PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
pozornost matky a okolí), přidává se broukání a úsměv (4. měsíc). Obojí upoutává
pozornost, evokuje reakce a je předznamenáním řeči (žvatlání). Kolem 9. měsíc dítě
rozumí jednoduchým slovům, hromadí je v pasivní slovní zásobě a na konci
kojeneckého období přicházejí první smysluplná slova.
Ke konci období dochází k uvědomování vlastní identity a integrity. Začíná se
projevovat separační úzkost (z odloučení) a strach z cizích lidí.
Období batolete (2. a 3. rok života)
Období získaní lidských atributů- chůze, řeč, vznik psychického „já“
Období rychlého rozvoje motoriky (potřeba dohledu) a psychiky (potřeba trpělivosti)
Osamostatňování se - projevuje se ve všech vývojových etapách, v této nejvíce; dítě
bez problému leze, chodí, běhá, a není v procesu poznávání odkázáno jen na rodiče.
Učí se oblékat, svlékat, mýt se a jíst lžičkou, učení základních hyg. návyků
Rychlý rozvoj řeči: na počátku období dítě ovládá v průměru 25 slov, ve třech letech je
to asi 40x tolik
Rozvoj symbolického myšlení
Potřeba tělesné aktivity: při nedostatku dochází k vnitřnímu napětí, může vyústit ve
výbuchy vzteku nebo k fixaci určitých neurotických návyků (okusování nehtů, kývání
se)
Vnímání času a prostoru (dětský prezentismus) - dítě nechápe význam minulosti ani
budoucnosti, existuje jen přítomnost
Autonomizace, období vzdoru - ve 2 letech se dítě nazývá jménem (považuje se za