Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Sebepojetí kojence, rozvoj vztahu k sobě samému

  • 3.-6.měs. za fázi jakéhosi základního uvědomování vlastní bytosti (Stern)

  • 6.-12.měs – rozvoj dětského sebepojetí

  • dítě si začíná uvědomovat specifičnost své vlastní existence

  1. dítě si začíná uvědomovat svoje vlastní tělo a jeho aktivity

  2. začíná vnímat svoje citové prožitky jako součást sebe sama

  3. začíná chápat trvalost a kontinuitu vlastní existence

    • odlišení sebe sama od svého okolí nemá charakter náhlého zlomu, ale probíhá jako proces postupné diferenciace hranic vlastní bytosti

    • ke zpřesnění základního sebepojetí přispívají i reakce lidí, s nimž dítě žije

    • dítě si prostřednictvím reakcí jiných lidí potvrzuje hodnotu vlastní bytosti

Mezník jednoho roku života

  • na konci prvního roku života má dítě určitý základ budoucí jistoty, protože dosáhne některých žádoucích vývojových mezníků:

  1. pochopení existence vlastní bytosti, odlišené od okolního prostředí, které má své prostorové ohraničení a časovou kontinuitu

  2. základní orientace v nejbližším prostředí a pochopení stability vnějšího světa – svět má pro dítě smysl, stabilitu a předvídatelnost

  3. vytvoření základních vztahů k prostředí – ve vztahu k lidem má význam i zpětná vazba

  4. posilování pocitu jistoty ve vztahu k vlastní existenci i ke světu

  1. Batolecí věk

    • batolecí věk zahrnuje dobu od 1 do 3 let života dítěte

    • charakteristickým znakem této fáze je osamostatnění a uvolňování z různých vazeb, spojené s expanzí do širšího světa

    • Je to období tzv. první emancipace

    • E.Erikson nazval tento věk obdobím autonomie – vhodnější název je autonomizace

Vývoj a význam motorických dovedností

  • batolata se svými pohybovými kompetencemi různým způsobem experimentují

  • schopnost ovládat vlastní tělo je jednou z forem autoregulace vlastního jednání

  • motorické dovednosti jsou pro dítě prostředkem k uspokojení jiných potřeb – např. orientace v prostředí

  • rozvoj motoriky zahrnuje kosterní svalstvo a svěrače

  • z hlediska psych. jsou důležité dva druhy pohybu:

  1. retence – udržení něčeho, setrvání někde

  2. eliminace – tendence pustit, zahodit, opustit to, co už nechce nebo kde už nechce být

  1. význam rozvoje pohybových aktivit ve vztahu k vlastnímu tělu

    1. schopnost ovládat vyměšování – důležitý vývojový mezník, dítě se naučí udržovat čistotu , kdy je schopné ovládat obě funkce svěračů – retenci i eliminaci; nadměrná zátěž v oblasti nezralé a nedostatečně zafixované dovednosti se může stát zdrojem neurotizace

    2. rozvoj pohybové aktivity přispívá ke zpřesňování vlastního tělového schématu

  2. Význam rozvoje pohybových aktivit ve vztahu k okolnímu světu

    • uvolnění z vázanosti na prostředí a postupné pronikání do širšího prostoru umožňuje rozvoj samostatné lokomoce

    • motorický vývoj umožňuje samostatnější uspokojování potřeby stimulace

Témata, do kterých materiál patří