PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
(saturace) X neuspokojení (frustrace)
Orální stadium (1. rok): Slast „id“ při sání, orální závislost, uspokojení vede k
optimismu
Anální stadium (2. a 3. rok): Slast při vyprazdnování (zadržování X vypuzování) , vzniká
„ego“ , disciplína čistoty a pořádku
Falické stadium (3. až 6. rok): „Vzniká superego“, zájem dítěte o genitál, otázky
sexuality; Oidipův a Elektřin komplex (potlačení incestních pudových přání,
identifikace s otcem resp. matkou - identifikace sexuální role)
Období latence (6 až 12 let dospívání): dítě vstupuje do školy, začíná proces
socializace, sexuální touhy zdánlivě v klidu
Genitální stadium(12 až 18 let): Posun od sebelásky k lásce, reaktivace sexuálních
pudů
Eriksonovo pojetí psychosociálního vývoje
Na utváření osobnosti mají kromě vývoje ega vliv i interpersonální vztahy
Proces zrání ega a řešení krizí (sociální výzvy)
Uspokojivé řešení= růst ega, získání pozitivní ctnosti (naděje)
Neuspokojivé řešení= stagnace vývoje, získání negativních komponentů (nedůvěra)
o
Základní důvěra proti nedůvěře (do 1 roku): rodič zajištuje přežití- získání naděje
o
Autonomie proti zahanbení (1-3): provádění činností- vůle
o
Iniciativa proti vině (3-6): plánování a experimentování- účelnost
o
Snaživost proti méněcennosti (6-12): činnosti vyžadují schopnosti- kompetence
o
Identita proti zmatení rolí (puberta): představy o sobě samém- věrnost své
filosofii