PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Obecné – závazné pro všechny příslušníky společnosti (tabu, incest) Speciální - jsou závazné jen pro některou skupinu lidí (např. lékaři)
Normy konvenční (zvyky a obyčeje)
Nejširší oblast norem, důsledkem dohody, nejasný původ Zvyky – sociální užitečnost, zavazuje jedince v určité situaci jednat urč. způsobem
(např. pustit staršího sednout), (sankce jen ve formě posměchu či pocitu trapnosti)
Obyčeje – normy spjaté se silnějšími sankcemi, nelze je vždy jasně odlišit od zvyků
Normy institucionální
Zákony a předpisy – označujeme je jako právní normy, jejich dodržování vázáno
trestními sankcemi
Tabu
Zvláštním druhem normy, vyjadřují velmi přísný zákaz
Normy ideální
Ideje = představy o nejvyšších hodnotách
Konformita- přizpůsobení se názorům, požadavkům normám skupiny (podmínkou fungování
skupiny
Internalizace (osvojení) norem
Výzkumy S. Milgrama, které se týkaly poslušnosti lidí vůči autoritě Vnější tlak- tresty, odměny
Vnitřní tlak- pocit neadekvátnosti
Při porušení normy dochází k:
Tolerování nebo ignorování
Vyloučení ze společnosti- ostrakizace
Prohlášení za trestný čin- viník je následně potrestán
Prohlášení za nemoc- nemocný pacient je pak léčení
Poruchy chování u dětí mladšího školního věku
Vzdorovitost
Neúměrné prosazování osobního názoru v konfrontaci s výchovnou autoritou,
nerespektování jejich přání a odmítání poslušnosti. Výchovná zanedbanost, nebo
projev neschopnosti vyhovět požadavkům, touha předvést se před spolužáky