EMM_I_dlya_ustnoy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Výpočet: Rij = ui + vj – Cij
- u optimálních a alternativních spojů je perspektivita rovna nule
4) Co je to propustnost dopravních tras? Jak se analýza propustnosti provádí?
- určuje maximální možné množství produktu, které může být na spoji přepraveno
- u optimálních (realizovaných) spojů se propustnost rovná přímo přepravovanému množství produktu
- u nerealizovaných spojů se propustnost rovná hodnotě, kterou je možno přesunout po Dantzigově uzavřeném obvodu sestrojenému k tomuto spoji
Téma 10: Další dopravní modely
Uveďte podstatu a komponenty přiřazovací úlohy.
cílem nalézt jakékoliv optimální přiřazení objektů 1:1
Komponenty
1. dodavetelé – obecněji zdroj přiřazení – objekty které jsou přiřazovány, celkově m
2. odběratelé – obecněji cíl přiřazení – těchto cílů je celkově m
3. matice sazeb
úloha je silně degenerovaná, ptž máme přiřazení 1:1, v tabulce obsazeno nikoliv m+n-1 polí ale pouze m polí
pro propočty těchto úloh tzv. Mad´arská metoda
2) K čemu slouží maďarská metoda? Stručně popište její princip.
k výpočtům přiřazovacích úloh, kde je cílem nalézt jakékoli optimální přiřazení objektů 1:1
Princip:
1. Primární redukce matice sazeb – nejmenší koeficient se odčítá od ostatních
a) řádková redukce
b) sloupcová redukce
2. Nalezení nezávislých 0 – ty jsou dvou typů
a) silně nezávislé – sama v řádku i sloupci
b) slabě nezávislé – sama v řádku nebo sloupci
- když nalezneme nezávislé nuly vedeme krycí čáry
- u silně nezávislých krycí čáru kde chceme, většinou v řádku či sloupci kde je nejnižší koeficient
- u slabě nezávislých v řádku či sloupci kde je 0 více než jedna
3.Sekundární redukce
- vybereme nejmenší koeficient, který není pokryt čarou a kde jsou koeficienty překryty jednou čarou hodnota zůstane, kde není překryt (škrtlý) tam vybranou nejmenší hodnotu odečteme, kde jsou škrtlé dvěma čarami tam přičítáme a pokračujeme jako předtím
Z = sečteme fixní sazby kde jsou vybrané 0, dosazujeme čísla z 1. matice (původní)
Uveďte podstatu a komponenty okružního dopravního problému.
- tzv. problém listonoše, nebo obchodního cestujícího
- aplikace hlavně v oblasti kurýrních služeb, zásilkových služeb, také pro racionalizaci tras okruhových zájezdů, cestovní kanceláře
Cíl modelu: nalézt co nejlepší trasu, pomocí které navštívíme všechna požadovaná místa a nakonec se vrátíme zpět
Komponenty modelu:
znát navštěvovaná místa
znát trasy mezi navštěvovanými místy
ocenění tras, obvykle vzdáleností mezi místy
4) Uveďte a stručně charakterizujte základní typy okružních dopravních problémů.
Metoda nejbližšího souseda:
Stanoví se výchozí místo pro tvorbu okruhu
- Přejde se k místu, které je nejbližší místu aktuálnímu (nesmí se do výchozího ani tam, kde už jsme byli) ani se nesmí předčasně uzavřít okruh