Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

d) vlivy prostředí nepůsobí vždycky stejně, mohou být modifikovány i samotnou dědičnou informací (př. Dítě je vychováno nějakým způsobem, ale jak roste,tak najednou se vyvíjí trošku jinak, to je právě kvůli jeho genům, hehe)

- fenotyp: konkrétní podoba určitého znaku nebo vlastnosti (jedna z možných variant konkrétní realizace genetického programu)

- normální psychické vlastnosti jdou dědičné polygenním způsobem – na jejich vzniku se podílí větší množství genů – aditivita – sčítání jejich účinku, platí, že společně vytvářejí jen dispozici ke vzniku určité vlastnosti (zbytek prostředí)¨

- každý genotyp má své vymezené hranice, tzv. reakční normu, v níž je schopen na změny prostředí reagovat

- studium dědičností psychických vlastností ovlivňuje nenáhodnost výběru rodičovských partnerů (vybíráme si partnera na úrovni stejné IQ atd., v případě temperamentu si vybíráme opačné, tzv. komplementární)

1.2.2 Faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje

- vývoj psychických vlastností lze do určité míry ovlivňovat, každý jedinec je spoluvytvářen prostředím, ve kterém žije

- pro rozvoj psych. vlastností jsou nejvýznamnější sociokulturní vlivy – soubor podnětů, které obvykle působí v rámci sociální interakce – proces socializace

Socializační činitelé

  1. Obecné sociokulturní vlivy působí na všechny členy dané společnosti. Jejich prostřednictvím si všichni její příslušníci osvojí obdobné normy, hodnoty, způsoby uvažování a chování, které jsou vyžadovány a pozitivně hodnoceny.

  2. Větší sociální skupina či vrstva, ke které jedinec náleží, mu obecné sociokulturní vlivy určitým způsobem zprostředkovává a interpretuje.

  3. Malá sociální skupina je vymezena přímým kontaktem a osobním významem všech svých členů, svou strukturovaností a přesným vymezením všech rolí. Nejvýznamnější sociální skupinou, fungující jako primární socializační činitel, je rodina.

Rodina: socializační funkce, výchova, nepostradatelná dědičnost jí samé; každá rodina předává sociokulturní vzorce jiným způsobem – variabilita, také stimulace kognitivní, na každé dítě působí rodina individuálně specificky: mírou pozitivního citového vztahu (akceptace dítěte), úrovní kontroly dítěte a zpětnou vazbou při plnění rodičovských požadavků (rozvoj osobní jistoty, samostatnost, nebo také úzkostná potřeba dodržovat přesně stanovená pravidla)

1.2.3 Způsob realizace psychického vývoje

Zrání: tento proces je funkcí určitého programu genotypu, který se projevuje zákonitou posloupností vývojových změn; individuální rozdíly se mohou projevovat v rychlosti, rovnoměrnosti vývoje a v aktuální úrovni konkrétních variant; zrání je podmínkou dosažení stavu určité vnitřní připravenosti k učení, a tím i k rozvoji psychických vlastností

Témata, do kterých materiál patří