VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Sebepojetí kojence, rozvoj vztahu k sobě samému
3.-6.měs. za fázi jakéhosi základního uvědomování vlastní bytosti (Stern)
6.-12.měs – rozvoj dětského sebepojetí
dítě si začíná uvědomovat specifičnost své vlastní existence
dítě si začíná uvědomovat svoje vlastní tělo a jeho aktivity
začíná vnímat svoje citové prožitky jako součást sebe sama
začíná chápat trvalost a kontinuitu vlastní existence
odlišení sebe sama od svého okolí nemá charakter náhlého zlomu, ale probíhá jako proces postupné diferenciace hranic vlastní bytosti
ke zpřesnění základního sebepojetí přispívají i reakce lidí, s nimž dítě žije
dítě si prostřednictvím reakcí jiných lidí potvrzuje hodnotu vlastní bytosti
Mezník jednoho roku života
na konci prvního roku života má dítě určitý základ budoucí jistoty, protože dosáhne některých žádoucích vývojových mezníků:
pochopení existence vlastní bytosti, odlišené od okolního prostředí, které má své prostorové ohraničení a časovou kontinuitu
základní orientace v nejbližším prostředí a pochopení stability vnějšího světa – svět má pro dítě smysl, stabilitu a předvídatelnost
vytvoření základních vztahů k prostředí – ve vztahu k lidem má význam i zpětná vazba
posilování pocitu jistoty ve vztahu k vlastní existenci i ke světu
Batolecí věk
batolecí věk zahrnuje dobu od 1 do 3 let života dítěte
charakteristickým znakem této fáze je osamostatnění a uvolňování z různých vazeb, spojené s expanzí do širšího světa
Je to období tzv. první emancipace
E.Erikson nazval tento věk obdobím autonomie – vhodnější název je autonomizace
Vývoj a význam motorických dovedností
batolata se svými pohybovými kompetencemi různým způsobem experimentují
schopnost ovládat vlastní tělo je jednou z forem autoregulace vlastního jednání
motorické dovednosti jsou pro dítě prostředkem k uspokojení jiných potřeb – např. orientace v prostředí
rozvoj motoriky zahrnuje kosterní svalstvo a svěrače
z hlediska psych. jsou důležité dva druhy pohybu:
retence – udržení něčeho, setrvání někde
eliminace – tendence pustit, zahodit, opustit to, co už nechce nebo kde už nechce být
význam rozvoje pohybových aktivit ve vztahu k vlastnímu tělu
schopnost ovládat vyměšování – důležitý vývojový mezník, dítě se naučí udržovat čistotu , kdy je schopné ovládat obě funkce svěračů – retenci i eliminaci; nadměrná zátěž v oblasti nezralé a nedostatečně zafixované dovednosti se může stát zdrojem neurotizace
rozvoj pohybové aktivity přispívá ke zpřesňování vlastního tělového schématu
Význam rozvoje pohybových aktivit ve vztahu k okolnímu světu
uvolnění z vázanosti na prostředí a postupné pronikání do širšího prostoru umožňuje rozvoj samostatné lokomoce
motorický vývoj umožňuje samostatnější uspokojování potřeby stimulace