EMM_I_dlya_ustnoy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
b) Neorientovaný graf
- máli všechny hrany neorientované
- Hrana je určena neuspořádanou dvojicí vrcholů
- G=({A, B, C, D, E}, {(A,B), (D,A), (B,D), (B,C), (B,E), (C,D)}
2) Charakterizujte a odlište pojmy "sled", "tah", "cesta" a "cyklus" v teorii grafů.
- Sled je posloupnost uzlů a hran, která spojuje dva vybrané uzly
- Tah je sled, který nepoužívá žádnou hranu více než jednou
- Cesta je tah, který nepoužívá žádný uzel více než jednou
- Cyklus je cesta, která začíná a končí ve stejném uzlu
3) Popište princip neinformovaného prohledávání grafů. Uveďte a stručně popište vybranou metodu neinformovaného prohledávání grafu.
Metody neinformovaného prohledávání – tzv. „slepé“
- systematické, ale mechanické prohledávání;
- prohledávání do hloubky (nejdříve se expanduje uzel s maximální hloubkou) nebo do šířky (nejdříve se expanduje uzel s minimální hloubkou)
- nemají k dispozici žádné vhodné znalosti o stavovém prostoru, které by jim umožnily urychlit cestu k cíli. Jsou tak odsouzeny k systematickému procházení všech uzlů, dokud nenaleznou řešení. Jednotlivé algoritmy se od sebe liší jen způsobem, jakým toto systematické procházení provádějí.
Popište princip informovaného prohledávání grafů. Uveďte a stručně popište vybranou metodu informovaného prohledávání grafu.
- dána nezáporná hodnotící funkce f
- gradientní algoritmus - prosté řazení uzlů v zásobníku podle f
- paprskové prohledávání - hladiny uzlů, vždy zařazujeme k nejperspektivnějích
- dle charakteru úlohy je v nich možné definovat hodnotící funkci f, která pro každý uzel stromu řešení určí jeho ohodnocení
Dijkstrův algoritmus
- Nalezení nejkratší cesty mezi dvěma místy
- Síť cest (Síť je graf, který je souvislý; orientovaný; acyklický; orientovaný;má jeden počáteční a jeden koncový uzel)
- Některé cesty nemusí existovat
Postup řešení
- Vypočteme délku tras od počátku do všech uzlů, do nichž se lze dostat z uzlu aktuálního
- Přesuneme se do uzlu, který je nejblíže počátku a v němž jsme ještě nebyli a pokračujeme stejně
- Algoritmus končí, jakmile se dostaneme do cílového místa
Charakterizujte úlohu o hledání minimální kostry grafu, stručně popište princip jejího řešení.
- neorientovaný, souvislý, konečný a hranově ohodnocený graf
- cílem je najít kostru s minimálním součtem ohodnocení hran
- řeší např. Kruskalův algoritmus
Postup
- připojujeme hrany od nejmenších, vezmem vždy tu nejmenší hranu a zapracujeme ji do řešení, ale nesmí vzniknout cyklus (križnice), hrany které by tvořili cyklus do řešení nezahrnujeme
- celkovou délku kostry zjistíme tak, že sečteme ohodnocení hran, které jsou zahrnuty v řešení
Charakterizujte úlohu o hledání nejkratší cesty v grafu, stručně popište princip jejího řešení.