VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Počátky rozvoje řeči
dítě preferuje již od narození zvuk lidského hlasu
sluchové vnímání je jedním z předpokladů rozvoje řeči, kvůli rozlišování specifických zvuků jazyka, tj. fonémů (tendence napodobovat zvuky)
děti mají vrozenou dispozici začít produkovat zvuky podobné fonémům již od 4.měsíce života – broukání (plus experimentují s hlasem)
dítě donekonečna opakuje, co je zaujalo, poslouchá svůj vlastní hlasový projev
6.-.8.měs.- žvatlání – podobné slabiky, odezírají ze rtů, udržuje kontakt s lidmi
Babblingdrift – přibližování vokálního projevu dítěte jeho mateřskému jazyku
Ke konci prvního roku života děti začinají používat první slova, která mají nějaký význam, schopnost porozumět řeči se objevuje dříve (8-10.měs.)
Rozvoj řeči je závislý na stimulaci (matka oceňuje žvatlání jako smysluplné, mluví na něj vyšším hlasem, pomaleji,atd.)
Socializace v kojeneckém věku
jejím prostředkem je sociální učení – učení, k němuž dochází v rámci mezilidské interakce
dítě přichází na svět s vrozenou dispozicí preferovat podněty sociálního charakteru (opětuje oční kontakt, preferuje lid.hlas)
dítě svými projevy stimuluje dospělé ke specifickému chování (mimické projevy dítěte, úsměv, pláč, broukání..)
rodiče i jiní dospělí jsou upoutáváni takoými projevy dítěte, které se nějak podobají běžným komunikačním aktivitám
rodiče, resp. dospělí lidé obecně, jsou vybaveni vrozenými dispozicemi k takovému chování, které může rozvíjet specifické schopnosti malého dítěte (rodiče napodobují ze srandy dítě, ale poskytují mu tak důležitou zpětnou vazbz)
praobjektální období – dítě ještě nediferencuje, a tudíž nemůže nějaký objekt preferovat (2měs.) (Spitz)
akustická fáze – dítě je soustředěno na pocity, které mu poskytuje jeho vlastní tělo (Mahlerová)
2-3.mes. rozšíření zájmu dítěte i na vnější svět
3.měs.-úsměv jako prostředek komunikace – pak jako „sociální úsměv“
Matka funguje v kontaktu s dítětem jako zrcadlo – napodobuje jeho projevy, především mimické a vokalizační – zpětná vazba => dítě se naučí sledovat matku a napodobovat její projevy – základ pro učení nápodobou
3.-.6. sociální hry
Zajímavost: dítě si bere v 6.-.9 id druhého člověka hračku, čímž vyjadřuje, že akceptuje samotného dárce
Učení na bázi operantního podmiňování - dítě plácá ručičkami, a maminka z toho udělá hru paci-paci
Rozvoj vztahu s matkou
Mahlerová nazývá období mezi 3. a 6. měsícem symbiotickou fází – symbióza znamená úzké spojení, resp. téměř splynutí, dítěte s matkou
Matka je prostředníkem mezi dítětem a okolním světem
Mezi 6.-9.měsícem začne dítě diferencovat známé a neznámé lidi, tj. začne odlišovat matku, event. další nejbližší bytosti – stádium objektu – matka představuje jistotu a bezpečí
Strach z lidí a neznámých situací – 7.-8.měs.
Matka se postupně stává nejdůležitějším sociálním objektem – sama existence se stává potřebou
Uvědomování si sama sebe – 6.-.9.měs. = období zvané diferenciační fáze separačně individuačního procesu
Rozvoj komunikace je podporován potřebou udržet kontakt s matkou; v této době se stává důležitějším i obsah sdělení
Mahlerová označuje pochopení existence sebe a matky jako dvou různých bytostí psychologickým narozením
dítě pociťuje strach ze ztráty matky
termín „anaklitická identifikace“ – výraz potřeby dítěte mít matku jen pro sebe
pro udržení jistoty stačí vědomí kontinuity existence matky a převaha pozitivní zkušenosti s jejím chováním
typ „závislé matky“ bude separaci dítěti bránit
dítě se při separačních aktivitách začíná k matce chovat jako k objektu, prozkoumává její tělo, vzdaluje se od ní, jakmile začne lézt atd.
Způsob prožití prvního roku života ovlivňuje základní postoj k sobě samému, stejně tak i ke světu a k životu obecně, na základě této zkušenosti se vytvářejí tzv. základní životní strategie (Erikson a jiní)
základní životní strategie se vytvářejí jednak pod vlivem dispozic a možností, které jedinec má, ale i na základě jeho reálných zkušeností, zejména s rodičovským chováním
D.Stern zdůrazňuje význam schopnosti matek sdělit dítěti, jak jeho aktuální pocity a potřeby chápe, tj.poskytovat mě adekvátní zpětnou vazbu
Přiměřenost mateřského chování lze nejlépe hodnotit ve vztahu ke konkrétnímu dítěti (americké maminky reagovaly v průměru méně často na projevy nelibosti chlapců než dívek)
R.Debrayová klade důraz na rovnováhu mezi matkou a dítětem, která existuje na úrovni somatické i psychické (frustrovaná matka není zdrojem citové jistoty – koncept „přijatelné matky“)
Značné narušení rovnováhy je tzv. dvojná vazba (double-bind) – matka dítě svým projevem dítě utvrzuje o své lásce a zároveň je odstrkuje -> dítě nemá možnost rozeznat z reakcí matky význam svého vlastního chování, a tudíž ani své vlastní osoby (matka je zdrojem chaotických informací) – dítě je interpretuje nesprávně, což může mít za následek zkreslení sebeobranu a k deformaci vlastní identity
Tři typy nejisté vazby:
vyhýbavá vazba – tendence se kontaktu s matkou vyhýbat, takové děti jsou lhostejné k separaci od matky, protože si k ní nevytvořily dostatečně jistý a spolehlivý vztah¨
úzkostná vazba – nadměrné lpění na matce, úzkost při separaci
ambivalentní vazba – těsný kontakt a lpění na matce a negativní projevy chování k matce
citově chladná a lhostejná matka, který si nevytvoří k dítěti přijatelný emoční vztah, nemůže uspokojit jeho potřebu citové jistoty a bezpečí, pokud není v rodině jiná, náhradní mateřská osoba, dítě trpí citovou deprivací, resp. subdeprivací – ta bývá příčinou poruch ve vývoji osobnosti takto postiženého dítěte, především v jeho vztahu k jiným lidem i k sobě samému; jde zde opět o vliv určité zkušenosti na formování dětské osobnosti