PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
Intimita proti izolaci (mladá dospělost): spojení své identity s identitou druhého-
láska
o
Produktivita proti stagnaci (zralá dospělost): Zapojení do společnosti a vytváření
hodnot- pečovatelství
o
Integrita proti zoufalství (pozdní dospělost a stáří): ohlédnutí za životem-
moudrost
Piagetova stádia kognitivního vývoje
Interakce mezi organismem a prostředím je řízena dvěma mechanismy:
o
Asimilace- zařazování nových jevů do už existujících schémat
9
o
Akomodace- obměna schématu, aby se do něj daly zařadit nové jevy
1. Senzomotorické stadium (narození - 2 roky) - dítě odlišuje sebe od objektů,
začíná jednat záměrně. Dosahuje vědomí stálosti objektu (objekty existují, i
když nejsou přítomné)
2. Předoperační stadium (2-7 let) - dítě se učí užívat jazyk, objekty jsou
reprezentovány pomocí představ a slov, předměty třídí jen podle jednoho rysu
(červené, hranaté, hebké), myšlení je egocentrické (nevnímá názory druhého)
3. Stadium konkrétních operací (7-12 let) - dítě dokáže logicky přemýšlet v
operacích, objektech, událostech; chápe stálost počtu (v 6 letech), množství (v
7 letech) a hmotnosti (v 9 letech); předměty třídí podle různých vlastností a
dokáže je logicky seřadit (nejtmavší - nejsvětlejší, největší – nejmenší)
4. Stadium formálních operací (12 let a výše) – Jedinec je schopen vyvodit logické
závěry i na něčem co si nelze přímo představit (abstrakce), testuje hypotézy
Kohlbergova stadia morálního usuzování
Úroveň 1 - předkonvenční morálka