PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
„Já“, za samostatnou bytost), odmítá skoro všechno, s čím přijdou druzí, ubezpečuje
se o identitě, začíná etapa "Já sám"
utváření prototypů - interakcí s rodiči a hraním se učí vzorcům jednání, akceptuje
normy chování (signálem, že dítě normu pochopilo, je přítomnost studu, pokud
normu poruší a je napomenuto)
11
Předškolní věk (4. až 6. rok života)
Systematické začleňování do společnosti (socializace), rozšiřování soc. vztahů mimo rodinu,
období končí nástupem do školy
Potřeba dokončení činností a práce (forma hry), kolem tří let společná hra a rozdělení
rolí, kontakt s vrstevníky, dítě se učí prosazovat své názory-identita.
Zvýšený egocentrismus: pokud dítěti nevyhovuje realita, má tendenci skutečnost
pozměnit, přizpůsobit (lži není dítě schopno, je to složitá mentální operace),
přesvědčení, že svět je takový, jak se mu jeví (fenomenalismus), vše má vlastní vůli
(dynamismus)- tj. oplatí ránu stolu, když do něj vrazí.
Vytvoření pohlavní identity: čtyřleté dítě si uvědomuje pohlaví, zájem o genitální
oblast, zkoumá rozdíly, přijímá pohlavní role (způsob chování a myšlení - kluk = voják,
dívka = kuchařka)
Vývoj kreslících schopností
Školní věk (nástup do školy až do cca 11. roku)
Dítě dosáhlo zralosti
fyzické
kognitivní (stadium konkrétních operací),
emoční (citová stabilita, pochopení principu odměna-trest, solidarita)
motivační (dokončení úkolů, cílevědomost, vytrvalost)
sociální (podřízení autoritě, převzetí role žáka)
Sebepojetí: hodnocení na pozadí skupiny, připisuje si vlastnosti
Spolupráce, soutěživost, potřeba začlenit se
Naivní realismus-všemu důvěřuje
Zlepšuje se pamět (od mechanické k logické)
Závislost na autoritách, období psychického klidu