VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
aktivní separace – závisí na dítěti samém
pasivní separace – nezávisí na vůli dítěte, objevuje se separační úzkost
separační úzkost má tři fáze:
fáze protestu – aktivně se snaží zbavit cizího člověka a přivolat zpět matku
fáze zoufalství – ztrácí naději, že matka přijde, apatické děti
fáze odpoutání od matky – navázání vztahu k jiné osobě, která je dostupná
v batolecím věku se rozvíjí vědomí sebe sama
separace od matky
vznik potřeby sebeprosazení - charakter negativismu
varianta „Já sám“ – pokus o samostatnost
varianta „Já chci“ – sebeuplatňování
negativismus je možné interpretovat i jako počáteční projev nezralé dětské vůle – chybí schopnost zralejší autokorekce
opakovaný zážitek uspokojení nad mocí své osobnosti posiluje jeho sebevědomí
z hlediska smyslu batolecího vývoje je negativismus, tedy primární vůle, jedním z faktorů, které pomáhají vymezit novou pozici dítěte ve světě
může si být jisté mírou svobody vlastního jednání
rozvoj potřeby seberealizace – chce vtisknout světu stopy své aktivity (viz vyspělejší projevy této seberealizace – sprejeři a další vandalové)
základní životní strategie dítěte – tendence a asertivitě či tendence k rezignaci
u některých dětí jsou tendence negativismu tak nenápadné, že to vypadá, jako by touto fází ani neprocházely
5.4.1. Rozvoj sebepojetí jedince
vědomí kontinuity existence vlastní bytosti
pro sebepojetí batolete je charakteristické:
chápání sebe sama jako samostatné bytosti
pochopení trvalosti vlastní existence
zkušenost s její proměnlivostí
decentrace v poznávání – dítě si uvědomuje, že je jedním z objektů vnějšího světa
typický způsob uvažování batolete: obraz v zrcadle 14měs.-2roky, symbolizace vlastní osoby (dítě jako hračka), dokáže pro označení sebe sama použít slovní znak
rozvoj sebepojetí se projevuje i ve vztahu k osobnímu vlastnictví, které batole považuje za součást sebe sama
ve druhé polovině batolecího věku – „můj a tvůj“
dítě postupně chápe rozdíl mezi „já“ a „ne-já“
vědomí sebe sama se projevuje i v samostatném jednání, které je pro dítě důkazem jeho schopností a možností
sebepojetí batolete ovlivňuje vědomí účinku vlastní aktivity na okolní svět
dítě vnímá sebe sama jako bytost, která je schopná samostatně jednat
dítě si potřebuje potvrdit hodnotu svých kompetencí, a tím i sebe sama (být pochváleno)
výkon, který je konkrétním projevem kompetencí dítěte
s rozvojem sebepojetí souvisí rovněž schopnost sebeovládání
vývoj dětského sebepojetí ovlivňuje na jedné straně reálný rozvoj jeho kompetencí a typických znaků, na druhé straně je důležité hodnocení jejich významu, dané reakcemi okolí
součást sebepojetí jsou různé role, které dítě získá (dítě je tátův rošťák, maminčino zlato,…)