Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. aktivní separace – závisí na dítěti samém

  2. pasivní separace – nezávisí na vůli dítěte, objevuje se separační úzkost

  • separační úzkost má tři fáze:

  1. fáze protestu – aktivně se snaží zbavit cizího člověka a přivolat zpět matku

  2. fáze zoufalství – ztrácí naději, že matka přijde, apatické děti

  3. fáze odpoutání od matky – navázání vztahu k jiné osobě, která je dostupná

    • v batolecím věku se rozvíjí vědomí sebe sama

  1. separace od matky

  2. vznik potřeby sebeprosazení - charakter negativismu

    1. varianta „Já sám“ – pokus o samostatnost

    2. varianta „Já chci“ – sebeuplatňování

    • negativismus je možné interpretovat i jako počáteční projev nezralé dětské vůle – chybí schopnost zralejší autokorekce

    • opakovaný zážitek uspokojení nad mocí své osobnosti posiluje jeho sebevědomí

    • z hlediska smyslu batolecího vývoje je negativismus, tedy primární vůle, jedním z faktorů, které pomáhají vymezit novou pozici dítěte ve světě

    • může si být jisté mírou svobody vlastního jednání

    • rozvoj potřeby seberealizace – chce vtisknout světu stopy své aktivity (viz vyspělejší projevy této seberealizace – sprejeři a další vandalové)

    • základní životní strategie dítěte – tendence a asertivitě či tendence k rezignaci

    • u některých dětí jsou tendence negativismu tak nenápadné, že to vypadá, jako by touto fází ani neprocházely

5.4.1. Rozvoj sebepojetí jedince

  • vědomí kontinuity existence vlastní bytosti

  • pro sebepojetí batolete je charakteristické:

  1. chápání sebe sama jako samostatné bytosti

  2. pochopení trvalosti vlastní existence

  3. zkušenost s její proměnlivostí

  • decentrace v poznávání – dítě si uvědomuje, že je jedním z objektů vnějšího světa

  • typický způsob uvažování batolete: obraz v zrcadle 14měs.-2roky, symbolizace vlastní osoby (dítě jako hračka), dokáže pro označení sebe sama použít slovní znak

  • rozvoj sebepojetí se projevuje i ve vztahu k osobnímu vlastnictví, které batole považuje za součást sebe sama

  • ve druhé polovině batolecího věku – „můj a tvůj“

  • dítě postupně chápe rozdíl mezi „já“ a „ne-já“

  • vědomí sebe sama se projevuje i v samostatném jednání, které je pro dítě důkazem jeho schopností a možností

  • sebepojetí batolete ovlivňuje vědomí účinku vlastní aktivity na okolní svět

  1. dítě vnímá sebe sama jako bytost, která je schopná samostatně jednat

  2. dítě si potřebuje potvrdit hodnotu svých kompetencí, a tím i sebe sama (být pochváleno)

  3. výkon, který je konkrétním projevem kompetencí dítěte

  4. s rozvojem sebepojetí souvisí rovněž schopnost sebeovládání

    • vývoj dětského sebepojetí ovlivňuje na jedné straně reálný rozvoj jeho kompetencí a typických znaků, na druhé straně je důležité hodnocení jejich významu, dané reakcemi okolí

    • součást sebepojetí jsou různé role, které dítě získá (dítě je tátův rošťák, maminčino zlato,…)

Témata, do kterých materiál patří