VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Socializace dítěte předškolního věku
období předškolního věku je označováno jako věk iniciativy, jehož hlavní potřebou je aktivita
nové regulační kompetence – dítě už není ovládáno aktuálními podněty
Normy chování
prezentováno uznávanými autoritami, přijme jakékoli normy, kt. není schopné kritizovat = fáze heteronomné
Piagetova teroie:
způsob osvojování norem, interpretace jejich významu a jejich vliv na dětské chování závisí na úrovni poznávacích procesů
dítě je k dodržování norem motivováno systémem odměn a trestů, tj. pozitivním a negativním hodnocením = fáze premortální
normy usnadňují orientaci v soc. prostředí – důležité pro rozvoj vlastní ID
další vývojový stupeň – pocit viny dítěte za nežádoucí chování = tzn. dítě začíná akceptovat určitá omezení jako bezvýhradně platná a samo pociťuje jejich porušení jako nepříjemné (počátek rozvoje dětského svědomí)
podle Eriksona je pro vývoj předškl. dítěte významný potenciální konflikt mezi vlastní aktivitou a pocity viny
Říčan mluví o zvýšené citlivosti svědomí předškl. dětí
Charakteristiky svědomí předškl. dítěte (autoregulační mechanismus):
typická vazba na konkrétní situací, na určitý čin
chápe normy poněkud stereotypně a rigidně
chápe normy egocentricky – interpretuje je individuálně specifickým způsobem, jak jim právě vyhovuje
normy chování, které tvoří racionální základ autoregulačního systému, se dítě učí především ve své rodině
6.3.2 Rozvoj sociálních dovedností
jedním z předpokladů pro rozvoj prosociálního chování je uspokojení dětské potřeby jistoty a bezpečí
rozvoj prosoc. chování je závislý na dosažené úrovni kognitivních kompetencí
prosoc. chování je ovšem také výsledkem soc. učení – nápodobou, potřeba vhodného modelu
umí projevit empatii
mají zúženou citlivost pouze k některým emočním prožitkům druhých lidí
nedovedou se distancovat od příliš intenzivních emočních projevů, dítě nakonec takové emoci podlehne, sdílí ji a není schopné nic jiného dělat
altruismu se dítě učí především na úrovni primárně symetrických vztahů
rozvoj prosoc. chování je spojen s kontrolou a ovládáním agresivních tendencí
při hodnocení agresivního chování předšk. dětí je třeba vzít v úvahu zejména:
motivaci k takovému jednání, event. Návyk chovat se tímto způsobem
schopnost dítěte pochopit negativní důsledky jednání
schopnost dítěte chování ovládat
i v případě agresivního chování hraje roli jak dispozice, tak soc. učení
v klasických pohádkách je agresivita usměrněna ve prospěch dobra, v moderních akčňácích nic takového nefunguje
6.3.3. Význam rodiny pro psychický vývoj předškolního dítěte
rodiče jsou pro předšk. dítě emocionálně významnou autoritou
představují ideál, s nímž se dítě identifikuje
dítě v tomto věku přisuzuje rodičům všemohoucnost, omnipotenci
Erikson toto období charakterizuje jako období anticipace rolí – učí se na symbolické úrovni role, kt. by měl v budoucnosti získat
Předšk. dítě není schopné pochopit příčinu rozvodu, protože tento problém nahlíží egocentricky – mohou se i považovat za viníky
Pokud z rodiny odejde jeden rodič (většinou otec), chybí také model osobně významné mužské, event. ženské role
Typickou skupinou jsou chlapci-jedináčci, vyrůstající pouze s rozvedenou matkou
Chlapci, kteří neměli možnost identifikace s mužským vzorem, neměli ani typicky chlapecké zájmy a projevy; pro své vrstevníky nebyli příliš atraktivní, chlapci si je nevybírali jako parťáky
Syndrom maminčin mazánek – riziko takového modelu je již před 5.rokem