobem, jak jim právě vyhovuje

    • normy chování, které tvoří racionální základ autoregulačního systému, se dítě učí především ve své rodině

6.3.2 Rozvoj sociálních dovedností

  • jedním z předpokladů pro rozvoj prosociálního chování je uspokojení dětské potřeby jistoty a bezpečí

  • rozvoj prosoc. chování je závislý na dosažené úrovni kognitivních kompetencí

  • prosoc. chování je ovšem také výsledkem soc. učení – nápodobou, potřeba vhodného modelu

  • umí projevit empatii

  • mají zúženou citlivost pouze k některým emočním prožitkům druhých lidí

  • nedovedou se distancovat od příliš intenzivních emočních projevů, dítě nakonec takové emoci podlehne, sdílí ji a není schopné nic jiného dělat

  • altruismu se dítě učí především na úrovni primárně symetrických vztahů

  • rozvoj prosoc. chování je spojen s kontrolou a ovládáním agresivních tendencí

  • při hodnocení agresivního chování předšk. dětí je třeba vzít v úvahu zejména:

  • motivaci k takovému jednání, event. Návyk chovat se tímto způsobem

  • schopnost dítěte pochopit negativní důsledky jednání

  • schopnost dítěte chování ovládat

  • i v případě agresivního chování hraje roli jak dispozice, tak soc. učení

  • v klasických pohádkách je agresivita usměrněna ve prospěch dobra, v moderních akčňácích nic takového nefunguje

6.3.3. Význam rodiny pro psychický vývoj předškolního dítěte

  • rodiče jsou pro předšk. dítě emocionálně významnou autoritou

  • představují ideál, s nímž se dítě identifikuje

  • dítě v tomto věku přisuzuje rodičům všemohoucnost, omnipotenci

  • Erikson toto období charakterizuje jako období anticipace rolí – učí se na symbolické úrovni role, kt. by měl v budoucnosti získat

  • Předšk. dítě není schopné pochopit příčinu rozvodu, protože tento problém nahlíží egocentricky – mohou se i považovat za viníky

  • Pokud z rodiny odejde jeden rodič (většinou otec), chybí také model osobně významné mužské, event. ženské role

  • Typickou skupinou jsou chlapci-jedináčci, vyrůstající pouze s rozvedenou matkou

  • Chlapci, kteří neměli možnost identifikace s mužským vzorem, neměli ani typicky chlapecké zájmy a projevy; pro své vrstevníky nebyli příliš atraktivní, chlapci si je nevybírali jako parťáky

  • Syndrom maminčin mazánek – riziko takového modelu je již před 5.rokem

Témata, do kterých materiál patří