Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




EMM_I_dlya_ustnoy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.44 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Ústní informace ke zkoušce

5) Stručně popište princip Vogelovy aproximační metody v modelu jednostupňové dopravní úlohy. K čemu se tato metoda používá, jak dobré výsledky poskytuje?

  • Tato metoda se rozhoduje podle největší diference v příslušných řádcích a sloupcích (diference = nejvýhodnější – druhá nejvýhodnější tedy nejmenší sazba). Tzn. vybereme nejvyšší diference (nezáleží zda ve sloupci nebo v řádku) a zde v tomto řádku nebo sloupci vybereme nejvýhodnější index, kde obsadíme maximálně možnou sazbu. Snaží se vlastně zamezit největším ztrátám.

    • NEJSPOLEHLIVĚJŠÍ METODA

6) Co je to degenerace v modelu jednostupňové dopravní úlohy? Jak vzniká, jak se určuje a jak se odstraňuje?

Ověřujeme to vzorcem m+n-1 = počtu námi obsazených políček. Pokud se to nerovná, úloha je degenerovaná a musíme jí odstranit. Odstraníme ji tak, že do tabulky libovolně napíšeme velmi malou kladnou hodnotu, kterou značíme epsilon s podmínkou, že ji musíme vložit tak, aby netvořila uzavřený dantzigův obvod s ostatními prvky v tabulce.

Téma 8 a 9: Jednostupňová dopravní úloha II, dvoustupňová úloha

1) Uveďte princip metody MODI při řešení modelu jednostupňové dopravní úlohy.

  • založena na teorii duality

  • touto metodou se provádí test optimality

  • jde o výpočet duálních hodnot ui a vj , tak že ve vhodné řadě zvolíme ui nebo vj rovno nule a dopočítáme s hodnotou sazby

  • Ve všech ostatních řadách dopočítáme ui a vj tak, aby pro všechna obsazená pole platilo, že

ui + vj = cij Cij –cena políčka v pravém horním rohu

  • Řešení je optimální, pokud pro všechna neobsazená pole platí, že ui + vj – cij £ 0

- Lze jen pro nedegenerované řešení !!

  • když řešení není optimální vybereme pole které má tuto hodnotu nejvyšší a je vhodné ho zařadit pomocí Danzigova uzavřeného obvodu

2) Co je to Danzigův uzavřený obvod? K čemu slouží při řešení modelu jednostupňové dopravní úlohy?

  • pomocí něj se přechází na lepší řešení, změna báze se provádí přímo v dopravní tabulce

- při minimalizační úloze vybereme políčko s nejvyšší hodnotou testu optimality - hodnoty v levém horním rohu pole.

- pro toto pole sestavíme Dantzigův uzavřený obvod, je znázorněn lomenou čarou, vychází z námi určeného prázdného pole, které chceme obsadit, lomí se v obsazených polích a končí zpět ve výchozím prázdném poli, pole kde se obvod lomí označíme střídavě znaménky + a -, podle znamének ji přičítáme, nebo odčítáme

- znovu test optimality a znovu Danzigův uzavřený obvod, až do nalezení optimálního řešení

3) Co je to perspektivita dopravních tras? Jak se analýza perspektivity provádí?

- hodnota testu optimality v optimálním řešení, počítá se u nerealizovaných tras

- určuje míru zhoršení účelové funkce při realizaci tohoto spoje (čím je toto číslo menší, tím je spoj výhodnější)

Témata, do kterých materiál patří