Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ_PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (556.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- charakteristickým znakem psych.vývoje je proměna osobní autonomie (odpoutání se z různých vazeb, které by bránily dalšímu vývoji)

- vývojová dynamika na úrovni subjektivního prožívání je ovlivněna vzájemným vztahem potřeby jistoty a bezpečí a potřeby změny, která další vývoj stimuluje.

- dosažená úroveň psych. vývoje se projevuje i v zaměření jedince a preferovaném způsobu uspokojování jeho základních potřeb

Metody vývojové psychologie

  • analýza vnějších projevů, tj.chování

  • pozorování lidského myšlení v přirozených podmínkách a experiment slouží k verifikaci hypotéz, zpravidla o kauzálních souvislostech – podstatou je kontrola podmínek

  • vývojové podmínění proměny psychiky lze studovat také prostřednictvím analýzy subjektivních sdělení, např. v rozhovoru a dotazníkem

  • tyto uvedené metody slouží ke zjištění potřebných informací většího počtu zkoumaných osob, tj. skupiny (je třeba experimentální skupiny, ale i kontrolní)

  • kvalitativní metodou je případová studie – zpřesnění informací získaných kvantitativními metodami

  • pro vývojovou psychologii je důležité zachycení proměny psychických procesů a vlastností, z toho hlediska je významným faktorem časový aspekt, k jeho sledování lze použít: průřezové (cross-sectional) studie (vezme se více skupin se společným rysy, ale rozdílnosti věků – 160dětí mezi 7-11let, 160 dětí 11-15let, téma: přání a obavy, u mladších měla přání materialistickou povahu, obavy z nadpřirozených bytostí, u starších to byla přání osobního úspěchu, obava ze špatných známek atd.); longitudinální studie (dlouhodobé zkoumání skupiny, Termanova studie nadaných dětí

  1. Období dětství

  1. Prenatální období

- trvá 9 měsíců kalendářních (neboli 10 lunárních po 28 dnech) – od oplození vajíčka do narození dítěte

- v tomto období se vytvářejí všechny orgánové systémy; jde tedy především o biologický vývoj; objevují se i první jednoduché psychické reakce

- dělí se na 3 fáze: fáze oplodnění1, embryonální období2, fetální období3

- v období těhotenství není zvýšeně citlivý na působení různých faktorů jenom plod, ale i matka; organismus gravidní ženy reaguje v důsledku hormonálních změn intenzivněji i na běžné zátěžě (na stres, virus chřipky atd.)

- v prenatálním období se vytvářejí všechny potřebné předpoklady pro budoucí samostatný život plodu

- mozek se rozvíjí v průběhu celé prenatální fáze

- plod má vrozenou schopnost reagovat různým způsobem na různé podněty

- plod je schopen nejjednodušších forem učení (po narození má stejné návyky denního režimu, jako maminka, když byla těhotná)

- chování plodu v tomto období je již individuálně typické (zejména projevy typu temperamentu)

- pro rozvoj plodu je důležité spojení s mateřským organismem (může trpět stresem maminky4

Témata, do kterých materiál patří