PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
neprokázané
Poruchy vývoje: Kvantitativní poruchy
Odchylky od normálu, zrychlení či zpomalení vývoje
Vývojová retardace (opoždění)
Stagnace (zastavení)
Regrese (vývojový návrat)
Předčasná progrese (nežádoucí urychlení)
Kvalitativní poruchy
Odchylka od optimální schopnosti fungovat
Autismus, schizofrenie
Významní představitelé:
William Preyer, Charles Darwin, William Stern, Jean Piaget, Paul H. Mussen, Václav
Příhoda
Činitelé a mechanismy vývoje
Vývoj se realizuje prostřednictvím mechanismů zrání a učení
Rozvojem vnitřních dispozic (genotyp) v interakci s vnějším prostředím
Zrání (vnitřní prostředí)
Realizace určitého biologického programu (biologicky podmíněné změny),
nejvhodnější pro rozvoj psychických vlastností jsou kritická období, je trvalé
8
Učení (vnější prostředí)
Poměrně trvalá změna v psychických procesech, navozená zkušeností, lidské formy
učení:
Teorie duševního vývoje
Empiristické teorie: Vše je naučené (John Locke), hlavní činitel sociální prostředí,
behaviorismus (watson), S-R (stimul-reakce)
Nativistické teorie: Vše je vrozené, dítě se rodí ve své přirozenosti dobré a je třeba jej
nechat volně růst (Rousseau); evolučně-biologický přístup, Freud-vývoj ovlivněn
vrozenými pudy
Interakční teorie: Vývoj jako výsledek vzájemného působení dědičných dispozic a
protředí (kompromis)
Humanistické teorie: Vývoj jako výsledek aktivního sebeutváření (Maslow)
Freudovo pojetí psychosexuálního vývoje
Vývoj dítěte dělí na 5 etap
pro každé stadium je typické zaměření na určitou erotogenní zónu- její uspokojování